10 najdroższych samolotów i śmigłowców wojskowych świata
13.05.2016 11:19, aktual.: 10.03.2022 09:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Napoleon miał twierdzić, że do prowadzenia wojen trzeba trzech rzeczy: pieniędzy, pieniędzy oraz pieniędzy. Stara zasada zdaje się sprawdzać również w dzisiejszych czasach – zobacz lotnicze cuda techniki zapewniające przewagę nie tylko w przestworzach. Nie są tanie!
B-2 Spirit
Cena: według różnych źródeł od 700 mln do 2,4 mld dolarów
Producent: Northrop Grumman, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 1989/1993
Bombowiec strategiczny zbudowany w układzie latającego skrzydła został wykonany w technologii stealth. Jego powstanie było odpowiedzią na rozwój w latach 70. ubiegłego wieku radzieckich systemów radiolokacyjnych. Z planowanych początkowo 132 egzemplarzy wybudowano w sumie 21 samolotów.
F-22 Raptor
Cena: 350 mln dolarów
Producent: Lockheed Martin i Boeing, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 1990/2003
Wykonany w technologii stealth myśliwiec przewagi powietrznej miał pecha. Zadanie, do którego został zaprojektowany - zwalczanie radzieckich samolotów w warunkach przeciwdziałania wrogiej obronie przeciwlotniczej - straciło na aktualności.
Ze względu na nową sytuację i drastycznie rosnące koszty całego programu zamówienie opiewające początkowo na 750 sztuk zostało zredukowane do 183 egzemplarzy. F-22 Raptor jest jednym z nielicznych samolotów osiągających prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy.
C-17A Globemaster III
Cena: 328 mln dolarów
Producent: Boeing, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 1991/1993
Samolot transportowy, projektowany początkowo jako następca wysłużonego C-130 Hercules, nie wyparł tych produkowanych od lat 50. XX wieku maszyn, ale stał się ich uzupełnieniem. Samolot posiada właściwości STOL (Short Take-Off and Landing) pozwalające na operowanie – mimo swoich rozmiarów – z lotnisk polowych. C-17 może przetransportować do 77 ton ładunku.
Samoloty C-17A są używane również przez Polskę w ramach Strategic Airlift Capability (SAC). Polska ma prawo do wykorzystania tych maszyn przez 150 godzin rocznie. Zostały użyte m.in. do transportu zaopatrzenia dla żołnierzy w Iraku oraz do sprowadzenia do Polski trumien ofiar katastrofy w Smoleńsku.
E-3 Sentry
Cena: ponad 300 mln dolarów
Producent: Boeing, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 1975/1977
Samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej to powietrzne centrum dowodzenia, komunikacji i naprowadzania, a zarazem główny komponent systemu AWACS. Wojskowa maszyna powstała w oparciu o kadłub pasażerskiego Boeinga 707. Charakterystycznym elementem samolotu jest umieszczona nad kadłubem obrotowa antena radaru.
P-8A Poseidon
Cena: 290 mln dolarów
Producent: Boeing, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 2009/2013
Morski samolot rozpoznawczy i patrolowy został skonstruowany do wykrywania okrętów podwodnych i walki z nimi. Stopniowo zastępuje w tej roli leciwe, pamiętające lata 50. ubiegłego wieku maszyny Lockheed P-3 Orion. P-8A Poseidon to wyspecjalizowana wersja pasażerskiego Boeinga 737.
Samolot jest w stanie wykryć wysunięty z wody peryskop z odległości ponad 51 kilometrów! Trwają prace nad przystosowaniem P-8A do współpracy z bezzałogowymi samolotami rozpoznawczymi Global Hawk, które w przyszłości będą naprowadzać go na wykryte okręty podwodne.
E-2D Advanced Hawkeye
Cena: 232 mln dolarów
Producent: Grumman/Northrop Grumman, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 2007/2015 (E-2A: 1960/1964)
Samolot wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye to tańsza i mniejsza wersja AWACS-a, przeznaczona dla lotniskowców. Jego konstrukcja sięga wprawdzie lat 60. poprzedniego wieku, jednak dzięki głębokiej modernizacji powstała nowoczesna, spełniająca wymagania współczesnego pola walki wersja E-2D.
Pojedyncze egzemplarze E-2D przechodzą obecnie testy. Rozpoczęcie służby w jednostkach liniowych nastąpiło w 2015 roku, jednak proces modernizacji i dodawania nowych funkcji ciągle trwa i zakończy się nie wcześniej, niż w roku 2020. US Navy zamówi co najmniej 75 tych maszyn.
Eurofighter Typhoon
Cena: 126 mln dolarów
Producent: Eurofighter GmbH, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy
Rok oblotu/wejścia do służby: 1994/2003
Myśliwiec wielozadaniowy, budowany wspólnie przez kilka krajów europejskich, jest kompromisową konstrukcją łączącą cechy istotne dla różnych użytkowników. Każdy z krajów biorących udział w programie sam montuje zamówione przez siebie samoloty, produkując jednocześnie wybrane części dla wszystkich użytkowników.
W pozorowanych walkach z maszynami F-18 Hornet, Mirage F1, Harrier i F-16 Eurofightery pokonywały przeciwników mimo ich znacznej przewagi liczebnej. Oficjalna cena, wynosząca około 126 mln dolarów, jest prawdopodobnie zaniżona. Niektóre wyliczenia wskazują, że wartość samolotu to blisko 300 mln dolarów.
F-35 Lightning II
Cena: 122 mln dolarów
Producent: Lockheed Martin, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 2006/2015 (F-35B)
Opracowany w ramach projektu Joint Strike Fighter samolot wielozadaniowy to maszyna, która w założeniu ma spełniać wymagania wszystkich rodzajów amerykańskich sił zbrojnych – chodzi o unifikację sprzętu amerykańskich sił powietrznych, marynarki i korpusu piechoty morskiej.
Aby pogodzić sprzeczne wymagania, opracowano 3 wersje samolotu. Wszystkie maszyny mają około 80 proc. wspólnych elementów konstrukcyjnych. F-35 Lightning II będzie stopniowo zastępował kilka typów samolotów: F/A-18, F-16, A-10 oraz AV-8B Harrier. Prowadzone są prace nad wyposażeniem F-35 w broń energetyczną – lasery bojowe.
V-22 Osprey
Cena: 118 mln dolarów
Producent: Bell – Boeing/USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 1989/2007
Nietypowa hybryda, klasyfikowana jako samolot pionowego startu i lądowania, to efekt kosztownego, pełnego perturbacji programu zapoczątkowanego we wczesnych latach 80. po nieudanej akcji odbicia amerykańskich zakładników uwięzionych w Teheranie.
Choć pierwszy oblot maszyny miał miejsce jeszcze w 1989 roku, V-22 borykał się z licznymi problemami, które groziły skasowaniem programu. Przeważyły jednak atrybuty Ospreya - maszyna łączy zalety samolotów (wysoka prędkość przelotowa) i śmigłowców (możliwość pionowego startu i lądowania).
EA-18G Growler
Cena: 102 mln dolarów
Producent: Boeing, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 2006/2009
Używany przez amerykańską marynarkę wojenną samolot walki elektronicznej to wyspecjalizowana wersja dwumiejscowego F/A-18 Hornet. EA-18G zastąpił w tej roli wiekowe, pamiętające jeszcze czasy wojny wietnamskiej maszyny EA-6B Prowler.
Dzięki temu, że jest oparty na konstrukcji samolotu wielozadaniowego EA-18G jest w stanie sam bronić się przed zagrożeniami, a jednocześnie niszczyć obronę przeciwlotniczą oraz zagłuszać systemy komunikacji wroga, wspierając w ten sposób samoloty szturmowe i jednostki naziemne. Maszyny tego typu są wykorzystywane niemal w każdej operacji wojskowej Stanów Zjednoczonych.
VH-71 Kestrel
Cena: 230 - 400 mln dolarów
Producent: AgustaWestland, Wielka Brytania i Włochy/ Lockheed Martin i Bell, USA
Rok oblotu/wejścia do służby: 2007/projekt skasowany
Ten wyjątkowo drogi śmigłowiec – wyspecjalizowana wersja modelu AgustaWestland AW101 Merlin – opisywany jest poza rankingiem. Dlaczego? Choć cena i cel, dla jakiego został skonstruowany, zapewniłyby mu miejsce w zestawieniu, projekt został skasowany w 2009 roku.
Śmigłowiec VH-71 Kestrel powstał jako maszyna do przewozu prezydenta Stanów Zjednoczonych. 23 helikoptery tego typu miały zastąpić używane dotychczas VH-3D i VH-60N. Jednym z wymagań stawianych przed VH-71 była możliwość transportowania maszyny w ładowniach samolotów C-17 Globemaster III i C-5 Galaxy.
Rosnące koszty projektu, problemy techniczne i opóźnienia wynikające m.in. z częstych modyfikacji śmigłowca proponowanych przez Biały Dom doprowadziły do anulowania programu.
Źródło: Time