Nowe profilowane łopaty do śmigłowców, które uczynią je cichymi [wideo]
Odgłos jaki wydaje nadlatujący śmigłowiec jest bardzo charakterystyczny. W zasadzie trudno jest nie rozpoznać tego dźwięku. O ile dla helikopterów medycznych, hałas ten nie jest żadnym utrudnieniem, o tyle dla wojskowych śmigłowców jest to poważna sprawa. Wszak im ciszej podejdziemy wroga tym lepiej. Powstała właśnie nowa technologia, która „przyciszy” te latające maszyny.
26.02.2010 | aktual.: 11.03.2022 15:56
Odgłos jaki wydaje nadlatujący śmigłowiec jest bardzo charakterystyczny. W zasadzie trudno jest nie rozpoznać tego dźwięku. O ile dla helikopterów medycznych, hałas ten nie jest żadnym utrudnieniem, o tyle dla wojskowych śmigłowców jest to poważna sprawa. Wszak im ciszej podejdziemy wroga tym lepiej. Powstała właśnie nowa technologia, która „przyciszy” te latające maszyny.
Wspomniany odgłos generowany jest przez ruch obrotowy wirnika. Specyficzny szum jest niejako zapłatą za możliwość wykonywania manewrów do których przez wiele lat nie były zdolne żadne samoloty. Okazuje się jednak, że i temu zjawisku potrafią zapobiec inżynierowie Eurocopter’u.
Opracowane przez nich nowe łopaty do wirnika potrafią skutecznie tłumić większość hałasu. Posłuchajcie sami, jak prezentuje się technologia Blue Edge. Wprawdzie nie jest to klasyczny materiał filmowy, ale z pewnością zrozumiecie o co tak naprawdę chodzi:
Eurocopter Blue Edge rotor blade noise reduction
Nowy kształt ostrza połączony jest z inną technologią nazwaną Blue Pulse, która dodaje trzy klapki do krawędzi łopat wirnika. Owe klapki ruszają się w górę i dół od 15 do 40 razy na sekundę używając do tego celu piezoelektryczne silniki. Wszystko razem pomaga zmniejszyć poziom generowanego przez wirnik hałasu.
Nowe rozwiązanie otrzymało nazwę Bluecopter i powinno być stosowane w najnowszych maszynach produkowanych przez firmę Eurocopter. Kto wie, może za kilka lat technologia ta zawita również do nas?
Źródło: Gizmodo