Akumulatory litowo-powietrzne - kiedy pojawią się laptopy wytrzymujące kilka dni?

Wymyślanie coraz nowszych, dłużej wytrzymujących, bardziej pojemnych baterii to jeden z najpilniejszych tematów w rozwoju urządzeń elektronicznych. Naukowcy w Wielkiej Brytanii pracują nad baterią litowo-powietrzną.

Bateria litowo-powietrzna sprawniejsza, niż litowo-jonowa (fot.: Flickr/Matthias Rhomberg/CC BY 2.0)
Bateria litowo-powietrzna sprawniejsza, niż litowo-jonowa (fot.: Flickr/Matthias Rhomberg/CC BY 2.0)
Kira Czarczyńska

24.07.2012 | aktual.: 10.03.2022 13:23

Wymyślanie coraz nowszych, dłużej wytrzymujących, bardziej pojemnych baterii to jeden z najpilniejszych tematów w rozwoju urządzeń elektronicznych. Naukowcy w Wielkiej Brytanii pracują nad baterią litowo-powietrzną.

Brytyjscy naukowcy twierdzą, że zrobili właśnie duży postęp w rozwoju baterii litowo-powietrznej. Uważają, że w efekcie ich pracy ten typ akumulatorów może mieć nawet od 3 do 5 razy większą pojemność niż obecnie stosowane modele litowo-jonowe. Umożliwiłoby to, po ładnych paru latach, ładowanie smartfona raz na tydzień czy laptopa raz na kilka dni - a nawet znacznie rzadziej. Nowy akumulator znajdzie też zastosowanie w rowerach czy samochodach elektrycznych.

Eksperyment, jaki przeprowadził zespół, którym kieruje profesor Peter G. Bruce, opublikowano w Science Express. Naukowcy próbują opracować akumulator litowo-powietrzny, w którym rolę katody pełni powietrze - tanie i bardzo lekkie w stosunku do używanych obecnie metali. Różnica jest zresztą duża, bo w przypadku powietrza te same parametry co w bateriach litowo-jonowych można uzyskać przy 1/10 wagi i wielkości, czyli bateria porównywalnych rozmiarów będzie zdecydowanie wydajniejsza.

To nie wszystkie zalety. Mimo że nad bateriami tego typu pracuje się już od pewnego czasu - robi to między innymi firma IBM - angielscy badacze rzeczywiście zrobili wielki postęp w ich rozwoju. Udało im się opracować technologię, dzięki której baterie podczas kolejnych ładowań nie degradują elektrod, można więc je wielokrotnie ładować bez uszczerbku na trwałości.

Pozostało jeszcze do rozwiązania kilka problemów. Jednym z nich jest szczelność akumulatora - aby bateria działała, powietrze, z którego korzysta, musi być absolutnie suche. A jeśli uda się to rozwiązać, na przykład stosując odpowiednie filtry, to nadal pozostanie... cena. Koszt produkcji takiej baterii jest sporo wyższy niż zwykłej. Dlatego badacze są zdania, że będziemy jeszcze musieli nieco poczekać, zanim nowe źródło energii trafi na rynek komercyjny.

Źródło: http://news.discovery.com/autos/lithium-air-batteries-120719.htmlhttp://spectrum.ieee.org/energy/renewables/lithiumair-batteries-get-a-recharge • [http://spectrum.ieee.org/energy/renewables/lithiumair-batteries-get-a-recharge](http://Science News Daily)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.