10 rzeczy, które warto wiedzieć o hashtagu. Skąd się wziął znaczek # i po co nam on?

10 rzeczy, które warto wiedzieć o hashtagu. Skąd się wziął znaczek # i po co nam on?10.10.2013 11:00
Marta Wawrzyn

Na Twitterze korzystamy z nich, żeby łatwiej zorientować się w gąszczu tematów, na Instagramie zdecydowanie ich nadużywamy, na Facebooku ich nie chcemy. Hashtagi w ostatnich latach zrobiły zawrotną karierę, by w końcu znaleźć się wszędzie, nawet na ekranach telewizorów. Na okładce ostatniego papierowego "Newsweeka" znaczek # stał się symbolem nowej ery, w której nie ma miejsca dla mediów tradycyjnych.

Co to jest hasztag?

Hasztag to słowo lub wyrażenie poprzedzone symbolem #, bez używania spacji, będące formą znacznika. Hasztagi często używane są na mikroblogach lub serwisach społecznościowych takich jak: Twitter, Facebook czy Instagram. Umożliwiają one grupowanie wiadomości. Dzięki nim można odszukać komunikaty, w których zawarte zostały dane hasztagi.

Na Twitterze korzystamy z nich, żeby łatwiej zorientować się w gąszczu tematów, na Instagramie zdecydowanie ich nadużywamy, na Facebooku ich nie chcemy. Hashtagi w ostatnich latach zrobiły zawrotną karierę, by w końcu znaleźć się wszędzie, nawet na ekranach telewizorów. Na okładce ostatniego papierowego "Newsweeka" znaczek # stał się symbolem nowej ery, w której nie ma miejsca dla mediów tradycyjnych.

  1. Znaczek # był już na IRC-uDziś używamy znaczka # po to, by oznaczyć ważne słowa w tweetach, ale to nie jest tak, że wcześniej go nie było. Był i służył nam przez lata na IRC-u, gdzie był używany do oznaczania kanałów. Na przykład gdybyśmy mieli na IRC-u kanał Gadżetomania, nazwalibyśmy go #gadzetomania.2. Na Twitterze szaleństwo zaczęło się w sierpniu 2007 roku

Trochę trwało, zanim hashtagi rozpleniły się po całym Twitterze. W październiku 2007 podczas wielkiego pożaru w San Diego internauci zaczęli używać oznaczenia #sandiegodfire, w 2009 roku mieszkańcy Iranu informowali za pomocą hashtagów świat, jak przebiegają protesty. W 2010 roku hashtagi można było już znaleźć w 11% wszystkich tweetów, latem 2013 roku – w 24%. Najbardziej je widać, kiedy dzieje się coś elektryzującego miliony ludzi, na przykład w USA trwa #SuperBowl albo finał #BreakingBad. Albo kiedy rodzi się #royalbaby.

Hashtagów używają politycy i dziennikarze, by nakręcić jakąś sprawę albo po prostu o czymś zacząć informować. Przykładowo w ostatnich dniach bardzo popularne było oznaczenie #shutdown, grupujące tweety na temat niedziałającego rządu w USA.

3. Hashtagi pomagają zwiększyć popularność wpisów

Serwis analityczny Edge Rank zbadał, co zmieniają hashtagi – i okazało się, że na Twitterze zmieniają całkiem sporo. Jeśli otagujemy wpis, ma on dwukrotnie większą szansę zostać retweetowany (przesłany dalej). Aż 70% firm twierdzi, że hashtagi zwiększają zainteresowanie publikowanymi przez nie treściami.

  1. Na Facebooku to w ogóle nie działa[/h3]Ale to dotyczy tylko Twittera, na Facebooku hashtagi nie tylko nie pomagają zwiększyć popularności wpisu, ale zdarza się wręcz, że denerwują użytkowników. O tym, dlaczego tak się dzieje, pisałam tutaj. W skrócie: Facebook nie jest i nie będzie taki jak Twitter. To serwis, w którym rozmawia się ze znajomymi, a nie szuka najświeższych informacji.

Jeśli chcę pogadać ze znajomymi, nie potrzebuję do tego hashtagów. A jeśli już oznaczę coś znaczkiem #, i tak nie przeczyta tego nikt, kto nie ma dostępu do mojego konta. Po co więc używać hashtagów na FB?

  1. Hashtagi pojawiają się na ekranie telewizorów

Czy to działa? Oczywiście! Podczas emisji najpopularniejszych seriali pojawiają się setki tysięcy tweetów na ich temat – na przykład podczas 2-godzinnej premiery 10. sezonu "Chirurgów" napisano 225 tys. tweetów na temat serialu. Co więcej, firma badawcza Nielsen, zajmująca się mierzeniem oglądalności, teraz będzie sprawdzać również popularność seriali na Twitterze.

6. Polacy wciąż się uczą, jak prawidłowo używać hashtagów

Polacy i hashtagi to temat rzeka.

Wystarczy zajrzeć do polskich trendów, kiedy coś się dzieje, by zobaczyć, że znaczek # dopiero zaczyna u nas wchodzić do powszechnego użytku. Zamiast tagować #mecz #PolandEngland, piszemy zwykłe tweety, w których każde słowo jest odmienione zgodnie z regułami naszego języka. Efektem jest cała masa wyrazów w dopełniaczu, celowniku i wszelkich innych przypadkach w trendach. Ale powoli się uczymy, na czym polega Twitter. Tak wyglądają polskie trendy w czwartkowy poranek.

Jak już pewnie zauważyliście, pojawiają się czasem hashtagi, które robią karierę – np. #10RzeczyKtóreRobięPoPrzyjsciuZeSzkoły. Co oznacza, że polskim Twitterem wcale nie rządzą politycy i dziennikarze, tylko młodzież. Od kiedy w hashtagach dopuszczalne są polskie znaki, na Twitterze zrobiło się zdecydowanie ciekawiej niż kiedyś.

7. Hashtagów można używać na poważnie i na niepoważnie

Do czego na Twitterze służy hashtag? Najprostsza odpowiedź brzmi: jest po to, byśmy mogli łatwiej wyszukiwać informacje. Jeśli na przykład chcemy dowiedzieć się, co ostatnio zrobił prezydent Obama, wpisujemy do wyszukiwarki #obama.

Ale hashtagi służą też do tego rodzaju zabaw, które widzieliście w poprzednim punkcie. Każdy może napisać #jestemtakifajny albo #epicfail, albo #mustwatch, albo #spotkałamfacetazbrodą, albo #firstworldproblems. Albo cokolwiek innego. Może też próbować promować swoją markę – dobrym przykładem takiej promocji jest #ASZdziennik. Tym hashtagiem oznacza się na Twitterze zabawne zmyślone informacje. Najfajniejsze są retweetowane przez oficjalne konto internetowego magazynu satyrycznego ASZ Dziennik.

Z badań wynika, że jeśli chcemy, aby zainteresowanie tweetem wzrosło, powinniśmy użyć jednego, maksymalnie dwóch hashtagów. Jeśli we wpisie jest ich więcej, efekt może okazać się odwrotny od zamierzonego.

8. Hashtagi są wszędzie: na Twitterze, Instagramie i... gdzie jeszcze?

Lista serwisów, w których używa się hashtagów, wydłuża się. Na Twitterze pomagają nam one zorientować się, co się dzieje. Na Instagramie używamy ich często hurtowo – wklepujemy ich kilkadziesiąt przy jednym zdjęciu, oczywiście po angielsku, po to by nasza fotka miała dużo lajków. Na Facebooku mało kogo znaczek # obchodzi.

Hashtagi wspierają też takie serwisy, jak Google+, LinkedIn, Kickstarter, Tumblr, YouTube, Pinterest, chińskie Sina Weibo i wiele, wiele innych.

9. Hashtag na okładce ostatniego papierowego "Newsweeka"

#LastPrintIssue, czyli ostatnie wydanie na papierze. "Newsweek" pożegnał się z czytelnikami hashtagiem na okładce. Nie mogło być lepszego symbolu nadejścia nowej ery, w której liczy Internet wygrywa z drukiem, a ważniejsza od pięknych słów staje się zwięzłość przekazu.

  1. W USA mieszka dziewczynka o imieniu Hashtag
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.