Czy coś zostało z pomysłu Tesli? Historia radia

Czy coś zostało z pomysłu Tesli? Historia radia14.02.2012 14:08
Przez ponad 100 lat radio przeszło długą drogę (fot. flickr.com / smoczatko)
Marcin Honkisz

Wynalezienie radia tak naprawdę pozwoliło na rozwój telekomunikacji i jej obecnych rodzajów. Wszystko zaczęło się od interesującej idei pana Nikoli Tesli, który to jeszcze w XIX wieku zasugerował, że fale radiowe mogą służyć do komunikacji. W dalszej części przedstawiam krótką historię rozwoju tego medium.

Wynalezienie radia tak naprawdę pozwoliło na rozwój telekomunikacji i jej obecnych rodzajów. Wszystko zaczęło się od interesującej idei pana Nikoli Tesli, który to jeszcze w XIX wieku zasugerował, że fale radiowe mogą służyć do komunikacji. W dalszej części przedstawiam krótką historię rozwoju tego medium.

Przedstawiony diagram jest niestety w języku angielskim, ale pod nim zamieszczam tłumaczenia najistotniejszych wydarzeń z burzliwej historii rozwoju radia.

fot. blog.sonos.com
fot. blog.sonos.com

NARODZINY RADIA

  • 1892 – Nikola Tesla przeprowadza eksperymenty, z których wynika, że fale radiowe mogą być nośnikiem informacji na odległość
  • 1895 – Guglielmo Marconi buduje pierwszy bezprzewodowy system do przesyłu informacji na odległość
  • 1901 – Marconiemu udaje się przesłać bezprzewodowo informację przez Atlantyk
  • 1904 – Urząd patentowy przyznaje patent na radio Marconiemu, odbierając go Tesli

ERA LAMP ELEKTRONOWYCH

  • 1905 – John Fleming konstruuje pierwszą lampę elektronową
  • 1906 – Fessenden realizuje udaną pierwszą audycję radiową

RADIO POJAWIA SIĘ W ŚWIECIE

  • 1920 – Pojawiają się pierwsze rozgłośnie radiowe
  • 1923 – Ustawa radiowa porządkująca kwestie częstotliwości

ZŁOTA ERA RADIA

  • 1933 – Wielki kryzys powoduje ogromne zainteresowanie radiem wśród społeczeństwa
  • 1933 – Edwin Armstrong wynajduje modulację częstotliwości (FM)
  • 1938 – Transmisja „Wojny Światów” Orsona Wellesa
  • 1943 – Unieważnienie patentu Marconiego

RADIO W ERZE KOSMICZNEJ

  • 1950 – Pojawia się telewizja. Radio schodzi na drugi plan
  • 1954 – Pierwsze tranzystorowe, przenośne radio
  • 1963 – Pierwszy satelita telekomunikacyjny – Telstar
  • 1984 – Wprowadzenie standardu RDS

NARODZINY RADIA INTERNETOWEGO

  • 1990 – Pierwsza transmisja cyfrowego radia
  • 1995 – Progressive Networks wymyśla Real Audio
  • 1998 – Wprowadzenie obowiązku płacenia przez rozgłośnie internetowe opłat licencyjnych
  • 2003 – Rynek rozgłośni internetowych wyceniany jest na 49 mln dol.
  • 2004 – Sukces rynkowy tzw. podcastów
  • 2008 – Przychody internetowych rozgłośni to już 500 mln dol. 13% Amerykanów słucha radia internetowego

Źródło: blog.sonos.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.