Gdyby YouTube był telewizją, byłby bogatą telewizją

Gdyby YouTube był telewizją, byłby bogatą telewizją16.12.2013 12:21
Pokolenie YouTube
Źródło zdjęć: © Flickr/jonsson/Lic. CC by
Marta Wawrzyn

Od kilku lat mówi się, że YouTube chce zastąpić telewizję. Na razie te proroctwa nie chcą się spełnić, ale jedno jest pewne: YouTube nie byłby pariasem wśród stacji telewizyjnych. Już teraz dochodami dogania największe z nich.

Na Gadżetomanii co jakiś czas piszemy, jak to YouTube dąży do tego, by stać się telewizją. Przedmiotem analizy blogosfery stają się wszelkie, najdrobniejsze nawet zmiany w serwisie. Przebudowa kanałów tak, żeby były ładniejsze i wygodniejsze? Krok w stronę spersonalizowanej telewizji, oczywiście! Wiadomo, użytkownicy mają przywiązywać się do kanałów, subskrybować je i do nich wracać.

Ale pomimo licznych drobnych kroczków, które YouTube poczynił, na razie jakoś telewizją nie jest. Jest tylko i aż zarabiającym miliardy serwisem, w którym ludzie oglądają filmy, czasem profesjonalne, czasem amatorskie, w większości króciutkie i niemające wiele wspólnego z ofertą "prawdziwej telewizji".

To się nazywa kasa...!

Business Insider zrobił ciekawą rzecz: porównał prognozowane dochody YouTube za rok 2014 z dochodami największych amerykańskich telewizji. Z szacunków eMarketera wynika, że YT będzie miał w tym roku dochody rzędu 5,6 mld dol. To wzrost o 51% w porównaniu z rokiem poprzednim.

I to naprawdę niezła kasa w stosunku do największych telewizji. Przykładowo AMC Networks, właściciel takich stacji jak AMC (w której rekordy bije "The Walking Dead") czy Sundance Channel, zarobi w tym roku jakieś 1,6 mld dol. Kablówkowy gigant ESPN będzie mieć dochody rzędu 10 mld dol. NBC – 15,2 mld dol.

Pierwsza liga? Niby tak, ale...

YouTube nie ma się czego wstydzić: gra w tej samej lidze co najwięksi gracze rynku telewizyjnego. To coś niesamowitego, w końcu mówimy o serwisie internetowym, który powstał osiem lat temu. Po drugiej stronie zaś mamy gigantów, firmy od dekad rządzące umysłami Amerykanów.

Powiedzieć, że media w XXI wieku się zmieniły, to nie powiedzieć nic. Niewiele też zmieniają analizy mówiące, że za kilka lat YouTube może zarabiać nawet 20 mld dol. (czyli więcej niż stacje TV). Ani obejrzenie Foxa, tak jak zrobiło to 300 mln ludzi przed nami.

Wiemy, że to nie jest telewizja, to tylko "filmiki".

Ylvis - The Fox (What Does The Fox Say?) [Official music video HD]

Wiemy też, że na YouTube w tym roku najważniejsza była wojna o komentarze. To, że kanały wyglądają dużo fajniej, nie zajmowało użytkowników tak bardzo jak zmuszanie ich do komentowania pod nazwiskiem, przy użyciu konta Google+. I nic dziwnego: to taka prosta, przyziemna sprawa, która dotknęła nie tylko komentujących, ale też właścicieli kanałów.

Gigantyczna kasa nic nie zmienia, YouTube telewizją nie jest. Ale ponoć nie ma problemu, którego z pomocą pieniędzy nie dałoby się rozwiązać.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.