Jak uruchomiony przez Crytek program VR First zmieni branżę gier? Pytamy twórców Crysisa

Jak uruchomiony przez Crytek program VR First zmieni branżę gier? Pytamy twórców Crysisa08.02.2016 08:40
The Climb

Co dla branży gier oznacza rozwój wirtualnej rzeczywistości? Zapytaliśmy o to Ferhana Özkana z Cryteku. Okazją ku temu stało się rozpoczęcie programu VR First – jego zadaniem jest dostarczenie studentom, developerom i naukowcom narzędzi, pozwalających na pracę z wirtualną rzeczywistością.

Dlaczego Crytek uznał za istotne zajęcie się branżą VR?

Zawsze byliśmy znani z produktów wysokiej jakości tworzenia w naszych grach wiarygodnych światów. Obecnie szybki rozwój sprzętu i znaczące inwestycje w branżę sprawiły, że VR stała się najnowocześniejszą technologią, zgodną z kulturą i celami naszej firmy.

Wizualna wierność, zapewniana przez zestawy VR jest obecnie wystarczająco wysoka, podobnie jak jakość wyświetlaczy, by tworzyć wiarygodną przestrzeń, bogatszą w szczegóły niż kiedykolwiek wcześniej, w której możemy opowiedzieć niesamowite historie.

Jak wyglądają wasze plany i oczekiwania, związane ze wzrostem popularności VR?

Oczekujemy, że platformy takie, jak Oculus Rift i PlayStation VR staną się w najbliższych latach produktami konsumenckimi i wierzymy, że VR zmieni sposób, w jaki doświadczamy różnych mediów. Istnieje również ogromny potencjał dla nowych zastosowań w szerokim zakresie branż, w których VR będzie miało w przyszłości realny wpływ.

Back to Dinosaur Island
Back to Dinosaur Island

Jaki cel, w zakresie branży VR, stawia przed sobą Crytek?

Aby zestawy VR zaczęły się sprzedawać, musi być dostępna wciągająca treść, w pełni wykorzystująca możliwości wirtualnej rzeczywistości. Crytek chce być firmą, która zapewni n tyle atrakcyjne doświadczenia, by uzasadnić kupno zestawu VR.

Z tytułami takimi, jak „Robinson: The Journey” dla PlayStation czy „The Climb” dla Oculus Rift, chcemy pokazać ludziom, dlaczego wierzymy, że VR to rewolucyjne medium i przekonać ich, że warto zainwestować w gogle VR.

Ponadto nasz CryEngine będzie wspierał wszystkie wiodące zestawy VR i zapewni najwyższej jakości środowisko deweloperskie dla każdego, kto zechce pracować z VR. Crytek chce uczestniczyć w tym od początku, pokazując potencjał VR. Chcemy pozycjonować się jako wiodący dostawca treści i narzędzi, służących do ich tworzenia.

Co sądzisz o ludziach, którzy będą stanowić pierwszą grupę użytkowników VR?

Osoby, które zamówiły zestawy VR w przedsprzedaży lub kupią je zaraz po premierze to grupa early adopters, czyli ci najbardziej zainteresowane nowymi technologiami.

Oni kupią zestaw VR, bo chcą należeć do pierwszych, którzy doświadczą tego przełomowego medium.

Być może najważniejsze jest jednak to, że te osoby będą dzielić się swoimi doświadczeniami ze znajomymi czy rodziną. Mamy nadzieję, że dostarczymy tej właśnie grupie treści, które będą chcieli pokazywać wszystkim wokół. Aby uwierzyć w możliwości wirtualnej rzeczywistości, trzeb jej najpierw doświadczyć.

Jakie studia chcielibyście zobaczyć zaangażowane w prace nad VR?

Choć najważniejsze platformy VR nie miały jeszcze premiery, już teraz wychodzi na nie wiele ciekawych treści. Szczególnie interesuje nas zaangażowanie ogromnej liczby niewielkich, niezależnych zespołów, współtworzących scenę VR. To właśnie one są jednym z powodów, dla których uruchomiliśmy VR First.

Back to Dinosaur Island
Back to Dinosaur Island

Co stanowi największe wyzwanie w promowaniu VR – technologii, której większość ludzi nie miała jeszcze okazji doświadczyć?

Po rozpoczęciu pracy z VR szybko zdaliśmy sobie sprawę, że ludzie muszą samodzielnie doświadczyć wirtualnej rzeczywistości, aby zrozumieć, co jest w niej wyjątkowego. Zwykły ekran nie potrafi przekazać tego, co dzieje się wewnątrz gogli VR i wyjaśnić, co sprawia, że serce zaczyna bić ci mocniej.

Dlatego pokazaliśmy nasze demo „Back to Dinosaur Island” tysiącom ludzi. Uczestniczymy w wielu targach i konferencjach – pokazywanie ludziom wirtualnej rzeczywistości jest dla niej najlepszą możliwą promocją.

The Climb
The Climb

Jakie zmiany wnosi VR do sposobu, w jaki doświadczamy gier?

VR zmienia wszystko. Gdy zakładasz gogle czujesz, że naprawdę tam jesteś, w samym świecie gry. Masz niesamowite poczucie obecności w nim, a to otwiera ogromny wachlarz nowych możliwości, związanych np. z doświadczaniem środowiska gry. Jesteśmy dopiero na początku drogi do wykorzystania potencjału nowego medium.

Istnieje wiele zestawów VR. W jaki sposób wybieracie te najważniejsze?

Nawiązaliśmy bliską współpracę z Oculusem i Sony, realizując projekty, które chcieliśmy szybko zrobić. Ponieważ jesteśmy nie tylko studiem tworzącym gry, ale także dostawcą technologii, chcemy wspierać jak najwięcej zestawów VR i współpracujących z nimi akcesoriów.

Zrealizowaliśmy wspólne projekty z Oculusem i Sony, a teraz naszą uwagę zwrócił HTC Vive – to wspaniałe gogle VR. Współpracujemy z wieloma producentami, aby tworząc nowe gry zapewnić wsparcie dla jak największej liczby urządzeń.

Dlaczego Crytek zdecydował się tworzyć nowe gry dla VR, zamiast wykorzystać istniejące, dobrze znane tytuły, jak „Crysis”, „FarCry” czy „Ryse: Son of Rome”?

VR wymaga zupełnie nowego podejścia do wielu aspektów rozwoju gry. Aby w pełni wykorzystać możliwości, oferowane przez wirtualną rzeczywistość gra musi być zaprojektowana od podstaw z myślą o tej platformie.

Tworzeniu „Robinson: The Journey” towarzyszył pomysł, że gracz będzie chciał eksplorować świat i cała gra została zbudowana wokół tego założenia. The Climb powstała, gdy zespół eksperymentował z różnymi formami rozgrywki i doszedł do wniosku, że wspinaczka doskonale koresponduje z VR. Wirtualna rzeczywistość dysponuje mocą angażowania graczy w sposób nieosiągalny dla innych technologii.

Jakie nowe możliwości otwiera VR przed grami ze studia Crytek?

VR wprowadza nowe sposoby myślenia o niemal każdym aspekcie gry. Podczas pracy z VR nasz zespół niemal każdego dnia odkrywa możliwe do zastosowania, nowe elementy gry. Niektóre z nich zachowujemy dla innych tytułów, a niektóre już niebawem zobaczycie w „Robinson: The Journey” i „The Climb”. Staramy się wynieść stosowaną technologię na nowy poziom.

Back to Dinosaur Island
Back to Dinosaur Island

Crytek rozpoczął pilotażowy program VR First na tureckim Bahçesehir University. Co zdecydowało wyborze tego miejsca?

Współpracowaliśmy razem już wcześniej, tworząc kierunek poświęcony pisaniu gier i wiedzieliśmy, że Bahçesehir University będzie doskonałym środowiskiem, w którym możemy rozpocząć program VR First. Nie możemy się doczekać, by uruchomić podobne inicjatywy na całym świecie.

Kto może wziąć udział w VR First?

Program jest przeznaczony dla studentów i deweloperów, którzy chcą zacząć pracę z VR, ale nie są pewni swoich możliwości i nie bardzo wiedzą, w jaki sposób zacząć.

Skupiamy się na tym, by usunąć bariery wejścia – zapewniamy za darmo narzędzia, potrzebne do pracy i wprowadzamy ludzi na rynek deweloperski. Współpracujemy również z partnerami akademickimi, którzy zapewniają profesjonalne środowisko do rozwoju VR.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.