Piwo podnosi samoocenę, nawet bezalkoholowe

Piwo podnosi samoocenę, nawet bezalkoholowe30.03.2012 17:00
Alkohol jest zabroniony, ale to nie problem, bylebyś nie wiedział o tym (fot. Joe Shlabotnik CC-BY)
Mariusz Kędzierski

Jest impreza i jakoś nie możesz się na niej odnaleźć. Zafunduj sobie piwo. Nie musi być z alkoholem, wystarczy, żeby barman zapewnił Cię, że jest. Francuscy psychologowie dowiedli: przekonanie o piciu alkoholu sprawia, że wydajemy się sami sobie mądrzejsi, dowcipniejsi i bardziej sexy. Nawet gdy towarzystwo uważa nas za przymułów.

Jest impreza i jakoś nie możesz się na niej odnaleźć. Zafunduj sobie piwo. Nie musi być z alkoholem, wystarczy, żeby barman zapewnił Cię, że jest. Francuscy psychologowie dowiedli: przekonanie o piciu alkoholu sprawia, że wydajemy się sami sobie mądrzejsi, dowcipniejsi i bardziej sexy. Nawet gdy towarzystwo uważa nas za przymułów.

Naukowy eksperyment przeprowadzono początkowo w barze, a później w laboratorium. W turze barowej poproszono 19 piwoszy (2/3 stanowili mężczyźni) o określenie swojej atrakcyjności w skali od 1 do 7, następnie zmierzono im poziom alkoholu w wydychanym powietrzu. Łatwo się domyślić, że im większy rausz, tym wyższa była samoocena.

Przystąpiono więc do fazy laboratoryjnej, w której 94 mężczyzn zostało zaproszonych do posmakowania nowego koktailu owocowego, który w rzeczywistości był fałszywką podstawioną przez badaczy. Połowie testujących powiedziano, że pić będą alkoholową wersję koktailu, a połowie, że bezalkoholową. Nikt z badanych nie wiedział, którą wersję otrzymał do degustacji. Następnie poproszono ich o wymyślenie i sfilmowanie spotu reklamowego dla tego, rzekomo nowego, koktailu. Potem każdy musiał obejrzeć i ocenić swój spot w kategoriach atrakcyjności, czytelności przekazu, oryginalności i humoru. Po ocenie znów zmierzono badanym poziom alkoholu - rozpiętość była spora, od 0 do 1 promila. I tu niespodzianka.

Po bezalkoholowym nie musisz obawiać się alkomatu (fot. DrabikPany CC-BY)
Po bezalkoholowym nie musisz obawiać się alkomatu (fot. DrabikPany CC-BY)

Degustujący, którzy myśleli, że piją alkoholową wersję nowego koktailu, wyżej oceniali swoją reklamę, niezależnie od wskazań alkomatu. Pozostali, którzy myśleli, że piją niealkoholową wersję, oceniali znacznie niżej swoje dzieło, nawet kiedy w ich napojach była solidna porcja czystego alkoholu, a alkomat wskazywał najwyższe stężenia. Wniosek jest taki: samoocena nie wynika z liczby promili we krwi. Wystarczy samo przekonanie o "dobroczynnej" mocy alkoholu - czyli kolejny przykład efektu placebo.

Źródło: Medicalxpress

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.