Polski symulator okrętu wojennego. O grze stworzonej na potrzeby wojska opowiada Emil Leszczyński

Polski symulator okrętu wojennego. O grze stworzonej na potrzeby wojska opowiada Emil Leszczyński27.09.2016 14:55
Tomek Kreczmar

W naszym kraju powstają nie tylko Wiedźminy i Dying Lighty, ale również poważne produkcje, łączące w sobie elementy gry wideo z narzędziem szkoleniowym. Jednym z przykładów jest VR Combat Simulator of Warship.

O nietypowej aplikacji rozmawiam z Emilem Leszczyńskim (Lead Programmer w Emilus IT Solutions) twórcą aplikacji VR Combat Simulator of Warship.

Skąd pomysł stworzenia symulatora działań bojowych okrętu wojennego?

Pomysł stworzenia symulatora działań okrętu otrzymaliśmy razem ze wstępnym scenariuszem z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM), które we współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) zleciły wykonanie symulatora na potrzeby prezentacji na targach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO. Inicjatywa najczęściej przy takich produkcjach wychodzi z ośrodków wojskowych i wynika z ich potrzeb szkoleniowych i badawczych.

Jak bardzo realny jest taki symulator?

Głównie imituje on działania bojowe - bardziej skupiając się na doświadczeniu VR jaki oferuje zestaw Gear VR ze smartfonem Samsung. Główną potrzebą powstania tego projektu była prezentacja targowa, mająca na celu zainteresowanie potencjalnych kontrahentów produktami i usługami Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Centrum Technik Morskich. Na targach m.in. gościł Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz, a także przedstawiciele Armii z całego świata zainteresowani Polskimi rozwiązaniami.

Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Źródło zdjęć: © materiały prasowe

Z tego powodu realizm jest na poziomie podstawowym, odtwarzającym kolejne etapy rozpoznania i zwalczania zagrożeń w warunkach bojowych, przy okazji pokazując urządzenia i rozwiązania techniki wojskowej w trakcie działań wojennych na morzu.

Z czego korzystaliście przy tworzeniu symulatora?

Otrzymaliśmy modele i elementy 3D. Zostały one przygotowane przez modelarzy na zlecenie CTM na podstawie planów wojskowych, przy zachowaniu neutralności jednostek - żeby można było przeprowadzać prezentację dla różnych kontrahentów - bez wskazania na przykład jednostki kraju X zwalczającej jednostkę kraju Y.

Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Źródło zdjęć: © materiały prasowe

Czy to raczej narzędzie do szkolenia wojskowego czy dla wirtualnych turystów?

Symulator powstał jako prezentacja rozwiązań wojskowych do działań na morzu, jednakże spełnia zarówno funkcję szkoleniową, jak i rozrywkową.

Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Źródło zdjęć: © materiały prasowe

Czy tego rodzaju symulatory to przyszłość szkoleń?

VR to przyszłość wszelkiego rodzaju szkoleń, szczególnie rozgrywanych w sytuacjach stresowych. Po założeniu okularów wirtualnej rzeczywistości uczestnik symulacji w bardzo dużym stopniu zostaje zaangażowany do przezywania tego co się dzieje przed jego oczami. Otrzymując silne bodźce oddziałujące na jego zmysły. W ten sposób wzmacnia się przekaz i silniej przekazuje rzeczy i działania do zapamiętania podczas prezentacji czy szkolenia.

Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Źródło zdjęć: © materiały prasowe

Czego brakuje, by faktycznie trenować w ten sposób?

Aktualnie głównym ograniczeniem jest wysokiej jakości grafika odtwarzana na lekkich urządzeniach mobilnych. Nastąpił paradoks rozwiązań - dobre karty to mocne PC z Oculusem, które trzeba nosić w plecakach - mniejsze i lekkie rozwiązania mobilne np. Gear VR niestety mają ograniczenia sprzętowe kart instalowanych w smartfonach. Brakuje rozwiązania łączącego łatwość i lekkość rozwiązania mobilnego z mocnymi kartami graficznymi ze stacjonarnych stacji graficznych - ale to już tylko kwestia czasu, aż powstaną takie zestawy do wirtualnych szkoleń.

Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Źródło zdjęć: © materiał prasowe
Źródło zdjęć: © materiał prasowe

VR Combat Simulator of Warship (CTM/PGZ)

Symulator działań bojowych fregaty morskiej przygotowany na potrzeby prezentacji targowych dla kontrahentów Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM).

Użytkownik symulatora rozpoczyna od wybrania wersji językowej - dostępne opcje język polski i angielski. Następnie przechodzi do widoku ogólnego jednostki morskiej. Mamy możliwość obejrzenia uzbrojenia i systemów rozpoznania bojowego - sonar podwodny, działo oraz radar. Z tej pozycji mamy możliwość wejścia do pokoju dowodzenia, skąd będą prowadzone działania wojenne.

W pokoju dowodzenia symulowane są działania prawdziwych konsol bojowych CTM/PGZ, a także wielkoformatowych środków reprezentacji pola walki. W wyznaczonym czasie następuje wykrycie miny i uruchomienie alarmu bojowego. Zadaniem użytkownika jest odnalezienie właściwej konsoli do obsługi sonaru podwodnego i namierzenie miny. Następuje zejście pod wodę i wizualizacja rozpoznania zagrożeń sonarem.

[1/1]

Po namierzeniu miny, użytkownik aplikacji przenoszony jest z powrotem do pokoju dowodzenia, gdzie za pomocą konsoli odpowiedzialnej za sterowanie pojazdem podwodnym. Uruchamia procedurę wyładunku pojazdu z zamocowanym ładunkiem wybuchowym i za pomocą okrętowego dźwigu następuje zwodowanie urządzenia. Następnie użytkownik przenoszony jest do konsoli, za pomocą której steruje robotem, tak aby umieścić ładunek przy namierzonej minie. Po umieszczeniu ładunku w odpowiedniej odległości, musi oddalić się urządzeniem na bezpieczną odległość i za pomocą zapalnika radiowego detonować ładunek i zniszczyć minę.

Po pomyślnym ukończeniu pierwszego zadania wracamy do pokoju dowodzenia. Po wyznaczonym czasie uruchamiany jest kolejny alarm, sygnalizujący namierzenie radarem jednostki nawodnej, która atakuje fregatę. Należy wybrać właściwą konsolę, odpowiedzialną za sterowanie działem i przejść do wizualizacji ostrzału. Zatopienie wrogiej jednostki kończy drugie zadanie bojowe i realizację całej symulacji.

Aplikacja głównie skupia się na doświadczeniu VR i jest uniwersalnym narzędziem prezentacji rozwiązań OBR CTM/PGZ przeznaczonym dla kontrahentów wojskowych na targi na świecie.

Urządzenia, konsole, narzędzia i środki bojowe przygotowano według scenariusza przekazanego przez OBR CTM/PGZ i stworzone zostały przez studio Emilus IT Solutions na gogle wirtualnej rzeczywistości GearVR współpracujące ze smartphonem marki Samsung.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.