Skróty, frazy, tajemny język social games

Skróty, frazy, tajemny język social games25.11.2013 22:13
Jacek Jankowski

Gry społecznościowe są coraz bardziej popularne nie tylko wśród graczy, ale także (co mnie niezmiernie cieszy) w środowisku producentów gier. Czasami jednak brakuje wiedzy na temat nawet najprostszych skrótów czy określeń. Mam nadzieję, że poniższy mały słowniczek pomoże odnaleźć się wam w świecie social games.

Gry społecznościowe są coraz bardziej popularne nie tylko wśród graczy, ale także (co mnie niezmiernie cieszy) w środowisku producentów gier. Czasami jednak brakuje wiedzy na temat nawet najprostszych skrótów czy określeń. Mam nadzieję, że poniższy mały słowniczek pomoże odnaleźć się wam w świecie social games.

Dla otrzeźwienia: tworzenie social games to nie kwiatki, zamki, klocki i diamenty - to głównie tabelki, i to z dość skomplikowanymi formułami.

DAU (Daily Active Users) - liczba graczy dziennie aktywnych w danej grze, czyli po prostu liczba osób grających w daną grę jednego dnia.

MAU (Monthly Active Users ) - podobnie jak DAU, tylko w odniesieniu do miesięcznie aktywnych graczy, wskazuje na to, ile osób w ciągu miesiąca grało w daną grę.

DAU/MAU - podstawowy wskaźnik określający aktywność graczy, daje producentowi gry wiedzę o tym, jak często gracze pojawiają się w grze. Przykładowo dla gry mającej 100 000 graczy miesięcznie i 50 000 graczy dziennie współczynnik ten wyniesie 0,5, co oznacza, że średnio gracz loguje się do gry 15 dni w miesiącu. Im wyższy (bliższy 1) wskaźnik, tym lepiej. Jeśli DAU/MAU jest poniżej 0,2, oznacza to, że należy popracować nad grą, bo jej koniec może być szybki.

ARPU (Average Revenue Per User) - średni miesięczny przychód na gracza (użytkownika); dotyczy nie tylko wpływów z mikropłatności, ale także innych dochodów (reklama, kampanie afilacyjne, product placement, abonamentów etc.), w zależności od tego, z jakich źródeł przychodu korzysta gra.

ARPPU (Average Revenue Per Paying User) - średni miesięczny przychód z graczy płacących, czyli wyliczany tylko z aktywnie płacących graczy.

DAPU (Daily Active Paying Users) - liczba dziennie aktywnych płacących graczy.

MAPU (Monthly Active Paying Users) - liczba miesięcznie aktywnych płacących graczy.

CPA (Cost Per Aquisition) - koszt pozyskania jednego gracza, wyliczany przez podzielenie sumy wydatków na reklamę przez liczbę pozyskanych nowych graczy z kampanii. Często pomijany przy planowaniu wprowadzania nowych gier. W wypadku serwisów społecznościowych istnieje widoczna różnica w podejściu właścicieli serwisów czy systemów dystrybucji gier. Przykładowo NK.pl umożliwia obniżenie CPA do minimum poprzez uczestniczenie w promocji gry wewnątrz serwisu.

LNV (Lifetime Network Value) - wartość gracza przez cały okres korzystania z gry. Nie dotyczy wyłącznie bezpośrednich dochodów, ale także jego wpływu na skuteczną promocję gry przez narzędzia wirusowe (zapraszanie znajomych, publikacje wpisów z gry) oraz utrzymanie innych graczy (wspólne granie, pomaganie graczom). Uproszczone wyliczenie LNV to 1/(1-k)ARPUCzas Użytkownika w grze, gdzie k to K Factor.

K Factor - określa wirusowość produktu, czyli z jaką skutecznością aktywni gracze pozyskują kolejnych aktywnych graczy. Przykładowo jeśli k=10, oznacza to, że jeden gracz przynosi 10 kolejnych graczy.

CR (Conversion Rate) - współczynnik konwersji, czyli procent użytkowników, którzy odwiedzili stronę gry (np. z kampanii reklamowej, z zaproszeń znajomych etc.), a następnie ją zainstalowali, stali się graczami danej gry.

Churn, Turnover rate - rotacja graczy, określa stałą zmianę użytkowników, odchodzenie graczy i wchodzenie na ich miejsce nowo przybyłych. Wskaźnik możliwy do wyliczenia na bazie ID graczy i porównania liczby np. tych samych aktywnych ID w kolejnych miesiącach z MAU.

Retention - retencja, przeciwieństwo rotacji, określa, czy dobrze utrzymujemy graczy w grze.

Viral Rate/Virality - jeden z najważniejszych współczynników gry - wirusowość. Wskazuje na to, w jakim stopniu sami gracze wspomagają grę poprzez zdobywanie nowych graczy. Wirusowość wynika m.in. z liczby wysyłanych zaproszeń, ich jakości, skuteczności, ale także z działań niezwiązanych bezpośrednio z grą, takich jak dobre prowadzenie społeczności graczy, aktywizacja graczy na fanpage'u czy grupach gry.

Engagement - zaangażowanie, wskazuje na poziom zaangażowania gracza, wyliczany przez każdego developera gier z innych składników (m.in. czas spędzony w grze, liczba interakcji z grą, liczba otwieranych zakładek w grze etc.).

Re-Engagement - ponowne zaangażowanie, czyli poziom graczy powracających do gry po określonym czasie bez aktywności w grze.

Entry Event - akcja, wydarzenie w grze, jakie gracz wykonuje na starcie, pierwsze doświadczenie z grą. Często zamieniane przez producentów gier na samouczek, pozwalający na zapoznanie się z grą.

Exit Event - akcja, wydarzenie w grze, które powoduje rozstanie się z grą. Bardzo ważne dla bieżącej analizy, pozwala na wyłapanie ślepych uliczek w scenariuszu gry lub innych błędów powodujących zaprzestanie grania.

MMO (Massively Multiplayer Online) - odnosi się do gier angażujących we wspólną rozgrywkę w jednym czasie wielu graczy.

Freemium, free2play, F2P - darmowe gry, w których można dokonywać dodatkowych, dobrowolnych płatności w czasie grania, poprzez dokupowanie wirtualnych dóbr, energii, waluty. Dominujący model biznesowy gier społecznościowych.

Chętnie wspólnie z wami rozbuduję powyższe definicje i uzupełnię tekst o kolejne zagadnienia. Zapraszam!

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.