Telewizory LG OLED 4K z funkcją HDR są już blisko. Co powinieneś wiedzieć o tej technologii?

Telewizory LG OLED 4K z funkcją HDR są już blisko. Co powinieneś wiedzieć o tej technologii?01.09.2015 11:36
LG
LG

Ewolucja telewizorów nie podąża wąskim torem. Podbijanie rozdzielczości obrazu to jedno, ale można jeszcze wiele powiedzieć w kwestii kolorów czy kontrastu. Dużym krokiem naprzód będą telewizory HDR, które LG pokaże na targach IFA 2015.

HDR wbrew pozorom nie określena rozdzielczości wyższej niż HD, tak jak UHD, lecz oznacza High Dynamic Range – wysoki poziom kontrastu pomiędzy jasnymi a ciemnymi elementami ekranu.

Standardowy telewizor bez HDR-u jest w stanie wyświetlić obraz o jasności 100 nitów (nit to jedna kandela, czyli jednostka światłości, na metr kwadratowy). HDR natomiast to jasność na poziomie 1500-4000 nitów. W praktyce oznacza to, że telewizor jest w stanie wyświetlić bardziej naturalnie wyglądające kolory oraz sprawić, że detale sceny nie giną w czerniach. Nawet jeśli pokazany przedmiot znajduje się w cieniu, to jego szczegóły są wyraźnie widoczne. Zwłaszcza że matryce OLED same w sobie cechują się wysokim poziomem kontrastu i pozwalają regulować jasność każdego piksela niezależnie od pozostałych

Czy HDR coś zmienia?

W pierwszej chwili może się wydawać, że dla widza HDR nie ma to większego znaczenia, bo przecież już dziś, w zwykłym HD, kolory wyglądają bardzo dobrze. W rzeczywistości dopiero HDR pozwala realistycznie pokazać położone blisko, a kontrastujące ze sobą powierzchnie, np. chromowaną karoserię samochodu częściowo skrytego w cieniu.

Standardowy telewizor nie wyświetli kontrastów bliskich rzeczywistości: ani nasłoneczniona część auta nie będzie wystarczająco jasna, ani zacieniona – wystarczająco ciemna. Jeśli chcemy zobaczyć detale ciemniejszej części, teoretycznie możemy zwiększyć jasność obrazu, ale wtedy kolory wydadzą się „sprane”, a wszystko będzie nienaturalnie jasne. HDR pozwala osiągnąć „naturalną równowagę” kolorystyczną bez podobnych kompromisów.

Technologia umożliwia pokazanie większych kontrastów, co nie oznacza tylko „bielszej bieli”, ale realistycznie wyglądające refleksy świetlne, kolory czy faktury powierzchni. Dzięki jej wykorzystaniu większe wrażenie robią zarówno prawdziwe pejzaże, jak i niezwykłe światy wykreowane przez twórców fantastyki – oczywiście pod warunkiem, że obraz wykorzystuje technologię HDR. Jeśli bowiem tak się nie stało, nie zauważymy różnicy.

Źródło zdjęć: © LG
Źródło zdjęć: © LG

Co oglądać w HDR?

Jeżeli w strumieniu danych przesyłanych do telewizora nie ma informacji o szczegółach znajdujących się w ciemniejszej części obrazu, telewizor sam ich nie wygeneruje. Nie liczmy więc na to, że zwykłe Blu-raye czy filmy wyświetlane przez stacje telewizyjne będą wyglądać fantastycznie na telewizorze HDR. Wiele domowych wydań cierpi na przypadłość zwaną „black crush” - ciemne obszary ekranu nie zawierają żadnych szczegółów; to jednolita, nieprzenikniona czerń.

Na szczęście dostawcy usług VOD reagują na technologię z wielkim entuzjazmem. Amazon zapowiedział, że pierwsze filmy w HDR udostępni jeszcze w tym roku. Netflix produkuje nowe seriale w HDR i przebąkuje o możliwości remasterowania filmów ze swojego katalogu.

Skąd ten zapał? Według przedstawicieli Netfliksa implementacja HDR-u jest efektowna, a przy tym... łatwa. A przynajmniej znacznie mniej problematyczna niż 4K, gdyż HDR wymaga przesyłu dodatkowych 2,5 MB/s, podczas gdy 4K pożera aż 12 MB/s.

Prezentacja telewizora LG HDR – już za kilka dni!

Branża filmowa nie bez przyczyny ekscytuje się HDR-em. Niektórzy dziennikarze uważają technologię za ważniejszą niż Ultra HD. A zatem: warto czekać? Wkrótce przekonamy się o tym na własne oczy. Aż cztery nowe telewizory LG HDR – z ekranem o przekątnej 65 i 55 cali – zobaczymy na targach IFA w Berlinie, które odbędą się między 4 a 9 września.

Na koniec informacja dla niecierpliwych: LG HDR TV już zaczęły trafiać do szerokiej dystrybucji. Obecnie są dostępne w Korei Południowej, USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii. W Polsce powinny pojawić się w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Autor: Michał Puczyński

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.