Wystarczy tylko uśmiech. Mastercard wprowadza nową metodę płatności

Wystarczy tylko uśmiech. Mastercard wprowadza nową metodę płatności19.05.2022 19:13
Mastercard chce wprowadzić system płatności biometrycznych; zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © pxhere

Mastercard zapowiada program, który pozwoli konsumentom płacić za zakupy uśmiechem lub machnięciem ręki. Płatności biometryczne oznaczają dużą wygodę, ale budzą też obawy wśród aktywistów.

Biometric Checkout Program, bo o nim mowa, będzie wykorzystywać te same zabezpieczania, które występują obecnie przy odblokowywaniu smartfonów. Mastercard zapewnia, że wypracowane standardy sprawią, że płatności będą nie tylko wygodne, ale też bezpieczne.

Wystarczy tylko uśmiech

"Koniec z grzebaniem w telefonie lub szukaniem portfela, gdy masz ręce pełne roboty – następna generacja płatności osobistych będzie wymagała jedynie szybkiego uśmiechu lub machnięcia ręką. Zaufana technologia, która odblokowuje telefon za pomocą twojej twarzy lub odcisku palca, może teraz pomóc klientom przyspieszyć proces płatności" – czytamy na oficjalnej stronie Mastercard.

— Sposób, w jaki płacimy, musi nadążać za sposobem, w jaki żyjemy, pracujemy i prowadzimy interesy, oferując konsumentom wybór o najwyższym poziomie bezpieczeństwa — powiedział Ajay Bhalla, szef obszaru Cyber ​​& Intelligence w Mastercard.

Firma wspomina, że współpracuje z takimi partnerami jak NEC, Payface, Aurus, PaybyFace, PopID i Fujitsu Limited. Na samej zapowiedzi się nie kończy, gdyż – jak wynika z oficjalnego komunikatu – wkrótce zostanie uruchomiony pilotażowy program w pięciu supermarketach St Marche w São Paulo w Brazylii.

Konsumenci odwiedzający te sklepy mogą zarejestrować swoje twarze i informacje dotyczące płatności za pośrednictwem aplikacji Payface. Potem wystarczy już tylko, aby podczas finalizacji transakcji uśmiechnęli się do kamery znajdującej się przy kasie. Kolejne programy pilotażowe są planowane w Azji i na Bliskim Wschodzie.

Kwestie bezpieczeństwa i prywatności

Jak zauważa jednak serwis The Guardian, plan wykorzystania technologii rozpoznawania twarzy do płacenia za zakupy budzi też pewne wątpliwości. "Mastercard wspomina o badaniach sugerujących, że 74 proc. globalnych konsumentów ma >>pozytywne nastawienie<< do technologii biometrycznej, ale aktywiści od dawna wyrażają obawy dotyczące przechowywania i śledzenia danych [użytkowników]" – czytamy na łamach brytyjskiego portalu.

Cytowana przez Guardiana Suzie Miles, partnerka w firmie prawniczej Ashfords, powiedziała: "Mastercard zna problemy związane z bezpieczeństwem, które wiążą się z wykorzystaniem danych biometrycznych. Hasło można zmienić, ale twojego uśmiechu już nie. Jeśli dane biometryczne zostaną zhakowane, ryzyko nieuczciwego działania może być znacznie wyższe niż w przypadku obecnych metod płatności".

Miles przyznaje, że firma Mastercard podjęła odpowiednie kroki w celu ochrony i szyfrowania danych użytkowników. Z drugiej trony – twierdzi partnerka Ashfords – "wykorzystanie takich danych ulegnie prawdopodobnie ewolucji i trudniej będzie chronić prawa jednostek do prywatności". Firma Mastercard zaznacza jednak, że w ramach programu zadbano nie tylko o względy bezpieczeństwa, ale również prywatność klientów.

"Ponieważ technologia ta jest coraz częściej stosowana na całym świecie, Mastercard pomaga zapewnić wszystkim zainteresowanym stronom najwyższy poziom bezpieczeństwa i prywatności w celu ochrony konsumentów. Program płatności biometrycznych podlega zasadom Mastercard dotyczącym odpowiedzialności za dane , co oznacza, że ​​konsumenci mają prawo do kontrolowania sposobu udostępniania ich danych osobowych" - zaznacza firma w oficjalnym komunikacie.

Adam Gaafar, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.