Cessna Citation M2 – podniebna odrzutowa limuzyna [wideo]

Cessna Citation M2 – podniebna odrzutowa limuzyna [wideo]

fot. Cessna Aircraft Co.
fot. Cessna Aircraft Co.
Adam Maciejewski
17.03.2012 12:00, aktualizacja: 10.03.2022 16:00

Jeżeli szukacie niewielkiego, zgrabnego i nowoczesnego odrzutowca to z pewnością ucieszy Was ta informacja. Amerykański producent cywilnych odrzutowców, firma Cessna dokonała próbnego, udanego oblotu swojej najnowszej konstrukcji, czyli modelu Citation M2.

Jeżeli szukacie niewielkiego, zgrabnego i nowoczesnego odrzutowca to z pewnością ucieszy Was ta informacja. Amerykański producent cywilnych odrzutowców, firma Cessna dokonała próbnego, udanego oblotu swojej najnowszej konstrukcji, czyli modelu Citation M2.

fot. Cessna Aircraft Co.
fot. Cessna Aircraft Co.

Prezes Cessna Aircraft Company, Scott Ernest (z prawej), wymienia tradycyjnego hendszejka z firmowym pilotem-oblatywaczem Petem Fisherem po udanym oblocie prototypu. Cessna nie rozpieściła materiałem dokumentującym pierwszy lot Citation M2. Trwał on 1,5 godz. i przebiegł bez zakłóceń. Bazą było oczywiście zakładowe lotnisko w Wichita, w stanie Kansas.

fot. Cessna Aircraft Co.
fot. Cessna Aircraft Co.

Citation C2 należy do klasy odrzutowców biznesowych nazywanej z angielska light jet. Jeżeli skusicie się na najnowszy samolot Cessny, będzie mogli podróżować z prędkością przelotową 740 km/godz. na odległość ponad 2400 km, podziwiając świat z pułapu ok. 12,5 km. Jego osiągnięcie zajmuje odrzutowcowi 24 minuty. Firma urealnia te dane konkretnymi przykładami, np. bezpośredni lot z wietrznego Chicago do Las Vegas, albo z Buenos Aires do São Paulo tylko w 2,5 godziny.

fot. Cessna Aircraft Co.
fot. Cessna Aircraft Co.

Podróżujemy rzecz jasna z szykiem i klasą w hermetyzowanej kabinie. Citation M2 przeznaczony jest dla 4 pasażerów i 2 pilotów. Prezentowana kabina jest tylko sugestią. Klienci mają prawo indywidualnego doboru materiałów i wzoru wykończenia wnętrza.

fot. Cessna Aircraft Co.
fot. Cessna Aircraft Co.

Odrzutowce biznesowe klasy light nie są stworzone do długich podniebnych wojaży. To takie powietrzne taksówki (albo raczej limuzyny), aby szybko skoczyć w interesach lub dla przyjemności do innej metropolii. Gdyby jednak pasażera przyszpilił zew natury w trakcie lotu, to w części ogonowej jest toaleta. Korzystająca z niej osoba może przypiąć się pasami na wypadek nieoczekiwanych turbulencji.

fot. Cessna Aircraft Co.
fot. Cessna Aircraft Co.

Kabina pilotów Citation M2 przypomina wyglądem kabiny w pozostałych modelach Cessny. Jej architektura określana przez firmę, jako Intrinzic™ wykorzystuje systemy awioniczne Garmin G3000.

fot. miat.edu
fot. miat.edu

Napęd to 2 turbowentylatorowe silniki odrzutowe Williams International FJ44-1AP-21 z 2-kanałowym cyfrowym sterowaniem (FADEC, Full Authority Digital Engine/Electronics Control) o ciągu 8,74 kN każdy.

fot. Adrian Pingstone/Wikipedia
fot. Adrian Pingstone/Wikipedia

Do lądowania podchodzi Cessna 525 CitationJet (CJ). Rodzina lekkich CJ ma już swoje lata. Citation M2 odświeża ofertę Cessny w kategorii odrzutowców dla 4 pasażerów, jako naturalny następca CJ1, którego nie ma już w ofercie handlowej. Dlatego jeżeli nowa maszyna Cessny przypadła Wam do gustu, to za ok. 4,2 mln dol. może być Wasza. Początek dostaw zaplanowano na 2. połowę 2013 r.

Źródło: Flightglobal, Cessna Aircraft Company

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)