Chip Yates ustanowił kolejny rekord. Jak szybko może lecieć elektryczny samolot?

Chip Yates cieszy się z nowego rekordu (Fot. Cliqueker.Blogspot.com)
Chip Yates cieszy się z nowego rekordu (Fot. Cliqueker.Blogspot.com)
Łukasz Michalik

23.07.2012 09:00, aktual.: 10.03.2022 13:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Samoloty z napędem elektrycznym pokonują kolejne bariery. Niedawno pisałem o nocnym locie Solar Impulse, samolotu zasilanego energią słoneczną, a zaledwie kilka dni temu Chip Yates, zasiadający za sterami modelu Rutan 61 Long-EZ, ustanowił kolejny rekord. Dlaczego to osiągnięcie i ten konkretny model samolotu są tak istotne?

Samoloty z napędem elektrycznym pokonują kolejne bariery. Niedawno pisałem o nocnym locie Solar Impulse, samolotu zasilanego energią słoneczną, a zaledwie kilka dni temu Chip Yates, zasiadający za sterami modelu Rutan 61 Long-EZ, ustanowił kolejny rekord. Dlaczego to osiągnięcie i ten konkretny model samolotu są tak istotne?

Najmłodsi często słyszą kategoryczny zakaz: Nie baw się prądem! Choć jest niewątpliwie słuszny, czasami warto go złamać. Udowodnił to Chip Yates, dla którego zabawa prądem stała się życiową pasją. Chip zasłynął ustanowieniem rekordów, dotyczących prędkości osiągniętej motocyklem a od niedawna również samolotem. Obie maszyny korzystały z napędu elektrycznego.

Rutan Model 61 Long-EZ (Fot. Discovery.com)
Rutan Model 61 Long-EZ (Fot. Discovery.com)

Ostatni rekord Chipa jest szczególnie istotny. Lecąc swoim samolotem, po raz pierwszy w historii przekroczył nieosiągalną do tej pory dla elektrycznych, załogowych maszyn barierę 200 mil na godzinę (ok. 322 km/h). Dotychczasowy rekord, ustanowiony w lipcu 2011 roku przez Huguesa Duvala wynosił 175 mil na godzinę.

Teaser: World's Fastest Electric Airplane! 202.6-MPH on July 19, 2012

Co więcej samolot, na którym udało się dokonać tego niezwykłego wyczynu, już niebawem ma posłużyć Chipowi do kolejnego, rekordowego lotu. Śmiałek chce odtworzyć transatlantycki przelot Charlesa Lindbergha, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego i bezzałogowych aparatów latających, dostarczających mu naładowane akumulatory. Twórcą rekordowego, ultralekkiego samolotu jest Burt Rutan, konstruktor m.in. samolotu kosmicznego SpaceShipOne.

Źródło: DiscoveryEngadgetCliqueker

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.