Chip Yates ustanowił kolejny rekord. Jak szybko może lecieć elektryczny samolot?
Samoloty z napędem elektrycznym pokonują kolejne bariery. Niedawno pisałem o nocnym locie Solar Impulse, samolotu zasilanego energią słoneczną, a zaledwie kilka dni temu Chip Yates, zasiadający za sterami modelu Rutan 61 Long-EZ, ustanowił kolejny rekord. Dlaczego to osiągnięcie i ten konkretny model samolotu są tak istotne?
23.07.2012 | aktual.: 10.03.2022 13:24
Samoloty z napędem elektrycznym pokonują kolejne bariery. Niedawno pisałem o nocnym locie Solar Impulse, samolotu zasilanego energią słoneczną, a zaledwie kilka dni temu Chip Yates, zasiadający za sterami modelu Rutan 61 Long-EZ, ustanowił kolejny rekord. Dlaczego to osiągnięcie i ten konkretny model samolotu są tak istotne?
Najmłodsi często słyszą kategoryczny zakaz: Nie baw się prądem! Choć jest niewątpliwie słuszny, czasami warto go złamać. Udowodnił to Chip Yates, dla którego zabawa prądem stała się życiową pasją. Chip zasłynął ustanowieniem rekordów, dotyczących prędkości osiągniętej motocyklem a od niedawna również samolotem. Obie maszyny korzystały z napędu elektrycznego.
Ostatni rekord Chipa jest szczególnie istotny. Lecąc swoim samolotem, po raz pierwszy w historii przekroczył nieosiągalną do tej pory dla elektrycznych, załogowych maszyn barierę 200 mil na godzinę (ok. 322 km/h). Dotychczasowy rekord, ustanowiony w lipcu 2011 roku przez Huguesa Duvala wynosił 175 mil na godzinę.
Teaser: World's Fastest Electric Airplane! 202.6-MPH on July 19, 2012
Co więcej samolot, na którym udało się dokonać tego niezwykłego wyczynu, już niebawem ma posłużyć Chipowi do kolejnego, rekordowego lotu. Śmiałek chce odtworzyć transatlantycki przelot Charlesa Lindbergha, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego i bezzałogowych aparatów latających, dostarczających mu naładowane akumulatory. Twórcą rekordowego, ultralekkiego samolotu jest Burt Rutan, konstruktor m.in. samolotu kosmicznego SpaceShipOne.