Solar Impulse - samolot na energię słoneczną potrafi latać również w nocy

Samoloty napędzane energią słoneczną przekraczają kolejne bariery. Choć nadal są to przede wszystkim maszyny eksperymentalne, ich użyteczność systematycznie wzrasta. Dowiódł tego samolot Solar Impulse. Pilotowany przez swojego konstruktora, Bertranda Piccarda, samolot wrócił właśnie do Europy z Maroka, pokonując niemal 900 kilometrów.

Solar Impulse - samolot na energię słoneczną potrafi latać również w nocy 1Solar Impulse ląduje na lotnisku w Madrycie (Fot. SolarImpulse.com)
Łukasz Michalik

Samoloty napędzane energią słoneczną przekraczają kolejne bariery. Choć nadal są to przede wszystkim maszyny eksperymentalne, ich użyteczność systematycznie wzrasta. Dowiódł tego samolot Solar Impulse. Pilotowany przez swojego konstruktora, Bertranda Piccarda, samolot wrócił właśnie do Europy z Maroka, pokonując niemal 900 kilometrów.

Bertrand Piccard, który z wykształcenia jest lekarzem psychiatrą, stał się sławny, gdy w 1999 roku wraz z Brianem Jonesem okrążył Ziemię balonem. Po tym wyczynie skierował swoją uwagę na energię słoneczną i postanowił skonstruować napędzany nią samolot.

Efektem projektu Solar Impulse, do którego włączyły się m.in. Europejska Agencja Kosmiczna, Dassault Aviation i koncern Solvay oraz liczni sponsorzy, jest zaprezentowany w 2009 roku samolot napędzany wyłącznie energią słoneczną.

Logika wskazuje, że taki samolot może latać tylko w ciągu dnia, jednak celem konstruktorów było stworzenie maszyny zdolnej do lotu przez całą dobę – również w nocy. Ich wysiłki zostały zwieńczone sukcesem i 26-godzinnym, testowym lotem. Po serii lotów nad Europą, na początku czerwca Solar Impulse wyruszył w trasę z Hiszpanii do Maroka, gdzie odbył kilka kolejnych lotów.

Wczoraj Bertrand Piccard wyruszył w drogę powrotną. Co istotne, część lotu odbywała się w nocy – pokonanie odległości 898 km na pułapie ok. 4,8 km zajęło ponad 17 godzin. Nie jest to imponujący wynik, ale samolot dowiódł swojej przydatności, sprawdzając się podczas długich przelotów.

Solar Impulse wygląda dość nietypowo - jak przerośnięty szybowiec. Choć załogę stanowi tylko pilot, rozpiętość skrzydeł samolotu przekracza rozpiętość niektórych wersji  Jumbo Jeta i sięga 63 metrów. Samolot napędzany jest przez cztery silniki elektryczne o mocy 10 KM każdy, a masa startowa nie przekracza 2 ton.

Solar Impulse - samolot na energię słoneczną potrafi latać również w nocy 2
Solar Impulse (Fot. SolarImpulse.com)

Źródło: UbergizmoSolar Impulse

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek