Dwuosobowy segway receptą na zatłoczone miasta
General Motors wraz z chińską SAIC Group zaprezentuje na Expo 2010 w Szanghaju pojazd EN-V. To miniaturowy pojazd, przeznaczony dla 2 osób, posiadający tylko 2 koła i napędzany elektrycznie, z wyglądu przypominający rozrośnięty segway - ma na celu umożliwić maksymalnie szybkie podróżowanie po mieście.
25.03.2010 09:00
General Motors wraz z chińską SAIC Group zaprezentuje na Expo 2010 w Szanghaju pojazd EN-V. To miniaturowy pojazd, przeznaczony dla 2 osób, posiadający tylko 2 koła i napędzany elektrycznie, z wyglądu przypominający rozrośnięty segway - ma na celu umożliwić maksymalnie szybkie podróżowanie po mieście.
Ludzkość wciąż poszukuje idealnego środka transportu, który pomógłby uporać się z plagą korków w największych miastach świata. Także dlatego właśnie Szanghaj mający ogółem 19 mln mieszkańców, w tym największą liczbę osób żyjących we właściwym mieście (a nie w aglomeracji) ze wszystkich metropolii świata, jest odpowiednim miejscem do prezentacji prototypu nowego, elektrycznego pojazdu. EN-V będzie można zobaczyć w pawilonie należącym do GM-SAIC w trakcie targów, w dniach 01.05-31.10.2010 r.
EN-V, czy też Electric Networked-Vehicle nie jest skierowany wyłącznie do mieszkańców Chin. Dwie firmy, współpracujące także z Segwayem chciałyby, aby EN-V pomógł przemieszczać się mieszkańcom wszystkich miast świata, gdzie w 2030 roku będzie mieszkało 60% ludności Ziemi. EN-V wyposażono w GPS, czujniki odległości oraz systemy pozwalające na komunikacje pojazd-pojazd, pozwalających na w dużej mierze na zautomatyzowanie podróży (EN-V miałby sam dobierać najlepszą trasę dotarcia do celu). Liczne kamery i sensory poumieszczane na ściankach pojazdu mają pozwolić, aby EN-V samoczynnie reagował na zmieniające się otoczenie wokół pojazdu. Jest więc szansa, że ta puszka nie będzie trumną na kółkach...
Zobacz także
Silniki elektryczne, które napędzają dwa koła pojazdu, działają dzięki bateriom litowo-jownowym, które mają zapewnić 40 km zasięgu. Jak na razie nie podano czasu ładowania Electric Networked-Vehicle, ale na pewno będzie dało się go podłączyć do zwykłego, domowego gniazdka. Aby utrzymać niewielką wagę pojazdu, inżynierowi wykorzystali takie materiały jak akryl, włókno węglowe oraz poliwęglany - EN-V waży w granicach 500kg. Długość pojazdu wynosi ok 1,5 metra (dla porównania, Smart For Two ma 2,5 m długości).
Z pewnością podbój rynku przez futurystycznie wyglądający EN-V w dużej mierze będzie zależał od jego niskiej ceny. Jak na razie bowiem wciąż brakuje na rynku taniego, elektrycznego pojazdu.
Źródło: worldcarfans