Interaktywny druk? Rozwój Augmented Reality i nowy wymiar czytania - aplikacja Layar

Augmented Reality, czyli jedną z top technologii ostatnich czasów, przybliżyła nam w 2009 roku  aplikacja Layar. Jej nowa odsłona sprawi, że zupełnie inaczej będziemy czytać magazyny drukowane. Interaktywne strony, filmy, integracja z portalami społecznościowymi? Koncept to interaktywny druk!

(Fot.Layar)
(Fot.Layar)
Katarzyna Orzechowska

06.06.2012 | aktual.: 10.03.2022 14:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Augmented Reality, czyli jedną z top technologii ostatnich czasów, przybliżyła nam w 2009 roku  aplikacja Layar. Jej nowa odsłona sprawi, że zupełnie inaczej będziemy czytać magazyny drukowane. Interaktywne strony, filmy, integracja z portalami społecznościowymi? Koncept to interaktywny druk!

Jeszcze niedawno zapowiedź Project Glass rozpaliła wyobraźnię geeków i fanów technologii na całym świecie. Interfejs, który reaguje na zmieniający się kontekst i, co najważniejsze, pozwala cieszyć się możliwościami zaawansowanego smartfona bez konieczności angażowania rąk? Powiemy: idzie nowe. Wzbogaca naszą wiedzę o informacje z Sieci i sprawia, że możemy odnaleźć się w okolicy dzięki Mapom Google, równocześnie dowiadując się, gdzie jesteśmy i co przed sobą widzimy.

Kiedyś zapewne nie śniły się nam takie możliwości. Głosy krytyki oczywiście się pojawiają, tak jak i przy każdym nowoczesnym wykorzystaniu technologii, jednak na razie wiemy bardzo niewiele na temat nowego pomysłu Google’a. Obserwujemy za to z zaciekawieniem rozwój Augmented Reality.

Już w 2009 roku (najpierw w Holandii, następnie w pozostałych krajach) w Android Markecie pojawiła się aplikacja o nazwie Layar. Layar, czyli przeglądarka rzeczywistości. Tak zresztą brzmi pełna nazwa aplikacji: Layar Reality Browser. Jakie były jej możliwości? Na początku należało wybierać odpowiednią warstwę, tzn. witrynę (Wikipedia, Google, Twitter), albo szczegółowo - filtr wyszukujący restauracje, hotele w okolicy. Następnym krokiem było ustawienie parametrów (odległość, nazwa szukanego obiektu), wtedy ekran przechodził na widok z aparatu. Potem ukazywały się różne dane: od informacji przez kontakt po lokalizację, a nawet cenę mieszkania wystawionego na sprzedaż przez agenta nieruchomości.

Rozszerzona rzeczywistość i... widzisz więcej, wiesz więcej (Fot.Techcrunch)
Rozszerzona rzeczywistość i... widzisz więcej, wiesz więcej (Fot.Techcrunch)

Pierwsze aplikacje wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną wymagały na przykład wydrukowania odpowiedniego symbolu na kartce papieru, którą później machało się przed obiektywem kamery komputera. Zastosowania AR były różnorodne, a jedno z ciekawszych to przywracanie do życia najstarszych gier komputerowych (kultowy Pong).

Wraz z rosnącą popularnością tabletów pojawia się szansa na rozwój ogólnie pojętej rzeczywistości rozszerzonej. Firma Metaio stwierdziła, że AR to nie technologiczna ciekawostka, ale zupełnie nowy interfejs, który otwiera nowe drogi przed twórcami oprogramowania mobilnego.

Jak działa nowy Layar z aplikacją webową - Creator? Layar Creator umożliwi wydawcom magazynów urozmaicenie materiałów drukowanych o interaktywne bajery, takie jak wideo, linki, opcje "kup teraz", integrację z serwisami społecznościowymi, m.in. Facebook - social plugins. I nie, nie chodzi tutaj o kody QR. Zobaczcie zresztą poniżej:

Zasada jest prosta, wymaga kilku kliknięć i nie potrzeba deweloperów: wgrywa się zdjęcie w formatach JPG, PNG, jak również PDF i ZIP, umieszcza na nim specjalne buttony i publikuje na platformie Layar. Kiedy czytelnik przegląda magazyn z aplikacją Layar, na poszczególnych stronach ukazują się aktywne elementy.

Bardzo prosty kreator Interactive Print Layar (Fot. Layar)
Bardzo prosty kreator Interactive Print Layar (Fot. Layar)

Wydawca nie jest obciążony kosztami za korzystanie z serwisu, ale za każdą przygotowaną stronę do publikacji należy zapłacić około 15 euro. Layar Creator ma być podobno dostępny za darmo od 1 sierpnia. Czy ta aplikacja oznacza kompromis między drukiem i nowymi technologiami, które sprawiają, że coraz więcej treści przeglądamy online? Interaktywny druk to wyzwanie. Zobaczymy, który magazyn pierwszy wykorzysta aplikację.

Według statystyk aplikację Augmented Reality, Layar, w iOS i Android ściągnięto do tej pory 20 milionów razy, a miesięczna liczba aktywnych użytkowników to ponad 3 miliony.

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[ var _wau = _wau || []; _wau.push(["small", "i20k6pj0dw6p", "05a"]);(function() { var s=document.createElement("script"); s.async=true; s.src="http://widgets.amung.us/small.js";document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);})();

// ]]>

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[ var _wau = _wau || []; _wau.push(["small", "i20k6pj0dw6p", "05a"]);(function() { var s=document.createElement("script"); s.async=true; s.src="http://widgets.amung.us/small.js";document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);})();

// ]]>

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[ var _wau = _wau || []; _wau.push(["small", "i20k6pj0dw6p", "05a"]);(function() { var s=document.createElement("script"); s.async=true; s.src="http://widgets.amung.us/small.js";document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);})();

// ]]>

Źródło: TheVergethenextweb

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.