Jak duży może być silnik Diesla?
Lubisz duże, mocne silniki? Niestraszne Ci wysokie koszty eksploatacji? Oto diesel, którego moc z pewnością spodoba się entuzjastom motoryzacji. Niestety, nie masz szans, by zmieścić go pod maską swojego samochodu. Przekonaj się, dlaczego?
03.02.2012 | aktual.: 10.03.2022 16:31
Lubisz duże, mocne silniki? Niestraszne Ci wysokie koszty eksploatacji? Oto diesel, którego moc z pewnością spodoba się entuzjastom motoryzacji. Niestety, nie masz szans, by zmieścić go pod maską swojego samochodu. Przekonaj się, dlaczego?
Silniki wysokoprężne już dawno przestały się kojarzyć jedynie z klekoczącymi pojazdami dostawczymi czy wysłużonymi taksówkami, a niedawno samochód z takim silnikiem wygrał legendarny wyścig 24 Le Mans. Są jednak silniki Diesla, których nigdy nie zobaczymy w samochodach. Dlaczego? Spójrzcie na poniższe zdjęcie!
Choć nie jest to największy silnik Diesla, jaki zbudowano, to i tak robi wrażenie. Ta gigantyczna maszyna to 30-tonowy silnik Type 9 V.O.S. zbudowany przez francuską firmę Duvant w 1962 roku. Długi na 5,5 metra, pochłania 350 litrów oleju napędowego na godzinę pracy, generując moc 1600 KM.
Jakie było jego zadanie? Choć rozmiary mogłyby sugerować napędzanie jakiegoś statku, widoczny na zdjęciu model miał mniej typową rolę. Silnik dostarczał energię dla paryskiego hipodromu Auteuil Hippodrome.
Zobacz także
Choć jeden silnik wystarczał, aby zasilić cały obiekt, w 1990 roku został wycofany z użytku. Przez ponad dekadę stał bezczynnie, aż właściciel hipodromu postanowili pozbyć się niepotrzebnej góry żelastwa. Type 9 trafił w ręce stowarzyszenia entuzjastów starych silników, które przez kolejne lata remontowało to imponujące urządzenie.
Jeśli chcecie zobaczyć ten wyjątkowy silnik, musicie się spieszyć – od 1 do 5 lutego jest eksponowany na paryskiej wystawie Rétromobile 2012.