Kiedy pierwszy smartfon dla dziecka? Im później, tym lepiej

Sapien Labs, organizacja działająca na zasadach non-profit, przedstawiła efekty swoich badań na temat wpływu wieku, w którym otrzymujemy pierwszy smartfon, na nasze zdrowie psychiczne. Z badań jasno wynika, że im później mamy ten sprzęt, tym lepiej wpływa to na nasze samopoczucie.

Jak smartfony wpływają na małe dzieci?
Jak smartfony wpływają na małe dzieci?
Źródło zdjęć: © Pexels | Photo By: Kaboompics.com

Sapien Labs, mające siedzibę w USA, koncentruje się na badaniach nad globalną różnorodnością mózgu i umysłu. Organizacja stara się zrozumieć, jak doświadczenia życiowe, fizjologia mózgu, zdrowie psychiczne i zdolności poznawcze wzajemnie na siebie wpływają.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

HUAWEI MatePad Pro 13.2" PaperMatte Edition zachwyca możliwościami

Zaskakujące wyniki badań

Analiza o globalnym zasięgu obejmowała grupę 27 969 dorosłych. Ustalono solidne połączenie między wiekiem, w którym dana osoba otrzymała pierwszego smartfona lub tablet, a stanem ich zdrowia psychicznego w wieku dorosłym. Uwzględniono różne czynniki, w tym poczucie własnej wartości i zdolność do budowania pozytywnych relacji społecznych.

Kiedy wiek, w którym badani otrzymywali pierwszego smartfona, wzrastał z 6 do 18 lat, liczba kobiet z problemami psychicznymi zmniejszała się z 74% do 46%. Podobnie, wśród mężczyzn wskaźnik ten spadł z 42% w wieku 6 lat do 36% w wieku 18 lat.

Młode osoby, które posiadały telefon wcześniej, często miewały myśli samobójcze, były agresywne lub odczuwały oderwanie od rzeczywistości. Te obserwacje były bardziej wyraźne u kobiet niż u mężczyzn, a tendencje te były utrzymywane we wszystkich analizowanych regionach, w tym w USA, Europie Zachodniej, Ameryce Łacińskiej, Azji Południowej i Afryce.

Jak smartfony zagrażają małym dzieciom?

Zebrane dane sugerują, że wczesne dawanie dziecku smartfona czy tabletu może rodzić długoterminowe problemy ze zdrowiem psychicznym. Rodzice, edukatorzy i decydenci powinni zwrócić na to uwagę.

Te odkrycia sugerują, że z każdym rokiem opóźnienia w zakupie smartfona w dzieciństwie wiąże się długoterminową poprawa samopoczucia psychicznego – zaznaczyła Tara Thiagarajan, główny naukowiec.

Ważne jest, abyśmy nadal badali te zależności i opracowywali efektywne polityki i interwencje, które mogłyby wspierać zdrowy rozwój umysłowy w dobie cyfrowej, by powstrzymać obserwowane negatywne trendy.

To badanie jest częścią Global Mind Project, szeroko zakrojonego projektu badawczego nad zdrowiem psychicznym na świecie, prowadzonego przez Sapien Labs. Więcej informacji można znaleźć na stronie Sapien Labs.

naukamózgzdrowie psychiczne

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.