WAŻNE
TERAZ

Są zarzuty dla sprawcy wypadku na Pomorzu

Małe guziki na pasach bezpieczeństwa. Komfort czy konieczność?

Kiedy wsiadamy do samochodu, często zapominamy o podstawowych elementach bezpieczeństwa, takich jak poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa. Ich znaczenie zazwyczaj jest oczywiste, ale niewielu z nas zastanawia się nad detalami ich konstrukcji, jak na przykład małe plastikowe guziki umieszczone na pasach. Wbrew pozorom nie służą one celom dekoracyjnym.

Pasy bezpieczeństwa mają ten element nie bez powodu Pasy bezpieczeństwa mają ten element nie przez przypadek
Źródło zdjęć: © Canva, Getty Images | Daniil Dubov

Dziś pasy bezpieczeństwa to standard w każdym pojeździe, stąd mogą umykać naszej uwadze. Ale jeśli przyjrzymy się bliżej, zauważymy elementy, które nie są powszechnie znane. Czy wiedzieliście, z jakiego powodu producenci dodają na pasach te małe plastikowe guziki?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Relase Video Travel Tripod 3318?

Po co guzik na pasach bezpieczeństwa?

Pierwsze pasy tego typu zostały zaprezentowane przez Volvo w 1958 roku. Następnie w latach 80. firma Mercedes wprowadziła udoskonalenia zwiększające ich funkcjonalność. Inne marki dołączyły, rozwijając coraz bardziej zaawansowane technologie. W Polsce początkowo wymagano, by pasy zapinali tylko kierowcy i pasażerowie z przodu poza obszarami zabudowanymi, ale od 1991 roku nakaz ten obowiązuje zawsze.

Jeśli chodzi o budowę pasów, być może zauważyliście wspomniany guzik, nad którego funkcją można się zastanawiać. Choć nie poprawia on bezpośrednio bezpieczeństwa, zwiększa wygodę podczas korzystania z pasów. Wielu z nas starało się kiedyś złapać koniec pasa przed rozpoczęciem jazdy. Plastikowy guzik utrzymuje klamrę na odpowiednim poziomie, co po prostu ułatwia jej szybkie zapięcie.

Co grozi za brak pasów bezpieczeństwa?

Mimo że wielu kierowców lekceważy obowiązek zapinania pasów, kara w postaci 100 zł mandatu może wydawać się niewielka. Groźniejsze są jednak punkty karne mogące prowadzić do utraty prawa jazdy. A jeśli to nie przykuje uwagi, warto spojrzeć na dane: zapinanie pasów zmniejsza ryzyko śmierci o 45%! W Polsce co 12. osoba w 100 wypadkach ginie właśnie z powodu nieużywania pasów, co zdecydowanie przewyższa średnią europejską.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek