MIT pracuje nad wykrywaczem piratów drogowych
Nawet jeśli jesteście dobrymi kierowcami, którzy poruszają się po drogach bezpiecznie i w sposób odpowiedzialny, nigdy nie możecie być pewni, co wykombinują inni użytkownicy drogi. Co z tego, że jeździcie zgodnie z przepisami, gdy ktoś nagle pędzi jak szalony, próbując przejechać skrzyżowanie już na czerwonym świetle. Być może niedługo będzie można łatwo wykryć takich delikwentów.
02.12.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:31
Nawet jeśli jesteście dobrymi kierowcami, którzy poruszają się po drogach bezpiecznie i w sposób odpowiedzialny, nigdy nie możecie być pewni, co wykombinują inni użytkownicy drogi. Co z tego, że jeździcie zgodnie z przepisami, gdy ktoś nagle pędzi jak szalony, próbując przejechać skrzyżowanie już na czerwonym świetle. Być może niedługo będzie można łatwo wykryć takich delikwentów.
Naukowcy z MIT pracują nad algorytmem, który będzie pozwalał określić, czy dany samochód przekroczy skrzyżowanie na czerwonym świetle. Pierwsze testy, wykonane dzięki systemowi monitoringu zainstalowanemu na jednym ze skrzyżowań Christianburga w stanie Wirginia, potwierdziły skuteczność metody. System reagował w ciągu 2 sekund, a jego skuteczność wyniosła 85%.
Podobne systemy były już opracowywane, jednak ich skuteczność nie przekraczała 15-20%. Taka technologia mogłaby zostać wykorzystana wraz z rozwojem komunikacji pomiędzy samochodami. Systemy tego typu pojawiają się w wielu konceptach i z pewnością w przyszłości będą pomagać kierowcom w zorientowaniu się na drodze. Samochód będący cały czas podłączony do lokalnej sieci mógłby otrzymywać ostrzeżenie, gdy zbliża się do skrzyżowania, na którym znajduje się potencjalny pirat drogowy.
Z badań wynika, że ostrzeżenie wysłane 1 lub 2 sekundy przed potencjalną kolizją daje szansę na odpowiednie zareagowanie na drodze i jednocześnie nie wprowadza paranoi, która każe oglądać się na każdy samochód w poszukiwaniu pirata. Jedynie dobrze zintegrowany system ma szansę zadziałać, inaczej kierowcy zwyczajnie go wyłączą. Technologia może pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze, nigdy jednak nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zawsze przecież pozostaje te 15% przypadków, kiedy algorytm się myli...
Źródło: wired.com