Niemcy dobijają MEADS budżetowym cięciem [cz.2]

MEADS Int.
MEADS Int.
Adam Maciejewski

27.10.2011 12:00, aktual.: 11.03.2022 09:59

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dzisiejszy wpis zakończy pobieżną prezentację systemu MEADS. Ten skrótowy opis pewnie już nigdy nie będzie mógł być rozwinięty. Wraz z utraceniem źródeł finansowania i dotychczasowych kupców, MEADS nie ma przyszłości. Dziś znajdziecie także odpowiedź, jakie pociąga to skutki w kontekście byłych już państw-uczestników programu.

Dzisiejszy wpis zakończy pobieżną prezentację systemu MEADS. Ten skrótowy opis pewnie już nigdy nie będzie mógł być rozwinięty. Wraz z utraceniem źródeł finansowania i dotychczasowych kupców, MEADS nie ma przyszłości. Dziś znajdziecie także odpowiedź, jakie pociąga to skutki w kontekście byłych już państw-uczestników programu.

Lockheed Martin
Lockheed Martin

Mózg systemu MEADS, czyli stanowisko dowodzenia (Battle Managment C4I/Tactical Operations Center, BMC4I/TOC). Jego zadaniem jest koordynowanie działań zestawu, przydział celów, a przede wszystkim wymiana informacji o sytuacji taktycznej nie tylko w obrębie samej baterii, ale też z innymi szczeblami systemu obrony plot. (np. inne posterunki radarowe, samoloty AWACS, itd.) Kabina operatorska to hermetyczny kontener, na zdjęciu osadzona na podwoziu 5-tonowej ciężarówki Oshkosh MTV. Pojazd ma opancerzoną szoferkę. Chroni ona przed ostrzałem amunicją małokalibrową, odłamkami oraz improwizowanymi minami (IED). Efekt doświadczeń z okupacji Iraku.

MEADS Int.
MEADS Int.

Standardowa ciężarówka MTV, jako nośnik wyrzutni. W tym wariancie jej odbiorcą miało być wojsko USA.

MEADS Int.
MEADS Int.

Jej masa i wymiary umożliwiały transport na pokładzie samolotów C-130 Hercules. Na większe odległości całość baterii transportowana byłaby cięższymi C-17 i A400M.

Lockheed Martin
Lockheed Martin

Każdy kraj dobierałby nośniki według własnego uznania. Na zdjęciu wyrzutnia na bazie MAN-a, czyli wariant dla RFN.

Lockheed Martin
Lockheed Martin

Oficjalna prezentacja wyrzutni w wariancie włoskim. W przeciwieństwie do poprzednich, jest to wyrzutnia w postaci holowanej naczepy, a nie wersji typowo samobieżnej. Może to sugerować, że Italia rozpatrywała MEADS bardziej jako system obrony obiektowej(np. lotniska, bazy, obiekty infrastruktury cywilnej), a nie jako mobilny system plot. wojsk lądowych.

Reklama zalet MEADS, czyli szybkie wejście do walki z „marszu” i kompatybilność w ramach zintegrowanego systemu obrony plot. Dotąd takie możliwości miały tylko systemy radzieckie/rosyjskie. Pokazano też podstawową sekcję ogniową, czyli 1 wyrzutnia, BMC4I i radiolokator kierowania ogniem. Wyróżnionym zadaniem dla MEADS miała być obrona przed taktycznymi pociskami balistycznymi, przykładem był radziecki Elbrus (Scud wg. NATO, broń zupełnie przestarzała) lub jego mutacje z państw tzw. Trzeciego Świata. PAC-3 MSE może zwalczać taki cel z 25 km, pocisk manewrujący z 20 km, a samolot lecący z prędkością naddźwiękową z 45km. Na pułapie do 20 km. Dlatego MEADS byłby systemem obrony obszarowej zwalczając samoloty. W przypadku pozostałych celów dawałby tylko osłonę obiektową (punktową).

Kręcono też takie reklamówki, kuriozum bardziej psujące do gier komputerowych. Mimo optymistycznych zapewnień Lockheed Martin o przebiegu programu, był on opóźniony. Pierwotnie podawane terminy dostaw to lata 2013-14, obecnie 2017-18. Podział kosztów wynosił: 58% USA, 25% RFN, 17% Włochy. Stany płacą już tylko za wycofanie się z MEADS, który kosztował je ponad 2 mld dol. RFN wyda ok. 1,5 mld. Włochy same nie dźwigną finansowo programu. Mają kłopoty budżetowe, a i tak kupują już system SAMP/T. USA zadowolą się Patriotami PAC-3. Jedynie Niemcy nie mają alternatywy dla MEADS.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także