Nowe urządzenie Hondy pozwoli uniknąć korków!

W czasie kiedy nowe systemy nawigacji satelitarnej umożliwiają prezentację natężenia ruchu w czasie rzeczywistym i pokazują alternatywne trasy wolne od korków na drodze, specjaliści Hondy wybrali inną metodę, by je zminimalizować.

Efekt akordeonu sprawia, że nawet kilka samochodów może wywołać ogromny korek na drodze (Fot. Shutterstock)
Efekt akordeonu sprawia, że nawet kilka samochodów może wywołać ogromny korek na drodze (Fot. Shutterstock)
Katarzyna Orzechowska

W czasie kiedy nowe systemy nawigacji satelitarnej umożliwiają prezentację natężenia ruchu w czasie rzeczywistym i pokazują alternatywne trasy wolne od korków na drodze, specjaliści Hondy wybrali inną metodę, by je zminimalizować.

Honda opracowała pierwszą (według jej własnych badań w kwietniu tego roku) technologię, która pozwala uniknąć korków dzięki wykrywaniu potencjalnego przeciążenia ruchu. Technologia sprawdza, czy osoby prowadzące pojazd mogą przyczynić się do utrudnień ruchu, i sugeruje, aby wybrały sposób, by temu zapobiec. Model jazdy w formie tzw. start-stop jest frustrujący dla każdego zmotoryzowanego. Wydłuża czas dotarcia do celu, podnosi ryzyko kolizji oraz zwiększa spalanie paliwa i wzrost emisji CO2.

W 2007 roku badanie Uniwersytetu w Exeter pokazało, że korki wynikają z fali pojazdów zwalniających ruch na drogach, które tworzą tzw. efekt akordeonu (zachowanie na drodze jednego kierowcy może powodować opóźnienie średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu i więcej pojazdów aż do całkowitego zastoju w ruchu).

System zaprojektowany przez Hondę monitoruje zachowanie kierowcy pod kątem nawyków zwalniania i przyspieszenia pojazdu. Jeśli potencjalnie może on spowodować przeciążenie ruchu, motywuje go do zmiany stylu jazdy na płynną. System ukazuje pożądane działanie w formie tzw. kolor kodów.

Przeciążenie ruchu i jak go unikać dzięki systemowi Hondy (Fot. Honda.com)
Przeciążenie ruchu i jak go unikać dzięki systemowi Hondy (Fot. Honda.com)

Badania naukowe wykazały to zjawisko jakiś czas temu, a w Japonii już w 2008 roku przeprowadzono eksperyment, aranżując tzw. shockwave traffic. Jednak analiza i przygotowanie rozwiązania sprawiły problemy głównie ze względu na konieczność zmiany nawyków jazdy u kierowców. W nawiązaniu do badań Center for Advanced Science and Technology Uniwersytetu w Tokio Honda przeprowadziła eksperyment. Zademonstrowała pracę systemu, który pomógł wpłynąć na wzrost średniej prędkości o około 23% i poprawił wydajność paliwa o około 8% w przypadku pojazdów stojących w korku.

Shockwave traffic jams recreated for first time

Aby wprowadzić produkt na rynek, Honda rozpocznie w maju test systemu na drogach publicznych we Włoszech i w Indonezji. Na początku system będzie przeznaczony do pojedynczych pojazdów, jednak Honda planuje w przyszłości wprowadzić możliwość komunikacji między kierowcami.

Czekamy na gotowy produkt. System zadziała, pod warunkiem że kierowca skorzysta ze wskazówek. Wymaga to zmiany nawyków i dla niektórych może być trudne.

Źródło: ExeterUtokyoGizmaggeeknewcentralHondaNewsscientist

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.