Nowe urządzenie Hondy pozwoli uniknąć korków!
W czasie kiedy nowe systemy nawigacji satelitarnej umożliwiają prezentację natężenia ruchu w czasie rzeczywistym i pokazują alternatywne trasy wolne od korków na drodze, specjaliści Hondy wybrali inną metodę, by je zminimalizować.
W czasie kiedy nowe systemy nawigacji satelitarnej umożliwiają prezentację natężenia ruchu w czasie rzeczywistym i pokazują alternatywne trasy wolne od korków na drodze, specjaliści Hondy wybrali inną metodę, by je zminimalizować.
Honda opracowała pierwszą (według jej własnych badań w kwietniu tego roku) technologię, która pozwala uniknąć korków dzięki wykrywaniu potencjalnego przeciążenia ruchu. Technologia sprawdza, czy osoby prowadzące pojazd mogą przyczynić się do utrudnień ruchu, i sugeruje, aby wybrały sposób, by temu zapobiec. Model jazdy w formie tzw. start-stop jest frustrujący dla każdego zmotoryzowanego. Wydłuża czas dotarcia do celu, podnosi ryzyko kolizji oraz zwiększa spalanie paliwa i wzrost emisji CO2.
W 2007 roku badanie Uniwersytetu w Exeter pokazało, że korki wynikają z fali pojazdów zwalniających ruch na drogach, które tworzą tzw. efekt akordeonu (zachowanie na drodze jednego kierowcy może powodować opóźnienie średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu i więcej pojazdów aż do całkowitego zastoju w ruchu).
System zaprojektowany przez Hondę monitoruje zachowanie kierowcy pod kątem nawyków zwalniania i przyspieszenia pojazdu. Jeśli potencjalnie może on spowodować przeciążenie ruchu, motywuje go do zmiany stylu jazdy na płynną. System ukazuje pożądane działanie w formie tzw. kolor kodów.
Badania naukowe wykazały to zjawisko jakiś czas temu, a w Japonii już w 2008 roku przeprowadzono eksperyment, aranżując tzw. shockwave traffic. Jednak analiza i przygotowanie rozwiązania sprawiły problemy głównie ze względu na konieczność zmiany nawyków jazdy u kierowców. W nawiązaniu do badań Center for Advanced Science and Technology Uniwersytetu w Tokio Honda przeprowadziła eksperyment. Zademonstrowała pracę systemu, który pomógł wpłynąć na wzrost średniej prędkości o około 23% i poprawił wydajność paliwa o około 8% w przypadku pojazdów stojących w korku.
Shockwave traffic jams recreated for first time
Aby wprowadzić produkt na rynek, Honda rozpocznie w maju test systemu na drogach publicznych we Włoszech i w Indonezji. Na początku system będzie przeznaczony do pojedynczych pojazdów, jednak Honda planuje w przyszłości wprowadzić możliwość komunikacji między kierowcami.
Czekamy na gotowy produkt. System zadziała, pod warunkiem że kierowca skorzysta ze wskazówek. Wymaga to zmiany nawyków i dla niektórych może być trudne.
Źródło: Exeter • Utokyo • Gizmag • geeknewcentral • Honda • Newsscientist