Pierwszy lot trzeciego egzemplarza Suchoja T‑50
We wtorek po raz pierwszy wzbił się w powietrze trzeci prototyp rosyjskiego myśliwca nowej generacji Suchoj T-50. Testowy lot odbył się bez problemów i jest kolejnym ważnym etapem w realizacji programu PAK FA, który z każdą kolejną dostępną do prób maszyną nabiera coraz większego rozpędu.
24.11.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:37
We wtorek po raz pierwszy wzbił się w powietrze trzeci prototyp rosyjskiego myśliwca nowej generacji Suchoj T-50. Testowy lot odbył się bez problemów i jest kolejnym ważnym etapem w realizacji programu PAK FA, który z każdą kolejną dostępną do prób maszyną nabiera coraz większego rozpędu.
Lot trwał ponad godzinę i przebiegł zgodnie z planem. Zachowanie samolotu w powietrzu potwierdziło wszystkie założone wcześniej charakterystyki. Za sterami siedział doświadczony pilot-oblatywacz Siergiej Bogdan. Również to on pierwszy pilotował poprzednie prototypy T-50-1 i T-50-2.
Wciąż niepomalowany T-50-3 wystartował z przyzakładowego lotniska zakładów KnAAPO, które, jak ich rosyjska nazwa sugeruje, zlokalizowane są w Komsomolsku nad Amurem.
Program PAK FA jest współfinansowany przez Indie, które zgłosiły chęć kupienia ponad 200 sztuk w pierwszej transzy. Na podobną liczbę oceniane są potrzeby WWS, czyli rosyjskich sił powietrznych.
W pierwszym locie sprawdzono przede wszystkim funkcjonowanie jednostek napędowych. Na dostępnych zdjęciach można chyba dostrzec, że T-50-3 ma zamontowaną optoelektroniczną stację celowniczą, której głowicę widać tuż przed owiewką kabiny. Pytaniem otwartym pozostaje, czy ma lub w najbliższym czasie będzie miał zainstalowany wieloantenowy radiolokator z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (ang. AESA, ros. AFAR) N036, czy też integracja tego elementu wyposażenia nastąpi dopiero na 4. prototypie, który zostanie oblatany w przyszłym roku.
Oprócz dostępnych fotografii na kanale Rossija 24 ukazał się filmik z migawkami z lotu. Do obejrzenia na stronie internetowej telewizji.
Dwa dotychczasowe prototypy T-50 – na zdjęciu podczas salonu MAKS 2011 – wykonały dotąd (odpowiednio od 2010 i 2011 roku) ponad 100 lotów. Każdy kolejny dostępny samolot testowy pozwala zwiększyć zakres i natężenie prób. Dotąd program PAK FA przebiega dość bezproblemowo, dlatego można się spodziewać pierwszych egzemplarzy seryjnych dla WWS w 2015 i dla IAF (Indie swój wariant nazwały FGFA) w 2017 roku.