Statek napędzany słońcem. Norweska firma zapowiada rewolucję ekologiczną
Norweska firma Hurtigruten Norway zapowiada budowę bezemisyjnego statku wycieczkowego, który będzie napędzany panelami słonecznymi i żaglami. Konstrukcja ma powstać do 2030 roku, ale już teraz ujawniono jej pierwsze szczegóły techniczne.
09.06.2023 | aktual.: 24.10.2023 14:05
Sea Zero to koncepcja budowy całkowicie bezemisyjnego statku wycieczkowego, który powstaje z myślą o rejsach przy norweskim wybrzeżu. Firma Hurtigruten Norway mówi o najbardziej ambitnym projekcie zrównoważonego rozwoju w swojej 130-letniej historii.
Najbardziej energooszczędny statek wycieczkowy na świecie
Statek zostanie wyposażony w akumulatory o pojemności 60 MWh, które mają być produkowane w ekologiczny sposób - bez użycia kobaltu i z minimalną zawartością niklu. Zmagazynowana energia podobno wystarczy na 300 – 350 mil żeglugi. Kluczową rolę odgrywa tutaj opływowa budowa statku ze specjalną strukturą zmniejszającą opór wody i chowanymi silnikami odrzutowymi.
Na statku znajdą się trzy chowane żagle o wysokości 50 metrów, które mają stanowić dodatkowe, ekologiczne źródło napędu. Co więcej, na żaglach zostaną zainstalowane panele słoneczne o łącznej powierzchni 1500 m2, które pozwolą ładować wbudowane akumulatory podczas rejsu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Statek naszpikowany nowoczesnymi technologiami
Statek zostanie naszpikowany elektroniką i nowoczesnymi technologiami. Na pokładzie znajdą się dziesiątki czujników i kamer, które mają być wspomagane sztuczną inteligencją. Takie rozwiązanie poprawi manewrowość, a przy tym pozwoli znacząco zmniejszyć rozmiar mostka (i zwiększyć przestrzeń dostępną dla gości). Co więcej, za ogrzewanie i chłodzenie mają odpowiadać inteligentne pompy ciepła.
Na statku znajdzie się 270 kabin, które pomieszczą 500 gości i 99 członków załogi. Specjalne systemy pozwolą gościom monitorować i kontrolować zużycie energii za pomocą aplikacji na smartfony.
Zobacz także
Kiedy popłyniemy nowym statkiem?
Na zwodowanie statku przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Hurtigruten Norway współpracuje z organizacją SINTEF - obecnie prowadzone są prace badawczo-rozwojowe, które mają potrwać do 2025 roku. W tym czasie projektanci będą dopracowywać projekt i wprowadzać nowe rozwiązania. Po tym czasie ma już ruszyć właściwa budowa, aby zwodować maszynę maksymalnie do 2030 roku.
Paweł Maziarz, dziennikarz Gadżetomanii