Statek napędzany słońcem. Norweska firma zapowiada rewolucję ekologiczną

Norweska firma Hurtigruten Norway zapowiada budowę bezemisyjnego statku wycieczkowego, który będzie napędzany panelami słonecznymi i żaglami. Konstrukcja ma powstać do 2030 roku, ale już teraz ujawniono jej pierwsze szczegóły techniczne.

Sea Zero ma być najbardziej energooszczędnym statkiem wycieczkowym na świecie
Sea Zero ma być najbardziej energooszczędnym statkiem wycieczkowym na świecie
Źródło zdjęć: © Hurtigruten
Paweł Maziarz

09.06.2023 | aktual.: 24.10.2023 14:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sea Zero to koncepcja budowy całkowicie bezemisyjnego statku wycieczkowego, który powstaje z myślą o rejsach przy norweskim wybrzeżu. Firma Hurtigruten Norway mówi o najbardziej ambitnym projekcie zrównoważonego rozwoju w swojej 130-letniej historii.

Najbardziej energooszczędny statek wycieczkowy na świecie

Statek zostanie wyposażony w akumulatory o pojemności 60 MWh, które mają być produkowane w ekologiczny sposób - bez użycia kobaltu i z minimalną zawartością niklu. Zmagazynowana energia podobno wystarczy na 300 – 350 mil żeglugi. Kluczową rolę odgrywa tutaj opływowa budowa statku ze specjalną strukturą zmniejszającą opór wody i chowanymi silnikami odrzutowymi.

Na statku znajdą się trzy ogromne żagle z panelami słonecznymi.
Na statku znajdą się trzy ogromne żagle z panelami słonecznymi.© Hurtigruten

Na statku znajdą się trzy chowane żagle o wysokości 50 metrów, które mają stanowić dodatkowe, ekologiczne źródło napędu. Co więcej, na żaglach zostaną zainstalowane panele słoneczne o łącznej powierzchni 1500 m2, które pozwolą ładować wbudowane akumulatory podczas rejsu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Statek naszpikowany nowoczesnymi technologiami

Statek zostanie naszpikowany elektroniką i nowoczesnymi technologiami. Na pokładzie znajdą się dziesiątki czujników i kamer, które mają być wspomagane sztuczną inteligencją. Takie rozwiązanie poprawi manewrowość, a przy tym pozwoli znacząco zmniejszyć rozmiar mostka (i zwiększyć przestrzeń dostępną dla gości). Co więcej, za ogrzewanie i chłodzenie mają odpowiadać inteligentne pompy ciepła.

Statek ma zostać zwodowany do 2030 roku
Statek ma zostać zwodowany do 2030 roku© Hurtigruten

Na statku znajdzie się 270 kabin, które pomieszczą 500 gości i 99 członków załogi. Specjalne systemy pozwolą gościom monitorować i kontrolować zużycie energii za pomocą aplikacji na smartfony.

Kiedy popłyniemy nowym statkiem?

Na zwodowanie statku przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Hurtigruten Norway współpracuje z organizacją SINTEF - obecnie prowadzone są prace badawczo-rozwojowe, które mają potrwać do 2025 roku. W tym czasie projektanci będą dopracowywać projekt i wprowadzać nowe rozwiązania. Po tym czasie ma już ruszyć właściwa budowa, aby zwodować maszynę maksymalnie do 2030 roku.

Paweł Maziarz, dziennikarz Gadżetomanii

newsenergetykastatki
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (21)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.