Polacy masowo oglądają filmy i seriale w Sieci. Ale mało kto chce za to płacić

Strona głównaPolacy masowo oglądają filmy i seriale w Sieci. Ale mało kto chce za to płacić
07.10.2013 15:00
VoD.TVP.pl
VoD.TVP.pl
Marta Wawrzyn
Marta Wawrzyn

Kiedyś wszyscy oglądali ten sam serial w telewizji, teraz przerzucamy się masowo na Internet. Ale choć uwielbiamy VoD, ogromna większość z nas nie chce za nie płacić nawet drobnych sum. Co najwyżej łaskawie godzimy się na reklamy.

Kiedyś wszyscy oglądali ten sam serial w telewizji, teraz przerzucamy się masowo na Internet. Ale choć uwielbiamy VoD, ogromna większość z nas nie chce za nie płacić nawet drobnych sum. Co najwyżej łaskawie godzimy się na reklamy.

Zeszłej jesieni cytowaliśmy badanie, z którego wynikało, że Polacy nie chcą płacić za nic w Internecie, bo uważają, że treści należą się w cenie łącza. Tak mówiło 57% naszych rodaków, 50% przyznawało, że nigdy w życiu nie zapłaciło za nic w Sieci.

Dla polskich serwisów VoD, których wyrasta coraz więcej, nie jest to dobra wiadomość. Ale mamy wiadomość jeszcze gorszą.

Filmy i seriale w Sieci? Wszyscy lubimy!

Serwis Media2 prezentuje wyniki badania "Siła uVoDzenia II" przeprowadzonego przez GfK dla Atmediów. Wynika z niego, że już 48% polskich internautów (i 68% Polaków w wieku 15-19 lat) ogląda filmy i seriale w Sieci. 38% mówi, że korzysta z VoD od dwóch do pięciu razy w tygodniu, 18% - sześć razy w tygodniu.

Zaczyna pojawiać się grupa, która w ogóle nie ogląda telewizji, za to ogląda VoD w Sieci. Na razie to grupa malutka, licząca jakieś 300 tys. osób, ale można się spodziewać, że ten odsetek będzie rósł. Bo niezależnie od tego, czy będziemy musieli wszyscy zacząć się składać na media publiczne czy nie, z polskich domów coraz częściej znikają telewizory.

Płatne? Nie, dziękuję

Problem w tym, że najchętniej chcielibyśmy mieć wszystko za darmo. Media2 pisze, że coraz więcej polskich internautów godzi się na oglądanie reklam w zamian za dostęp do filmu czy serialu. Jeszcze rok temu reklamy uważało za dopuszczalne 56% badanych, teraz ta liczba wzrosła do 73%.

Ale liczba osób, które chcą płacić naprawdę, a nie oglądaniem reklam, wciąż jest bardzo niska. Zaledwie 21% ankietowanych nie ma nic przeciwko temu, by uiszczać "niewielką opłatę" za dostęp do VoD.

Polacy nie lubią wydawać pieniędzy w Sieci (Fot. Flickr/ barsen/Lic. CC by-sa)
Polacy nie lubią wydawać pieniędzy w Sieci (Fot. Flickr/ barsen/Lic. CC by-sa)

Być może problem leży w tym, że nikt w Polsce jeszcze nie zaproponował naprawdę atrakcyjnej oferty – myślę tu o ofercie takiej, jaką mają Netflix czy Hulu w USA: 7,99 dol. za miesięczny dostęp do niezliczonych filmów i seriali. Polskie VoD zazwyczaj jest za drogie dla przeciętnego Polaka, a lista dostępnych filmów nie jest aż tak atrakcyjna.

Ale badanie GfK pokazuje, że i w tym przypadku kij ma dwa końce. Jeśli Polacy tak niechętnie myślą o płaceniu choćby niewielkich sum za oglądanie w Sieci, to znaczy, że inwestowanie w VoD wciąż jeszcze jest obarczone dużym ryzykiem.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)