Rekordowe przeloty Dreamlinera

W mijającym tygodniu egzemplarz Boeinga B787 Dreamliner odbył dwa rekordowe przeloty. Pokonując trasę Seattle – Dhaka i Dhaka – Seattle ustanowił dwa rekordy i tym samym dał nadzieję na spełnienie przez seryjne maszyny założonych, wysokich osiągów. Z pewnością poprawiło to trochę humor przyszłym odbiorcom B787, trapionych kolejnymi opóźnieniami dostaw kupionych samolotów.

Russell Hill-Delta Virtual Airlines
Russell Hill-Delta Virtual Airlines
Adam Maciejewski

11.12.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W mijającym tygodniu egzemplarz Boeinga B787 Dreamliner odbył dwa rekordowe przeloty. Pokonując trasę Seattle – Dhaka i Dhaka – Seattle ustanowił dwa rekordy i tym samym dał nadzieję na spełnienie przez seryjne maszyny założonych, wysokich osiągów. Z pewnością poprawiło to trochę humor przyszłym odbiorcom B787, trapionych kolejnymi opóźnieniami dostaw kupionych samolotów.

Joe G. Walker via Aero Pacific Flightlines
Joe G. Walker via Aero Pacific Flightlines

Do bicia rekordów wykorzystano 6 egzemplarz testowy, tzw. ZA006. Napędzają go 2 silniki General Electric GEnx-1B. Na seryjnych B787 będą montowane albo GEnx-1B, albo Rolls-Royce Trent 1000, w zależności od decyzji zamawiającego. 8 maszyn kupionych dla LOT będzie miało turbiny Rolls-Royce’a. ZA006 wystartował z lotniska zakładowego Boeinga nieopodal Seattle 6 grudnia o godzinie 11:02 miejscowego czasu. Trasa lotu do stolicy Bangladeszu biegła w kierunku wschodnim. B787 przeleciał m.in. nad Nowym Jorkiem i Bostonem, po pokonaniu Atlantyku przeleciał nad Półwyspem Iberyjskim, minął egipski Luksor i pokonując jeszcze m.in. przestrzeń powietrzną Arabii Saudyjskiej i Indii w końcu wylądował Dhace.

Michael Priesch via AirlinersNet
Michael Priesch via AirlinersNet

Pokonał w ten sposób dystans 19 835 km i ustanowił rekord najdłuższego przelotu w klasie maszyn o masie 200-250 ton. Odebrał go Airbusowi A330, który w 2002 r. przeleciał 16 903 km. ZA006, po dwugodzinnym postoju w porcie lotniczym w Dhace wystartował do lotu powrotnego. Tym razem jego trasa biegła m.in. nad Tajlandią, Indonezją, Filipinami i Guamem. Po przeleceniu Pacyfiku, maszyna wylądowała w Seattle 8 grudnia, o 5:29 miejscowego czasu. Pokonany dystans wyniósł 18 027 km. Tym samym B787 ustanowił rekord – dotąd wakujący w tej klasie – czasu przelotu dookoła globu w kierunku wschodnim, w czasie 42 godz. i 27 min.

Seth Jaworski via AirlinersNet
Seth Jaworski via AirlinersNet

Szklany kokpit B787 z wyświetlaczami przeziernymi (ang. Head-Up Display, HUD). Ten element wyposażenia znany dotąd z maszyn wojskowych, stał się w ostatnich latach standardem wyposażenia także maszyn cywilnych. B787 to samolot wykorzystujący najnowocześniejsze dostępne technologie. Dlatego widok tradycyjnych wolantów zamiast bocznych drążków sterowych zdumiewa.

Fidor Borysow via AirlinersNet
Fidor Borysow via AirlinersNet

Azyl i miejsce odpoczynku dla pilotów na pokładzie B787. Szczególnie przydatne w czasie długodystansowych przelotów z rezerwową załogą. W czasie rekordowego lotu na pokładzie samolotu było 13 osób: 6 pilotów, 6 pracowników Boeinga oraz obserwator z ramienia National Aeronautic Association (NAA, amerykańskie narodowe stowarzyszenie lotnicze).

Royal S King via AirlinersNet
Royal S King via AirlinersNet

Linia produkcyjna zakładów Boeinga w Everett z widocznymi montowanymi B787. Mimo usilnych starań flagowy model Boeinga notuje kolejne opóźnienia. Z tego powodu B787 dorobił się już prześmiewczego przydomku B7-late-7 (ang. late – spóźniony). Dla przykładu LOT miał otrzymać pierwsze B787 w 2008 r. W listopadzie prezes LOT poinformował, że montaż pierwszego polskiego egzemplarza (a 61. w ogóle) dopiero się rozpoczął. Nie wiadomo, jakie duże są straty LOT z powodu opóźnień.

Akira Uekawa via AirlinersNet
Akira Uekawa via AirlinersNet

B787 All Nippon Airways (ANA), jedyny dotąd dostarczony Dreamliner, w przypadku ANA z 55 zamówionych. Bardziej zabieg wizerunkowy Boeinga, niż wywiązywanie się z przyjętego harmonogramu dostaw. W tym tygodniu drugi japoński lotniczy przewoźnik, Japan Airlines (JAL), dowiedział się o kolejnym poślizgu w terminarzu produkcji. Zamiast w grudniu, pierwszy z 35 kupionych B787 JAL dostaną w połowie lutego.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.