Rekordowe przeloty Dreamlinera

W mijającym tygodniu egzemplarz Boeinga B787 Dreamliner odbył dwa rekordowe przeloty. Pokonując trasę Seattle – Dhaka i Dhaka – Seattle ustanowił dwa rekordy i tym samym dał nadzieję na spełnienie przez seryjne maszyny założonych, wysokich osiągów. Z pewnością poprawiło to trochę humor przyszłym odbiorcom B787, trapionych kolejnymi opóźnieniami dostaw kupionych samolotów.

Rekordowe przeloty Dreamlinera 1Russell Hill-Delta Virtual Airlines
Adam Maciejewski

W mijającym tygodniu egzemplarz Boeinga B787 Dreamliner odbył dwa rekordowe przeloty. Pokonując trasę Seattle – Dhaka i Dhaka – Seattle ustanowił dwa rekordy i tym samym dał nadzieję na spełnienie przez seryjne maszyny założonych, wysokich osiągów. Z pewnością poprawiło to trochę humor przyszłym odbiorcom B787, trapionych kolejnymi opóźnieniami dostaw kupionych samolotów.

Rekordowe przeloty Dreamlinera 2
Joe G. Walker via Aero Pacific Flightlines

Do bicia rekordów wykorzystano 6 egzemplarz testowy, tzw. ZA006. Napędzają go 2 silniki General Electric GEnx-1B. Na seryjnych B787 będą montowane albo GEnx-1B, albo Rolls-Royce Trent 1000, w zależności od decyzji zamawiającego. 8 maszyn kupionych dla LOT będzie miało turbiny Rolls-Royce’a. ZA006 wystartował z lotniska zakładowego Boeinga nieopodal Seattle 6 grudnia o godzinie 11:02 miejscowego czasu. Trasa lotu do stolicy Bangladeszu biegła w kierunku wschodnim. B787 przeleciał m.in. nad Nowym Jorkiem i Bostonem, po pokonaniu Atlantyku przeleciał nad Półwyspem Iberyjskim, minął egipski Luksor i pokonując jeszcze m.in. przestrzeń powietrzną Arabii Saudyjskiej i Indii w końcu wylądował Dhace.

Rekordowe przeloty Dreamlinera 3
Michael Priesch via AirlinersNet

Pokonał w ten sposób dystans 19 835 km i ustanowił rekord najdłuższego przelotu w klasie maszyn o masie 200-250 ton. Odebrał go Airbusowi A330, który w 2002 r. przeleciał 16 903 km. ZA006, po dwugodzinnym postoju w porcie lotniczym w Dhace wystartował do lotu powrotnego. Tym razem jego trasa biegła m.in. nad Tajlandią, Indonezją, Filipinami i Guamem. Po przeleceniu Pacyfiku, maszyna wylądowała w Seattle 8 grudnia, o 5:29 miejscowego czasu. Pokonany dystans wyniósł 18 027 km. Tym samym B787 ustanowił rekord – dotąd wakujący w tej klasie – czasu przelotu dookoła globu w kierunku wschodnim, w czasie 42 godz. i 27 min.

Rekordowe przeloty Dreamlinera 4
Seth Jaworski via AirlinersNet

Szklany kokpit B787 z wyświetlaczami przeziernymi (ang. Head-Up Display, HUD). Ten element wyposażenia znany dotąd z maszyn wojskowych, stał się w ostatnich latach standardem wyposażenia także maszyn cywilnych. B787 to samolot wykorzystujący najnowocześniejsze dostępne technologie. Dlatego widok tradycyjnych wolantów zamiast bocznych drążków sterowych zdumiewa.

Rekordowe przeloty Dreamlinera 5
Fidor Borysow via AirlinersNet

Azyl i miejsce odpoczynku dla pilotów na pokładzie B787. Szczególnie przydatne w czasie długodystansowych przelotów z rezerwową załogą. W czasie rekordowego lotu na pokładzie samolotu było 13 osób: 6 pilotów, 6 pracowników Boeinga oraz obserwator z ramienia National Aeronautic Association (NAA, amerykańskie narodowe stowarzyszenie lotnicze).

Rekordowe przeloty Dreamlinera 6
Royal S King via AirlinersNet

Linia produkcyjna zakładów Boeinga w Everett z widocznymi montowanymi B787. Mimo usilnych starań flagowy model Boeinga notuje kolejne opóźnienia. Z tego powodu B787 dorobił się już prześmiewczego przydomku B7-late-7 (ang. late – spóźniony). Dla przykładu LOT miał otrzymać pierwsze B787 w 2008 r. W listopadzie prezes LOT poinformował, że montaż pierwszego polskiego egzemplarza (a 61. w ogóle) dopiero się rozpoczął. Nie wiadomo, jakie duże są straty LOT z powodu opóźnień.

Rekordowe przeloty Dreamlinera 7
Akira Uekawa via AirlinersNet

B787 All Nippon Airways (ANA), jedyny dotąd dostarczony Dreamliner, w przypadku ANA z 55 zamówionych. Bardziej zabieg wizerunkowy Boeinga, niż wywiązywanie się z przyjętego harmonogramu dostaw. W tym tygodniu drugi japoński lotniczy przewoźnik, Japan Airlines (JAL), dowiedział się o kolejnym poślizgu w terminarzu produkcji. Zamiast w grudniu, pierwszy z 35 kupionych B787 JAL dostaną w połowie lutego.

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Przykładają owady do ran. Nieznana forma „pierwszej pomocy”
Przykładają owady do ran. Nieznana forma „pierwszej pomocy”
Pasożyty w puszkach z łososiem. Niezwykłe archiwum z Alaski
Pasożyty w puszkach z łososiem. Niezwykłe archiwum z Alaski
Lenovo pokazuje najlżejsze okulary AR. AI Glasses V1 ważą tylko 38 g
Lenovo pokazuje najlżejsze okulary AR. AI Glasses V1 ważą tylko 38 g
Ceny pamięci DDR5 mocno w górę. Komputery będą droższe
Ceny pamięci DDR5 mocno w górę. Komputery będą droższe
Nibieskie psy w Czarnobylu. Co się dzieje?
Nibieskie psy w Czarnobylu. Co się dzieje?
Symetria między półkulami Ziemi zanika. To wpływa na pogodę
Symetria między półkulami Ziemi zanika. To wpływa na pogodę
Santander ostrzega przed telefonami. Podał kluczowe zasady
Santander ostrzega przed telefonami. Podał kluczowe zasady
Google pokazuje pierwszą reklamę stworzoną przez AI
Google pokazuje pierwszą reklamę stworzoną przez AI
Android 17. Google testuje rozbudowany Always On Display i tryb oszczędny w Mapach
Android 17. Google testuje rozbudowany Always On Display i tryb oszczędny w Mapach
Ocean Południowy wciąż pochłania CO2. Wskazują pomijany mechanizm
Ocean Południowy wciąż pochłania CO2. Wskazują pomijany mechanizm
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy