Samoloty szkoleniowe M‑346 Master dla Kataru. Polscy piloci też się na nich uczą
27 stycznia koncern Leonardo potwierdził sprzedaż samolotów szkoleniowych M-346 Master do Kataru. W Polsce samolot ten oznaczony jako M-346 BIELIK służy jako narzędzie do szkolenia zaawansowanego dla pilotów F-16 C/D BLOCK 52+.
29.01.2022 | aktual.: 30.01.2022 13:57
Według informacji pozyskanych przez portal ZBiAM.pl Katar zakupił sześć samolotów, które będą też stanowić katarski wkład we włoski ośrodek szkoleniowy International Flight Training School (IFTS). Katarskie maszyny zostały oblatane w ostatnim kwartale 2019 roku i do kwietnia 2021 roku odbywały loty próbne z lotniska Venegono.
Rozwój samolotu M-346 Master sięga lat 90. kiedy to kilka państw europejskich (Francja, Niemcy oraz Włochy) chciało wspólnie zaprojektować następcę aktualnie wykorzystywanych samolotów szkoleniowych w ramach programu New Technology Trainer (NTT), a później Advanced Trainer AT-2000.
Niestety rozbieżności dotyczące wymagań pomiędzy partnerami spowodowały upadek inicjatywy. Włosi rozpoczęli współpracę z rosyjskim biurem konstrukcyjnym Jakowlewa, ale zakończyła się ona w 1999 roku i każda ze stron podążyła swoją drogą. W Rosji powstał Jak-130, a po stronie włoskiej M-346 Master.
M-346 Master - ciekawostki techniczne
Samolot M-346 Master to maszyna o masie własnej 4,61 tony, której układ aerodynamiczny opiera się na wykorzystaniu skrzydła pasmowego z wydłużoną krawędzią natarcia, a za napęd służy para silników Honeywell F124-GA-200 o maksymalnym ciągu 2850 kg każdy.
Konstrukcja opiera się na wykorzystaniu stali, aluminium oraz tytanu w przypadku kluczowych elementów np. podwozia, a poszycie i wloty powietrza do silników zostały wykonane z kompozytów obejmujących włókno węglowe oraz kevlar.
Zobacz także
Zasięg samolotu to 1470 km przy wykorzystaniu tylko wewnętrznego zbiornika, który może pomieścić około 2 tony paliwa, a przy wykorzystaniu zbiorników zewnętrznych zasięg wzrasta do 2720 km.
Samolot wykorzystuje pokładowy układ wytwarzania tlenu tzw. OBOGS, który usuwa konieczność stosowania butli tlenowych. Jest to niezwykle istotne, ponieważ M-346, Master podobnie jak samoloty, myśliwskie może operować na pułapie blisko 14 km.
Istnieje także wersja szturmowa M-346FA, która łącznie ma dziewięć zaczepów pod uzbrojenie, ale cztery umieszczone na końcówkach skrzydeł są przeznaczone wyłącznie dla kierowanych pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu, a na centralnym pylonie można podwiesić zewnętrzny zbiornik paliwa bądź zasobnik walki elektronicznej. Pozostałe cztery pylony skrzydłowe mogą z kolei służyć do przenoszenia bomb o masie do 500 funtów włącznie.
Polska zakupiła łącznie 16 maszyn w wersji pozbawionej uzbrojenia, z czego ostatnie sztuki mają zostać dostarczone do października 2022 roku, a koszt wszystkich maszyn to około 2,5 mld zł.