Samoloty szkoleniowe M‑346 Master dla Kataru. Polscy piloci też się na nich uczą

27 stycznia koncern Leonardo potwierdził sprzedaż samolotów szkoleniowych M-346 Master do Kataru. W Polsce samolot ten oznaczony jako M-346 BIELIK służy jako narzędzie do szkolenia zaawansowanego dla pilotów F-16 C/D BLOCK 52+.

M-346 Master aka Bielik.
M-346 Master aka Bielik.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Leonardo
Przemysław Juraszek

29.01.2022 | aktual.: 30.01.2022 13:57

Według informacji pozyskanych przez portal ZBiAM.pl Katar zakupił sześć samolotów, które będą też stanowić katarski wkład we włoski ośrodek szkoleniowy International Flight Training School (IFTS). Katarskie maszyny zostały oblatane w ostatnim kwartale 2019 roku i do kwietnia 2021 roku odbywały loty próbne z  lotniska Venegono.

Rozwój samolotu M-346 Master sięga lat 90. kiedy to kilka państw europejskich (Francja, Niemcy oraz Włochy) chciało wspólnie zaprojektować następcę aktualnie wykorzystywanych samolotów szkoleniowych w ramach programu New Technology Trainer (NTT), a później Advanced Trainer AT-2000.

Niestety rozbieżności dotyczące wymagań pomiędzy partnerami spowodowały upadek inicjatywy. Włosi rozpoczęli współpracę z rosyjskim biurem konstrukcyjnym Jakowlewa, ale zakończyła się ona w 1999 roku i każda ze stron podążyła swoją drogą. W Rosji powstał Jak-130, a po stronie włoskiej M-346 Master.

M-346 Master - ciekawostki techniczne

Samolot M-346 Master to maszyna o masie własnej 4,61 tony, której układ aerodynamiczny opiera się na wykorzystaniu skrzydła pasmowego z wydłużoną krawędzią natarcia, a za napęd służy para silników Honeywell F124-GA-200 o maksymalnym ciągu 2850 kg każdy.

Konstrukcja opiera się na wykorzystaniu stali, aluminium oraz tytanu w przypadku kluczowych elementów np. podwozia, a poszycie i wloty powietrza do silników zostały wykonane z kompozytów obejmujących włókno węglowe oraz kevlar.

Zasięg samolotu to 1470 km przy wykorzystaniu tylko wewnętrznego zbiornika, który może pomieścić około 2 tony paliwa, a przy wykorzystaniu zbiorników zewnętrznych zasięg wzrasta do 2720 km.

Samolot wykorzystuje pokładowy układ wytwarzania tlenu tzw. OBOGS, który usuwa konieczność stosowania butli tlenowych. Jest to niezwykle istotne, ponieważ M-346, Master podobnie jak samoloty, myśliwskie może operować na pułapie blisko 14 km.

Istnieje także wersja szturmowa M-346FA, która łącznie ma dziewięć zaczepów pod uzbrojenie, ale cztery umieszczone na końcówkach skrzydeł są przeznaczone wyłącznie dla kierowanych pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu, a na centralnym pylonie można podwiesić zewnętrzny zbiornik paliwa bądź zasobnik walki elektronicznej. Pozostałe cztery pylony skrzydłowe mogą z kolei służyć do przenoszenia bomb o masie do 500 funtów włącznie.

Polska zakupiła łącznie 16 maszyn w wersji pozbawionej uzbrojenia, z czego ostatnie sztuki mają zostać dostarczone do października 2022 roku, a koszt wszystkich maszyn to około 2,5 mld zł.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.