Wielkie betonowe strzałki na świecie. Jaką tajemnicę skrywają?

W USA znajdują się ogromne, zarośnięte betonowe strzałki, które kiedyś pełniły funkcję elementów nawigacyjnych. Te duże symbole, widoczne z wysokości, są pamiątką po dawnym systemie, który można uznać za prekursora dzisiejszego GPS-u.

Jedna z zachowanych strzałek Transcontinental Airway SystemJedna z zachowanych strzałek Transcontinental Airway System
Źródło zdjęć: © Dppowell, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Te betonowe strzałki były częścią śmiałego projektu z czasów, gdy lotnictwo dopiero się rozwijało. Pionierskim zadaniem samolotów był przewóz poczty. Jednak wraz z rozwojem tego zadania, pojawiło się wyzwanie: jak skutecznie nawigować, aby precyzyjnie trafić do celu? W terenach z różnorodnym krajobrazem można było używać charakterystycznych punktów jako wskaźników. Problem pojawiał się na rozległych równinach, gdzie lotnicy musieli polegać przede wszystkim na Słońcu. W nocy, kiedy niebo było zachmurzone, nawigacja według gwiazd również była trudna.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Krótka piłka, czyli iOS vs. Android - Historie Jutra napędza PLAY #4

Transcontinental Airway System – czyli jak tworzyła się nawigacja?

Rozwiązaniem tych problemów był pomysłowy Transkontynentalny System Dróg Powietrznych (ang. Transcontinental Airway System), który pełnił funkcję infrastruktury pocztowej na wielką skalę.

Szkic znacznika Transcontinental Airway System
Szkic znacznika Transcontinental Airway System © Domena publiczna

Od 1923 roku budowano znaczniki – wielkie, kilkunastometrowe betonowe strzałki pokryte jaskrawożółtą farbą, widoczne z dużej odległości, nawet z pułapu 16 km. Na szczycie każdej strzałki umieszczono betonową platformę z 16-metrową kratownicową wieżą nawigacyjną, która niczym latarnia morska była wyposażona w reflektor o średnicy 61 cm uruchamiany nocą.

Reflektor z wieży Transcontinental Airway System
Reflektor z wieży Transcontinental Airway System © Lic. CC BY 4.0, Mark Wagner, Wikimedia Commons

Dodatkowo każda instalacja miała kolorowe światła emitujące sygnały Morse’a z identyfikatorem, a na obszarach bez linii energetycznych budowano niewielkie domki z generatorami prądu.

W ciągu roku strzałki rozmieszczone co kilkanaście mil wyznaczyły trasę łączącą Nowy Jork i San Francisco, pokrywającą blisko 4,3 tys. km i wykorzystującą 284 znaczniki.

Transcontinental Airway System w 1924 r.
Transcontinental Airway System w 1924 r. © Domena publiczna

Betonowy system nawigacyjny okazał się efektywny – dawniej poczta była przewożona nocą samochodami, lecz dzięki Transkontynentalnemu Systemowi możliwe stały się loty przez całą dobę. Infrastruktura obejmowała awaryjne, oświetlone w nocy pasy startowe co kilkadziesiąt kilometrów.

Samolot pocztowy deHavilland DH-4B - cywilna wersja myśliwca Airco DH.4
Samolot pocztowy deHavilland DH-4B - cywilna wersja myśliwca Airco DH.4 © Domena publiczna

Betonowe strzałki na kontynencie - do czego służą?

Dzięki Transkontynentalnemu Systemowi Dróg Powietrznych dostarczenie listu przez USA trwało zaledwie dwa dni. System szybko się rozwinął do 1500 strzałek wytyczających sieć 29 tys. km dróg lotniczych.

Wkrótce jednak nowoczesne technologie, takie jak radionawigacja, zaczęły zastępować tę infrastrukturę. Podczas II wojny światowej część instalacji zdemontowano, by nie ułatwić nawigacji wrogim siłom powietrznym.

Jeden ze znaczników widoczny na Mapach Google'a
Jeden ze znaczników widoczny na Mapach Google'a

Nadal wiele betonowych strzałek przetrwało do dziś. Aby je zobaczyć, wystarczy użyć Google Maps. Dziś funkcjonuje jeszcze 14 aktywnych znaczników w Montanie.

Wybrane dla Ciebie
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Chcieli skopiować maszynę do produkcji procesorów. Przyłapali chińskich inżynierów
Chcieli skopiować maszynę do produkcji procesorów. Przyłapali chińskich inżynierów
Zaktualizuj Windows 11. Najnowsze wydanie jest dostępne dla każdego
Zaktualizuj Windows 11. Najnowsze wydanie jest dostępne dla każdego
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
DJI Osmo Mobile 8 oficjalnie. Gimbal z Apple DockKit, obrotem 360 stopni i mocniejszym magnesem
DJI Osmo Mobile 8 oficjalnie. Gimbal z Apple DockKit, obrotem 360 stopni i mocniejszym magnesem
Sawanna boi się ich bardziej niż lwów. Nowe badanie z Parku Krugera
Sawanna boi się ich bardziej niż lwów. Nowe badanie z Parku Krugera
Nowa funkcja mObywatela. Darmowy podpis kwalifikowany
Nowa funkcja mObywatela. Darmowy podpis kwalifikowany
Windows 11 zyskuje "agentów" AI. Mają przyspieszyć pracę
Windows 11 zyskuje "agentów" AI. Mają przyspieszyć pracę
Topowa karta graficzna. Ceny GeForce RTX 5090 szybują w górę
Topowa karta graficzna. Ceny GeForce RTX 5090 szybują w górę
Wbij w palnik kuchenki. Rachunki za gaz spadną w oczach
Wbij w palnik kuchenki. Rachunki za gaz spadną w oczach
Rewolucja w Amazonie. Roboty zastąpią ludzi i przejmą 75 proc. operacji
Rewolucja w Amazonie. Roboty zastąpią ludzi i przejmą 75 proc. operacji
Darmowe dodatki do Windowsa. Nowa opcja i poprawa wydajności
Darmowe dodatki do Windowsa. Nowa opcja i poprawa wydajności