Wkrótce powstanie najszybszy samolot w historii. Z jaką prędkością będzie latać?

Wkrótce powstanie najszybszy samolot w historii. Z jaką prędkością będzie latać?
Źródło zdjęć: © Unsplash | Hermeus

19.05.2024 10:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Czym jest samolot hipersoniczny? Krótko mówiąc, to niezwykle szybki statek powietrzny. Taki właśnie będzie model Hermeus Quarterhorse zdolny do przetransportowania kilkunastu osób z oszałamiającą prędkością.

Firma Hermeus z siedzibą w Atlancie pracuje nad wyjątkowym samolotem, który nie tylko wygląda jak pojazd z przyszłości, ale ma też zdumiewające osiągi. Co obecnie wiemy o modelu Quarterhorse? Czy będzie bardziej udany niż naddźwiękowy z Boom XB-1?

Z jaką prędkością ma latać najszybszy samolot w historii?

Hipersoniczny samolot Hermeus Quarterhorse ma być najszybszym w historii. Jego planowana prędkość to aż 6000 km/h. Serce tego nowatorskiego samolotu stanowi silnik turboodrzutowy Pratt & Whitney F100, który został specjalnie zmodyfikowany, aby osiągać ponadprzeciętne wyniki. Łączy on w sobie cechy silnika turboodrzutowego i strumieniowego typu screamjet.

Na pokład nowego samolotu Hermeus może wejść od 9 do 19 osób. Czas pokaże, czy stanie się on spadkobiercę legendarnego Concorde'a. Jednak ponadprzeciętne możliwości tego samolotu już przyciągają uwagę linii lotniczych, a także amerykańskiego Pentagonu. Taki samolot mógłby się bowiem idealnie sprawdzić jako Air Force One - powietrzny statek wykorzystywany przez prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Kiedy Hermeus Quarterhorse wejdzie do produkcji?

Obecnie trwają testy tego odrzutowca. Jest możliwe, że trafi do produkcji już za 2-3 lata. Plany obejmują produkcję około pięciu egzemplarzy tej maszyny. Warto również dodać, że amerykańskie lotnictwo wojskowe pracuje nad wykorzystaniem podobnego napędu w samolotach przeznaczonych do przenoszenia broni atomowej.

Co przyczyniło się do wzrostu zainteresowania samolotami hipersonicznymi?

Przez ponad 20 lat po wycofaniu Concorde'a w 2003 roku nie prowadzono intensywnych prac nad nowymi samolotami hipersonicznymi z powodu kilku kluczowych wyzwań. Concorde był ekonomicznie nieopłacalny, co wynikało z wysokich kosztów operacyjnych i dużego zużycia paliwa. Czynniki te sprawiały, że inwestowanie w podobne technologie było mało atrakcyjne. Dodatkowo ograniczenia technologiczne, takie jak problemy z zarządzaniem ciepłem i trwałością materiałów przy ekstremalnych prędkościach, oraz regulacyjne, jak konieczność latania nad oceanami z powodu hałasu, zniechęcały do dalszego rozwijania technologii samolotów hipersonicznych.

Obecnie wzrost zainteresowania produkcją samolotów hipersonicznych wynika z postępów technologicznych i rosnącego zapotrzebowania na szybsze podróże. Nowoczesne technologie, takie jak zaawansowane symulacje komputerowe, kompozyty węglowe oraz bardziej efektywne systemy napędowe, umożliwiają rozwój wydajniejszych konstrukcji. Ponadto globalny wzrost gospodarczy i inwestycje prywatne oraz publiczne zwiększają opłacalność tych projektów. Nowe podejście do zrównoważonego rozwoju, w tym wykorzystanie paliw zrównoważonych (SAF), również przyczynia się do odrodzenia zainteresowania lotami hipersonicznymi.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także