Z Rzymu do Neapolu w godzinę na pokładzie pociągu Alstom AGV [wideo]
Wczoraj odbył się inauguracyjny przejazd pociągu AGV relacji Rzym-Neapol. Za kilka dni rozpoczną się regularne połączenia oferowane przez firmę NTV. Pierwszego w Europie prywatnego przewoźnika, którego flota to 25 pociągów dużych prędkości Alstom AGV.
Wczoraj odbył się inauguracyjny przejazd pociągu AGV relacji Rzym-Neapol. Za kilka dni rozpoczną się regularne połączenia oferowane przez firmę NTV. Pierwszego w Europie prywatnego przewoźnika, którego flota to 25 pociągów dużych prędkości Alstom AGV.
Wczorajszy przejazd był promocją szybkich pociągów NTV. Regularne połączenia na trasie Mediolan-Bolonia-Florencja-Rzym-Neapol rozpoczą się 28 kwietnia. Gdy NTV odbierze ostatni z zamówionych 11-wagonowych składów, grafik połączeń powiększy się o Turyn, Wenecję i Salerno, choć to nie koniec planów. Docelowo ma to być 54 kursów dziennie. NTV to pierwszy kupiec AGV. Wartość transakcji to 650 mln euro.
Il pit - stop di Italo a Nola
Firma NTV (wł. Nuovo Trasporto Viaggiatori S.p.A.) swój pierwszy skład nazwała .italo. Jego ciemnoczerwone malowanie z czarnymi akcentami będzie wzorcowe dla całej floty NTV. A są nią szynowe elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości Alstom AGV.
Attesa ed emozione per Italo
Pociąg AGV (fr. Automotrice à Grande Vitesse) wytwarza międzynarodowy, wielobranżowy koncern Alstom, producent m.in. szybkich pociągów TGV Duplex i Pendolino (po przejęciu Fiat Ferroviaria). AGV bazuje na konstrukcji TGV Duplex.
Testing AGV Alstom sur LGV Rhin-Rhône english version
Alstom AGV kategoryzowany jest przez producenta jako skład bardzo dużych prędkości (ang. VHST). Prędkość maksymalna AGV to 360 km/godz. O 100 km/godz. szybciej niż Pendolino określane, jako skład dużych prędkości. Pociągi NTV jeździć będą z prędkością 300 km/godz.
Skład AGV może liczyć 7, 8, 10, 11 i 14 wagonów, z czego 2 skrajne to lokomotywy z częścią pasażerską. Dostępne są 3 konfiguracje: 1. klasa, 2. klasa (tym wariant dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich), wagon restauracyjny.
Napęd AGV (system Onix) ma architekturę rozproszoną. 11-wagonowy skład ma 6 niezależnych zespołów napędowych z silnikami PMM (Permanent Magnet Motors, silniki synchroniczne z magnesami trwałymi) o mocy 600 kW instalowanymi w wózkach napędowych. Wpływa to pozytywnie na stabilność ze wzg. na nisko położony punkt ciężkości.
PMM połączone są z przekształtnikami trakcyjnymi IGBT dostosowanymi do napięcia 6,5 kV, dzięki czemu skład AGV korzysta z sieci trakcyjnych o napięciu 3,6 kV, co sprzyja współdziałaniu w ramach sieci o różnym napięciu. Silnik PMM ma moc jednostkową rzędu 1 kW/kg, co w przypadku składu AGV daje 22,6 kW/t. Wartość tę można zredukować, jeśli pociąg kursuje wolniej niż 360 km/godz.
AGV dysponuje elektrodynamicznymi hamulcami z układem odzyskiwania energii. W chwili hamowania energia kinetyczna pociągu zamieniana jest w energię elektryczną przez silniki PMM działające, jak prądnice. Wytworzony w ten sposób prąd oddawany jest do sieci trakcyjnej. Optymalnie nawet do 8 MW. Zasada działania podobna do układu KERS znanego z F1.
Dodatkowo pierwszy i ostatni wózek składu ma hamulec szynowy, który umożliwia hamowanie z siłą do 20 kN. Ostatnią instancją są strefy kontrolowanego zgniotu, zakryte aerodynamicznymi owiewkami. Mogą one pochłonąć energię uderzenia o wartości 4,6 MJ.
Badawczy skład AGV na torze wokół miasta Velim w Czechach. W latach 2008-2009 Czeskie Koleje Państwowe CzD testowały AGV przy prędkościach 160-200 km/godz. i różnym napięciu.
Alstom AGV on the test circle Velim / Alstom AGV na zkušebním okruhu ve Velimi
Źródło: CNET, Alstom, NTV, Italo Treno