AMD Radeon RX 500: odświeżone karty graficzne już w sklepach

Choć uwaga branży pozostaje skupiona na nadchodzących układach AMD Vega, tegoroczne Radeony również mają sporo do zaoferowania w segmencie gamingu 1080 i 1440p. Czym różnią się od znanej serii RX 400?

AMD Radeon RX 500: odświeżone karty graficzne już w sklepach
Jarosław Balcerzak

DirectX 12, Vulkan, VR i FreeSync 2

Premiera Radeonów RX 500 odbywa się bez rozgłosu, jaki w ubiegłym roku towarzyszył ich poprzednikom. Zbyt duże oczekiwania zdążyła już wzbudzić nadciągająca linia Vega, a powszechny entuzjazm ukróci dopiero oficjalne ujawnienie jej cen. Tymczasem Radeony RX 400 doczekały się czterech odświeżonych wersji, a pierwsze z nich dostępne są już także w Polsce.

AMD ponownie zastosowało w nich architekturę Polaris (GCN 4), jeszcze bardziej optymalizując karty dla DirectX 12, Vulkana, obliczeń asynchronicznych oraz gier VR. Usprawniono także obsługę wielu monitorów, zapewniono wparcie dla FreeSync 2 i podniesiono zegary taktowania we wszystkich premierowych modelach.

Karty RX 500 obsługują także Radeon Chill, w czasie rzeczywistym dostosowujący framerate gier do aktywności gracza i dynamiki wykonywanych przez niego ruchów myszą. Nie zabrakło także technologii LFC (Low Framerate Compensation), utrzymującą płynność rozgrywki gdy ilość klatek spada poniżej częstotliwości odświeżania monitora.

Obraz

Zmiany w obrębie taktowania i TDP

Flagowa karta graficzna to oczywiście Radeon RX 580, dysponujący 8 GB pamięci GDDR5. Taktowanie rdzenia podniesiono do 1257 MHz (1340 w Boost), wraz nim zwiększyło się także TDP: ze 150 do 180 W. Bez zmian pozostały 2304 jednostki cieniujące, 144 teksturujących i 32 potoków ROP. Model ten ma zapewnić płynną rozgrywkę w rozdzielczości 1440p.

Nieco tańszy Radeon RX 570 otrzymał 4 GB pamięci GDDR5, a jego rdzeń pracuje z częstotliwością 1168 MHz (1244 MHz w Boost). TDP wzrosło ze 120 do 150 W, natomiast reszta specyfikacji pozostała niezmieniona: to wciąż 2048 jednostek cieniujących, 128 teksturujących i 32 potoki ROP. Wydajność karty ma umożliwić uruchomienie każdej gry w FullHD i wysokiej jakości detali.

Obraz

128-bitowy Radeon RX 560 ma oferować świetną relację ceny od jakości. Otrzymał 4 GB pamięci GDDR5, a jego rdzeń taktowanie 1175 MHz (1275 MHz w Boost). TDP wzrosło z niespełna 75 do 80 W, ilość jednostek cieniujących z 896 do 1024, a teksturujących z 56 do 64. Bez zmian pozostała ilość potoków ROP (16), a domeną karty ma być budżetowy gaming 1080p.

Najskromniejsza z premier to pierwszy Radeon korzystający z układu Polaris 12. 128-bitowy RX 550 dysponuje 2 GB pamięci GDDR5, a jej rdzeń w trybie Boost zaoferuje taktowanie 1183 MHz. Specyfikację uzupełnia 512 jednostek cieniujących, 32 teksturujące oraz 32 potoki ROP. TDP wyniesie zaledwie 50 W, a karta ma odnieść sukces m.in. w komputerach HTPC.

Obraz

Symboliczny wzrost wydajności

Nowe Radeony mają prawo wzbudzać niedosyt – producent kosztem większego poboru energii podniósł taktowanie układów, zwiększając wydajność względem poprzedników o skromne 5%. Nic dziwnego że w oficjalnych materiałach prezentujących osiągi nowości są zestawiane z Radeonami R9 200 oraz 300. To właśnie ich posiadacze mają zyskać najwięcej na zakupie RX 500.

Karty wyceniono na 79 – 229 dolarów, w Polsce ustalając sugerowane ceny dla dwóch z nich: 1140 zł za Radeona RX 580 oraz 850 zł za RX 570. Premierę RX 560 wyznaczono na maj, a RX 550 na 20 kwietnia. Pierwsze modele w wersjach niereferencyjnych są już dostępne w pierwszych sklepach:

  • Gigabyte RX 570 za 849 zł (Komputronik),
  • Gigabyte RX 580 4 GB za 969 zł (Morele.net),
  • Asus Strix RX 570 za 1019 zł (Komputronik),
  • Gigabyte RX 580 8 GB za 1199 zł (Morele.net),
  • Asus Strix RX 580 8 GB za 1579 zł (Komputronik).
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.