Czy ktoś pamięta jeszcze telegazetę?

Czy ktoś pamięta jeszcze telegazetę?13.03.2012 11:26
W telegazecie zostało już kilkanaście stron z normalnymi wiadomościami
Marcin Honkisz

Co ciekawe, teletekst – bo tak poprawnie nazywa się ten zabytek telewizji – nadal istnieje i ma się całkiem dobrze. A to, że pokolenie telewizji cyfrowej właściwie przestało z niego korzystać i o nim zapomniało, wcale nie znaczy, że nie ma stałej grupy odbiorców.

Co ciekawe, teletekst – bo tak poprawnie nazywa się ten zabytek telewizji – nadal istnieje i ma się całkiem dobrze. A to, że pokolenie telewizji cyfrowej właściwie przestało z niego korzystać i o nim zapomniało, wcale nie znaczy, że nie ma stałej grupy odbiorców.

Teletekst pojawił się w Polsce 29 grudnia 1988 roku, kiedy to Telewizja Polska uruchomiła na programie 1 Telegazetę. Od tego czasu nastąpił jej dość szybki rozwój. Wszystkie stacje ogólnopolskie nadawały informacje w tej formie, ludzie dość często z niej korzystali.

Technika przesyłania dodatkowych treści jest banalna. Nie wgłębiając się w szczegóły, w analogowym sygnale wideo, poniekąd pomiędzy poszczególnymi klatkami, na czterech liniach wideo dosyłana jest mała, bo tylko 320-bitowa, informacja cyfrowa.

Często można ją zobaczyć na źle wyregulowanym obrazie jako czarno-biały wąski pasek w lewym górnym rogu. To właśnie zakodowane podstrony telegazety.

Za prawidłową interpretację tych bitów odpowiada wbudowany w telewizor osobny moduł, dekoder sygnału teletekstu. Przechwytuje on zakodowany sygnał, przekształcając w kolorową, zrozumiałą nakładkę na telewizyjny sygnał.

Do czasu pojawienia się telewizji cyfrowej strona 300 i wyższe z powodzeniem zastępowały obecny EPG. Do teraz duże grono starszych osób korzysta właśnie z tej formy programu telewizyjnego. Dość popularna była również często aktualizowana prognoza pogody, z tego, co pamiętam - na str. 160.

Jaki jest obecnie obraz teletekstu? Po pierwsze widać, że stacje tematyczne, zwłaszcza te uruchamiane w ostatnich latach, nie dodają sygnału teletekstu. Tylko takie dinozaury jak Discovery czy Animal Planet wciąż emitują teletekst.

Niewiele kanałów utrzymuje już teletekst
Niewiele kanałów utrzymuje już teletekst

Przekaz został utrzymany na stacjach ogólnotematycznych, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Jednak po uruchomieniu okna startowego na str. 100 widać, co zostało z dawnej świetności. Teletekst to teraz tak naprawdę tablica ogłoszeniowa zawierająca w większości oferty matrymonialne i towarzyskie.

Nawet w obszarze często używanego (w przypadku starszych telewizorów, w których piloty miały rozbudowany zestaw przycisków do obsługi teletekstu) zegarka w prawym górnym rogu przewijają się cały czas oferty z telefonami 0-700.

Czy w dobie telewizorów podłączanych do Internetu i wyposażonych w systemy operacyjne telegazeta ma jeszcze sens? Część nadawców jakiś czas temu postulowała wprowadzenie zmian w nadawaniu teletekstu, które umożliwiły przejście na przekaz cyfrowy.

Opracowany standard o nazwie MHP (Multimedia Home Platform) to forma przesyłu dodatkowych informacji, nazywana bardzo często drugą generacją telegazety. Technologię oparto na HTML, a w pełni cyfrowy standard pozwala na zupełnie nowe podejście do teletekstu.

Tylko czy to komukolwiek jest jeszcze potrzebne? Ponad rok temu TVP HD uruchomiła testowo usługę MHP. Pojawił się jednak pewien problem z kompatybilnością. Okazuje się, że praktycznie wszystkie telewizory sprzedawane w naszym kraju są pozbawione dekodera umożliwiającego odbiór MHP...

Ale czy utrzymywanie transmisji w formie kilkukolorowego tekstu ma jeszcze sens? Z punktu widzenia nadawcy do czasu, jak będą chętni do umieszczania tam reklam, to jak najbardziej tak. A że kompletnie nikt tam nie będzie zaglądać, bo program TV czy prognoza pogody nie będą aktualne? Czy to tak naprawdę istotne?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.