Muzea zabraniają kijków do selfie. Potrzebujemy technologicznego savoir-vivre!

Muzea zabraniają kijków do selfie. Potrzebujemy technologicznego savoir-vivre!10.03.2015 07:20
Zdjęcie kobiety pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Ludzie uczą się jak zachowywać się przy stole, jak witać gości, co robić będąc u kogoś. Savoir vivre to przeważnie stare nauki. Czas je trochę odświeżyć, dodając takie terminy jak “selfie”, “selfie stick” czy po prostu “robienie zdjęć w miejscach publicznych”.

Coraz więcej muzeów zakazuje kijów do selfie - hit 2014 roku. Mowa tutaj o muzeach w Waszyngtonie, Nowym Jorku, Chicago czy Los Angeles.

Tym samym muzea dołączają do angielskich i polskich stadionów, gdzie selfie-stick jest przedmiotem zakazanym. I słusznie. Nie tylko można uszkodzić obraz lub rzeźbę, ale też zrobić krzywdę innym odwiedzającym.

Selfie w muzeum

Właściwie można byłoby być zaskoczonym, że ktoś wpadł na tak “genialny” pomysł, jakim jest zabranie kija do selfie do muzeum. Tyle że wcale mnie to dziwi: jednym z najbardziej przykrych obrazów, na jakie natknąć można się w muzeach czy galeriach, są osoby ze smartfonami.

To podobna plaga do tej na koncertach. Tam też nie ma szans, by uchwycić smartfonem atmosferę występu, jakość dźwięku, zachowanie publiczności. A mimo to ludzie stoją i przegapiają najlepsze momenty.

Ich strata. Ale też nasza, bo wystawiony tablet przez osobę stojącą przed nami przeszkadza i nam.

Nie ma szans, żeby smartfonowym aparatem porządnie sfotografować dzieło. Tak, żeby wyglądało jak w rzeczywistości - nie da się. To profanacja. Ludzie jednak uparcie robią zdjęcia, zamiast skorzystać z Google Grafika albo Wikipedii.

Zdjęcie kobiety i rzeźby pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie kobiety i rzeźby pochodzi z serwisu shutterstock.com

Chcesz mieć tapetę na pulpicie? Pobierz ją z Internetu! W muzeum smartfon niech będzie w kieszeni. Wyciszony.

Rozumiem, że bywanie na wystawach może być modne, że warto się tym pochwalić. Wystarczy jednak zaznaczyć swoją obecność na Facebooku i cieszyć się z liczby lajków.

Selfie przy dziele sztuki to zwykły brak kultury, który należy piętnować. Tymczasem pracownicy muzeów nic z tym nie robią!

A to przeszkadza w odbiorze. Czasami i tak jest głośno, tłoczno, a do tego dochodzą “pstrykania” aparatem. Nie możesz obejrzeć obrazu, bo grupa postanowiła się przy nim sfotografować. To absurd!

Tak jakby mając w ręku smartfona, e-papierosa albo inne elektroniczne urządzenie kultura przestała obowiązywać.

Zastanawiające jest to, że robią tak niemal wszyscy. Ludzie, dla których oburzające byłoby jedzenie w muzeum albo palenie papierosa. Ale selfie? Zdjęcia w muzeum? E-papieros na przystanku? Proszę bardzo, to jest dozwolone!

Technologiczny savoir-vivre

Zdjęcie mężczyzny pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie mężczyzny pochodzi z serwisu shutterstock.com

Marzy mi się technologiczny savoir-vivre. Żeby każdy wiedział co wolno, a czego nie. Skoro poradniki “jak się ubierać” i “jak się zachowywać” odnosiły komercyjne sukcesy, to może ktoś pokusi się o podobny dla gadżetomaniaków. Oby - bo jak widać wciąż wielu popełnia proste gafy.

To ja zacznę:

*- NIE ROZMAWIAĆ GŁOŚNO W MIEJSCACH PUBLICZNYCH

  • NIE PUSZCZAĆ MUZYKI W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
  • NIE PALIĆ E-PAPIEROSÓW W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
  • SELFIE W MUZEACH, GALERIACH I INNYCH MIEJSCACH KULTURY - ZAKAZANE
  • NA KONCERTACH NIE ROBIMY ZDJĘĆ, NIE NAGRYWAMY*

Na początek powinno wystarczyć.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.