Problemy fotowoltaiki. Na rynku pojawia się nowy trend

Problemy fotowoltaiki. Na rynku pojawia się nowy trend09.06.2022 16:58
Instalacja fotowoltaiczna na dachu, fotowoltaika na dachu
Źródło zdjęć: © Getty Images | RelaxFoto.de

Rok 2022 nie jest łaskawy dla fotowoltaiki. Zmiana przepisów i wzrosty cen komponentów wyraźnie odbijają się na branży. Na horyzoncie pojawia się jednak nowy trend, który przekonuje Polaków.

Fotowoltaika w Polsce miała się dobrze od 2019 roku. Wtedy wystartował program Mój Prąd, który przez blisko trzy lata skutecznie przekonywał Polaków do inwestycji w fotowoltaikę. Sytuacja uległa zmianie w kwietniu 2022. Zmieniły się wówczas zasady rozliczania energii wyprodukowanej przez przydomowe elektrownie słoneczne. Odbiło się to na sytuacji w branży.

Dziennikarze serwisu wnp.pl przyjrzeli się sytuacji w branży fotowoltaicznej. Wiele z nich przeżywa teraz nieco gorszy czas. Wpływa na to wiele aspektów, począwszy od wspomnianej zmiany net-billingu na net-metering, skończywszy na problemach związanych z zaburzonymi przez wojnę łańcuchami dostaw.

Pompy ciepła zamiast fotowoltaiki

Nowym trendem na rynku mogą okazać się pompy ciepła. Polacy chętnie po nie sięgają, co odnotowali przedstawiciele spółki Stilo Energy. Ich zdaniem na ich popularność mogą wpływać programy Mój Prąd 4.0 i Moje Ciepło.

- Liczymy, że ten trend chwilowo i częściowo zastąpi segment mikroinstalacji fotowoltaicznych. W dalszym stopniu zamierzamy zabiegać o rynek klienta B2B i stopniowo zwiększać w nim swój udział - zapewnia zarząd Stilo Energy.

Wysokie ceny fotowoltaiki

Duże zainteresowanie fotowoltaiką w pierwszym kwartale 2022 roku przełożyło się na ceny komponentów. Dawid Zieliński, prezes Columbus Energy, podkreśla, że spółka nigdy wcześniej nie spotkała się z podobnej skali presją kosztową.

- Podwykonawcy wywindowali swoje oczekiwania dwukrotnie, a komponenty w tym okresie były droższe, głównie ze względu na szalejącą inflację i kurs euro. Presja małych instalatorów wpłynęła też na cenę sprzedaży, która była niższa o ok. 10 proc. od ceny oczekiwanej - mówi Dawid Zieliński.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.