Wszystko o Oculus Rift: cena, data premiery, wymagania techniczne, najlepsze gry

Wszystko o Oculus Rift: cena, data premiery, wymagania techniczne, najlepsze gry03.03.2016 09:28

Oculus Rift w swojej finalnej, konsumenckiej wersji już niebawem – 28 marca – doczeka się oficjalnej premiery. Co oferują nam te gogle wirtualnej rzeczywistości?

Czym jest Oculus Rift?

Oculus Rift to gogle wirtualnej rzeczywistości. Po założeniu na głowę wyświetlają przed oczami użytkownika obraz wygenerowanego komputerowo świata lub filmu zarejestrowanego w 360 stopniach. Można się po nich rozglądać w naturalny sposób, poruszając głową lub całym ciałem.

Wyświetlany przed oczami obraz jest wówczas przekształcany tak, aby stworzyć użytkownikowi iluzję przebywania w wirtualnym świecie lub w centrum akcji, rozgrywającej się na filmie.

Co łączy Oculus Rift i Facebooka?

Twórcą gogli jest Palmer Luckey, który zaprojektował ten sprzęt jako nastolatek. W 2012 roku zebrał na Kickstarterze ponad 2 mln dolarów na dopracowanie urządzenia i rozpoczęcie produkcji.

Prace nad sprzętem przeciągały się, a zarazem rosło zainteresowanie nim różnych inwestorów. Na wiosnę 2014 roku Oculus został kupiony przez Facebooka za 2 mld dolarów.

Jaki komputer do obsługi Oculus Rift?

Producent gogli podaje minimalną konfigurację komputera, gwarantującą poprawną współpracę z goglami. Wymagania są wysokie - według wyliczeń na oficjalnym blogu Oculus VR, do obsługi gry w wersji dla Oculus Rift konieczna jest trzykrotnie większa moc obliczeniowa, niż w przypadku tej samej gry, wyświetlnej na zwykłym monitorze w rozdzielczości Full HD przy 60 fps.

Zgodność posiadanego komputera z goglami można również sprawdzić za pomocą przygotowanego przez Oculusa narzędzia, dostępnego na oficjalnej stronie producenta.

Z jakim systemem operacyjnym współpracuje Oculus Rift?

Na razie tylko Windows. Wiosną 2015 roku Oculus oficjalnie potwierdził, że zawiesza prace nad współpracą gogli z systemami Linux i OS X.

Argumentem była potrzeba skupienia się na dostarczeniu jak najwyższej jakości wirtualnej rzeczywistości na różnych konfiguracjach pecetów, działających pod kontrolą Windowsa.

Oculus Rift - wersje urządzenia

Choć oficjalna premiera gogli została wyznaczona na 28 marca, to w sprzedaży były dostępne przedpremierowe zestawy deweloperskie, przeznaczone przede wszystkim dla twórców oprogramowania i osób, które chciały możliwie szybko zapoznać się z VR.

Z tego powodu już teraz można mówić o trzech kolejnych generacjach gogli. Jedną z istotnych różnic pomiędzy kolejnymi wersjami jest jakość obrazu.

  • Development Kit 1: wyświetlacz o rozdzielczości 1280 × 800 (640 × 800 na każde oko)
  • Development Kit 2: wyświetlacz z Samsunga Galaxy Note 3 o rozdzielczości Full HD (960 × 1080 na oko)
  • Wersja konsumencka: wyświetlacz o rozdzielczości 2160 × 1200 (1080 × 1200 pikseli na każde oko)

Warto podkreślić, że osoby, które przed laty wsparły kampanię Oculus Rift na Kickstarterze i zamówiły wówczas Development Kit 1, gogle w wersji konsumenckiej otrzymają za darmo.

Ile kosztuje Oculus Rift?

Finalna wersja gogli została wyceniona na 599 dolarów. Tyle kosztuje zestaw w oficjalnym sklepie Oculusa. Zestaw - poza samymi goglami - zawiera również pada do Xboksa One, pilota Oculus Remote i kamerę, śledzącą ruchy głowy użytkownika.

Warto pamiętać, że - przy sprowadzaniu sprzętu oficjalnymi kanałami - do 599 dolarów należy doliczyć m.in. podatek. Wraz z nim oficjalna cena urządzenia rośnie do 699 euro (sklep automatycznie zmienia walutę) i nie uwzględnia kosztów przesyłki. Polska cena wynosi zatem co najmniej 3 tys. złotych.

Oculus Rift – parametry techniczne

Konsumencka wersja Oculus Rift została wyposażona w ekran wyświetlający dla każdego oka niezależny obraz o rozdzielczości 1080 × 1200 pikseli. Gogle zostały wyposażone w demontowalne słuchawki, które można odłączyć i zastąpić własnym zestawem audio.

Łączność z komputerem jest realizowana przewodowo, za pomocą interfejsów HDMI i USB.

Za śledzenie ruchów głowy użytkownika odpowiadają dwa zestawy czujników, odpowiadające za wykrywanie obrotów oraz pozycji głowy w przestrzeni. Chodzi o to, aby urządzenie właściwie interpretowało zarówno kręcenie głową na boki, jak i np. wychylenie jej do przodu.

Oculus Rift – problemy zdrowotne

Osoby korzystające z Oculus Rift i innych gogli VR narzekają niekiedy (to zależne od treści i indywidualnych predyspozycji) na różne dolegliwości. Należą do nich m.in. zawroty głowy i nudności, spowodowane przede wszystkim niezgodnością bodźców, odbieranych przez mózg- gdy zmysł wzroku informuje o zmianie pozycji, ciało pozostaje w spoczynku.

Nasilenie tych objawów jest nazywane chorobą symulatorową. Można jej zapobiegać m.in. przez udoskonalanie samego urządzenia (zmniejszanie opóźnień pomiędzy ruchem głowy a zmianą obrazu wirtualnego świata), jak i tworzenie treści w taki sposób, by zminimalizować ilość sprzecznych informacji, które docierają do mózgu.

Czym są komputery Oculus Ready?

W sprzedaży pojawiły się certyfikowane zestawy, gotowe do współpracy z Oculus Rift. Są to gotowe, firmowe (Dell, Alienware, ASUS) komputery, spełniające wymagania podane w specyfikacji i sprzedawane w zestawie z goglami.

Pod względem technicznym nie różnią się od innego sprzętu – oznaczenie Oculus Ready pozwala jedynie łatwo, bez analizowania podzespołów, sprawdzić, czy sprzęt będzie współpracował z goglami. Dokładnie taki sam sprzęt każdy z użytkowników – o ile dysponuje odpowiednią wiedzą – może złożyć samodzielnie.

Dlaczego do obsługi Oculus Rift jest potrzebny mocny komputer?

W przypadku gogli VR obraz jest wyświetlany bardzo blisko oczu użytkownika. Aby nie były widoczne pojedyncze piksele, konieczna jest wysoka rozdzielczość wyświetlacza, a do tego obraz jest generowany dla każdego oka oddzielnie.

W związku z tym potrzebna jest moc obliczeniowa, gwarantująca płynne działanie trójwymiarowych aplikacji z obrazem o rozdzielczości 2160 × 1200 (1080 × 1200 na jedno oko) i odświeżaniem 90 Hz.

W jaki sposób steruje się w wirtualnej rzeczywistości?

Oculus Rift dysponuje własnymi czujnikami, odpowiedzialnymi za śledzenie ruchów użytkownika. Jeden z nich odpowiada za śledzenie obrotowych ruchów głowy, a drugi analizuje położenie głowy w przestrzeni. Jest to możliwe dzięki umieszczonym na goglach diodom podczerwieni, których pozycja jest śledzona przez zewnętrzną, dołączaną do zestawu kamerę. Rozwiązanie to nosi nazwę Constellation Tracking.

Diody znajdą się również na kontrolerach (po jednym dla każdej dłoni) Oculus Touch, jednak w momencie premiery działać będzie jedynie funkcja śledzenia położenia głowy.

Do zestawu dołączony jest również niewielki pilot Oculus Remote, pozwalający na kontrolę podstawowych parametrów, jak np. głośność, bez potrzeby zdejmowania gogli z głowy. Do poruszania się w wirtualnym świecie służy na razie zwykły pad z Xboksa One, dołączany do zestawu. Docelowo ma go zastąpić kontroler Oculus Touch.

Jak działa Oculus Touch?

Oculus Touch to kontroler opracowany z myślą o wirtualnej rzeczywistości. Na razie nie wchodzi w skład zestawu, a w sprzedaży ma pojawić się w drugiej połowie 2016 roku. Składa się z dwóch części – dla każdej z dłoni.

Poza standardowymi przyciskami i gałkami analogowymi, wyjątkową funkcją kontrolera będzie odczytywanie jego ruchów i położenia w przestrzeni, możliwe dzięki zewnętrznej kamerze, śledzącej położenie umieszczonych na kontrolerze diod. Zgodnie z zamysłem twórców ma to umożliwić realistyczne i intuicyjne manipulowanie wirtualnymi przedmiotami przy pomocy ruchów rąk i dłoni użytkownika.

Przeciągnij suwak:

[1/2]
[2/2]

OCULUS RIFT W REDAKCJI GADŻETOMANII

[1/17]
[2/17]
[3/17]
[4/17]
[5/17]
[6/17]
[7/17]
[8/17]
[9/17]
[10/17]
[11/17]
[12/17]
[13/17]
[14/17]
[15/17]
[16/17]
[17/17]

Gry na Oculus Rift

Wsparcie dla gogli Oculusa zapowiedzieli liczni twórcy wydanych lub dopiero tworzonych gier. Na różnym etapie produkcji lub konwersji znajduje się ponad 200 tytułów. Zgodnie z zapowiedziami deweloperów w dniu premiery lub niedługo po niej użytkownicy Oculus Rift będą mieli do wyboru co najmniej 67 gier. Które z nich zapowiadają się wyjątkowo ciekawie?

EVE: Valkyrie

Symulator kosmiczny osadzony w uniwersum sieciowej gry EVE Online, skupiony na wieloosobowych, kosmicznych bitwach. Gra ma być dołączona do każdego egzemplarza Oculus Rift, zamówionego w preorderze.

Lucky's Tale

Kolejna z gier, dołączanych do przedpremierowych zamówień Oculus Rift, to utrzymana w kreskówkowym klimacie platformówka. Kierowana przez gracza postać to młody lis o imieniu Lucky, który – jak przystało na klasyczną platformówkę – musi skakać, biegać i omijać różne przeszkody, umieszczone w trójwymiarowym świecie.

ADR1FT

Kolejna z wspierających Oculus Rift gier, osadzona w przestrzeni kosmicznej. Tym razem gracz wcieli się w rolę astronauty, który po katastrofie na stacji kosmicznej musi – poruszając się w środowisku pozbawionym grawitacji – znaleźć sposób na uratowanie życia.

Edge of Nowhere

Ambitna gra akcji z elementami horroru została napisana od początku z myślą o goglach Oculusa. Gracz przejmuje kontrolę nad uczestnikiem misji ratunkowej, poszukującym wśród antarktycznych, lodowych pustkowi śladów zaginionej misji badawczej.

The Climb

Gra, będąca zarazem demonstratorem technologii i możliwości, jakie daje połączenie wirtualnej rzeczywistości z opracowanym przez Crytek silnikiem CryEngine. Gra pozwala przejąć kontrolę nad śmiałkiem, walczącym z grawitacją podczas wspinaczki na strome klify.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.