Zginęło już ponad 2 tys. pasażerów. Jeden system może to zakończyć

Zginęło już ponad 2 tys. pasażerów. Jeden system może to zakończyć18.01.2022 13:05
Samolot Malaysia Airlines, który został zestrzelony w 2014 r. nad Ukrainą
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Darren Koch

Niedawno firma kurierska FedEx Express wystąpiła z wnioskiem o możliwość zainstalowania w jej samolotach laserowych systemów obrony przeciwrakietowej. O tym, że warto rozważyć takie rozwiązanie w maszynach pasażerskich, świadczą dobitnie dane, które udało się zebrać w ub.r. zespołowi kanadyjskiej stacji telewizyjnej CTV.

FedEx planuje wyposażyć w systemy swoją przyszłą flotę samolotów A321-200. Firma wyjaśnia, że decyzja ta jest podyktowana faktem, iż w ostatnich latach "coraz więcej dużych cywilnych samolotów było trafianych naziemnymi systemami rakietowymi".

Technologia laserowa w cywilnych samolotach

W oficjalnym komunikacie przypomniano katastrofę maszyny Malaysia Airlines, która została zestrzelona w 2014 r. nad wschodnią Ukrainą. W wyniku trafienia samolotu kierowanym pociskiem rakietowym ziemia–powietrze Buk M1 zginęło 298 osób.

Z tego względu FedEx zamierza wyposażyć swoje maszyny w system laserowy, który sprawi, że rakiety, które reagują na ciepło wydzielane przez samoloty, nie będą w stanie ich namierzyć. Chodzi o system, który kieruje energię lasera podczerwonego w kierunku nadlatującego pocisku, uniemożliwiając mu w ten sposób dalsze śledzenie maszyny.

Wniosek w tej sprawie trafił już do amerykańskiej agencji lotnictwa cywilnego. Warto nadmienić, że z takiego systemu korzystają dziś samoloty cywilne izraelskiego przewoźnika El Al.

Z niebezpieczeństwa zdaje sobie sprawę także Departament Stanu Stanów Zjednoczonych, który wspomina na swojej oficjalnej stronie internetowej, że od 1975 r. ok. 40 samolotów cywilnych na całym świecie zostało trafionych przy użyciu przenośnego przeciwlotniczego zestawu rakietowego (MANPADS – Man-portable air-defence system).

Mowa o lekkich rakietowych pociskach przeciwlotniczych, które – jak zaznaczają Amerykanie – są często używane m.in. przez grupy terrorystyczne oraz na terenach objętych konfliktami zbrojnymi. Ponieważ samoloty emitują promieniowanie z zakresu widmowego podczerwieni, MANPADS może bez problemu naprowadzić na nie pociski. Wielu ekspertów nie ma wątpliwości, że w tych okolicznościach laserowe systemy obrony antyrakietowej są dziś koniecznością.

Setki ofiar

Podobną liczbę zestrzeleń maszyn pasażerskich przy użyciu MANPADS podaje Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), która wspomina o 42 przypadkach od 1970 r. Według Waszyngtonu w tym czasie rakiety doprowadziły na całym świecie do 28 wypadków, w których zginęło ponad 800 osób.

Zespół W5, programu emitowanego na antenie kanadyjskiej stacji CTV, postanowił bliżej przyjrzeć się tej sprawie. Przyczynkiem do poszukiwań było badanie katastrofy ukraińskiego samolotu cywilnego, który został zestrzelony w styczniu 2020 r. nad terytorium Iranu. Oprócz MANPADS dziennikarze wzięli pod uwagę trafienia przy użyciu SAM (ang. Surface-to-air missile, czyli rakiet ziemia-powietrze) oraz pocisków wystrzelonych przez samoloty wojskowe.

Zbierając informacje na ten temat zespół zwrócił się do Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych oraz ICAO. Dziennikarze przeszukali także bazę Aviation Safety Network (ASN) stworzoną przez Fundację Bezpieczeństwa Lotów, która zajmuje się śledzeniem wypadków lotniczych oraz bazę danych Biura Archiwów Wypadków Lotniczych. "Ostatecznie zidentyfikowaliśmy 50 zestrzeleń cywilnych samolotów, w których od zakończenia II wojny światowej zginęło 2127 osób" – podsumowują dziennikarze CTV.

Harro Ranter, dyrektor generalny ASN, poproszony przez zespół W5 o odniesienie się do tych ustaleń, stwierdził: To pokazuje, jak poważnie zagrożone jest bezpieczeństwo lotnicze, które nadal wymaga naszej pełnej uwagi, zwłaszcza biorąc pod uwagę ostatnie zestrzelenia.

Dziennikarze zwrócili się z prośbą o skomentowanie tych danych także do ICAO. W wysłanym oświadczeniu organizacja zaznaczyła, że "lotnictwo jest najbezpieczniejszą formą transportu", a cele i zadania lotnictwa cywilnego skupiają się na wspieraniu wysiłków na rzecz międzynarodowego pokoju i wymiany kulturowej.

"Nasza społeczność nie jest bardziej odpowiedzialna za przypadkowe i tragiczne zgony podróżnych w wyniku błędnych konfliktów, niż policjanci za przestępstwa, które ścigają" – zaznaczyła ICAO.

Czy warto kupić tablet realme Pad?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.