Chińczycy się chwalą. Zbudowali najpotężniejszą lokomotywę wodorową

"Ningdong" to pierwsza chińska lokomotywa wodorowa, którą Pekin przedstawia jako najpotężniejsze tego typu rozwiązanie na świecie. Chiny uważają, że technologia może zastąpić większość używanych silników na paliwa kopalne, obecnie wykorzystywanych w tysiącach pociągów w całym kraju - donosi The South China Morning Post. Nie tak dawno podobne rozwiązanie, czyli lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn, została dopuszczona do eksploatacji w Polsce.

Chińska kolej - zdjęcie ilustracyjneChińska kolej - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Unsplash
Karolina Modzelewska

"Ningdong" to rozwiązanie stworzone przez Datong, spółkę zależną państwowego przedsiębiorstwa China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Jak informuje The South China Morning Post, w chińskiej lokomotywie wodorowej wykorzystano nowy silnik, przerobiony z silnika spalinowego. Jest on napędzany wyłącznie wodorowymi ogniwami paliwowymi. Zdaniem twórców może pracować nieprzerwanie przez 190 godzin, a jego tankowanie zajmuje dwie godziny.

Chiny stowrzyły potężną lokomotywę napędzaną wodorem

Serwis Interesting Engineering zwraca z kolei uwagę, że silnik może pomieścić do 270 kg wodoru uznawanego za czystą i odnawialną energię. Podczas jego spalania jako paliwa jedynymi powstającymi produktami ubocznym są ciepło i woda. Nie wytwarzają się żadne gazy cieplarniane np. dwutlenek węgla czy dwutlenek siarki, jak ma to miejsce w przypadku silników spalinowych.

Chińczycy uważają, że koszty eksploatacyjne lokomotyw napędzanych wodorem będą o połowę niższe niż w przypadku lokomotyw spalinowych. Jak donosi South China Morning Post, Chiny posiadają obecnie "ponad 7800 lokomotyw spalinowych napędzanych paliwami kopalnymi, co stanowi 36 procent całkowitej krajowej liczby lokomotyw". Nowa technologia mogłaby zastąpić ok. 90 proc. tych silników, co bez wątpienia miałoby korzystny wpływ na środowisko i ograniczenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TAKŻE: Czy warto kupić słuchawki Acefast T6?

Chiny to niejedyne państwo, które pracuje nad lokomotywami wodorowymi. Na początku czerwca informowaliśmy o PESA SM42-6Dn, czyli polskiej lokomotywie wodorowej, opracowanej przez firmę Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz. Rozwiązanie jest modyfikacją lokomotywy SM42 i niedawno otrzymało dopuszczenia do eksploatacji, dzięki czemu możliwe będzie jej użytkowanie na polskich torach. W PESA SM42-6Dn wykorzystano dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Lokomotywa ma zbiorniki na wodór o łącznej pojemności 175 kg. Według planów będzie poruszać się z prędkością 90 km/h, a jedno tankowanie umożliwi dobową pracę manewrową lokomotyw.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek