Czwarte światło na sygnalizacji świetlnej. Kiedy i po co się pojawi?

Czy wkrótce na sygnalizatorach świetlnych pojawi się czwarte światło? Badacze z Karoliny Północnej pracują nad rozwiązaniem, które może zrewolucjonizować płynność ruchu drogowego dzięki autonomicznym samochodom.

Czy tradycyjne sygnalizatory odejdą do historii?
Czy tradycyjne sygnalizatory odejdą do historii?
Źródło zdjęć: © Getty Images | BrettCharlton

16.12.2024 11:24

Badacze z Uniwersytetu Stanowego w Karolinie Północnej zaproponowali wprowadzenie czwartego światła do sygnalizacji na skrzyżowaniach. Dodatkowe białe światło ma zostać zintegrowane z istniejącym systemem czerwonego, żółtego i zielonego światła. Celem tego jest poprawa płynności ruchu poprzez lepsze wykorzystanie możliwości samochodów autonomicznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Funkcje i zasada działania czwartego światła

Białe światło miałoby się zapalać w momencie obecności odpowiednio dużej liczby samochodów autonomicznych na skrzyżowaniu. Te inteligentne pojazdy mogłyby się komunikować między sobą oraz z sygnalizacją, co usprawniłoby przejazdy przez skrzyżowania. Kierowcy tradycyjnych samochodów, zobaczywszy białe światło, muszą podążać za pojazdem przed nimi, minimalizując opóźnienia.

Eksperci z zespołu badawczego, w tym prof. Ali Hajbabaie z NCSU, wskazują na potencjalne korzyści nowych rozwiązań. Symulacje komputerowe wykazały, że białe światło może zwiększyć efektywność ruchu. Ponadto, jego wprowadzenie miałoby zmniejszyć zużycie paliwa i koszty transportu.

Potencjalne korzyści dla systemu drogowego

Wprowadzenie czwartego światła mogłoby zminimalizować opóźnienia na skrzyżowaniach o ponad 10 proc., zwłaszcza przy dużym odsetku samochodów autonomicznych. Naukowcy zwracają uwagę, że nawet przy obecności tylko 10 proc. takich pojazdów można zauważyć korzyści. To rozwiązanie może być testowane w portach i miejscach z dużym ruchem autonomicznym już teraz.

Choć koncepcja czwartego światła brzmi przyszłościowo, jest jeszcze wiele do zrobienia przed jej wprowadzeniem do codziennego użytku. Naukowcy podkreślają, że wymaga to dalszych badań oraz odpowiedniego przygotowania infrastruktury drogowej. Jeżeli wszystkie założenia zostaną spełnione, przyszłość sygnalizacji świetlnej może wyglądać zupełnie inaczej, a ruch drogowy znacząco się usprawnić.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.