Czy samochód elektryczny się opłaca? Prąd coraz droższy

Samochody elektryczne są ekologicznym źródłem transportu. Ale czy w obliczu drożejącego są one opłacalne ekonomiczne? Sprawdzili to specjaliści Schneider Electric.

Ładowanie auta elektrycznegoŁadowanie auta elektrycznego
Źródło zdjęć: © Unsplash

Drożejąca energia elektryczna jest problemem polskich rodzin. Rosnące koszty mogą szczególnie mocno odczuć ci, którzy korzystają z elektrycznego ogrzewania budynku lub ciepłej wody użytkowej, ale nie tylko. Wiele energii elektrycznej zużywają także posiadacze aut elektrycznych i hybryd typu plug-in.

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki szacuje, że w 2023 r. energia elektryczna dla gospodarstw domowych może podrożeć o kilkadziesiąt procent. W skali roku oznacza to wzrost kosztów zaopatrzenia budynku w prąd o od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od zużycia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić dysk SSD NVMe Samsung SSD 980?

Średnia arytmetyczna rocznego zużycia prądu w polskich domach i mieszkaniach to 2375 kWh. Wartość ta posłużyła to wyznaczenia limitu 2000 kWh. Zużycie energii nieprzekraczające tej wartości ma być objęte zamrożeniem cen zgodnie z Tarczą Solidarnościową.

Auto elektryczne - ile zużywa prądu?

Właściciele aut elektrycznych raczej nie są zadowoleni z zaproponowanego rozwiązania. Według kalkulacji przeprowadzonych przez Schneider Electric, średniej klasy samochody elektryczne posiadają baterię o pojemności ok. 40-60 kWh, co pozwala na pokonanie ok. 200-350 kilometrów. Oznacza to zużycie na poziomie 18 kWh na 100 kilometrów.

Z danych opracowanych w ramach projektu Odysee-Mure, średni dystans pokonywany przez samochód w Polsce wynosi ok. 8,6 tys. kilometrów. To zaś oznacza, że w skali roku auto elektryczne zużywa ok. 1,55 tys. kWh, czyli o 450 kWh mniej, niż wynosi roczny limit, gwarantujący brak podwyżek cen prądu. To jednak nie do końca prawda.

- W rzeczywistości pod uwagę należy wziąć także skalę strat, które mają miejsce w trakcie procesu ładowania. Zależy ona od wielu czynników, wśród których wyróżnić można: model auta, jego eksploatację, temperaturę akumulatora czy moc ładowarki wraz z jakością oraz przekrojem przewodów elektrycznych wykorzystanych w instalacji. Sumarycznie straty te mogą sięgać nawet 30 proc. zużywanej energii elektrycznej - wyjaśnia Emilia Wysocka, Sustainability Product Manager, Schneider Electric.

Oznacza to, że w skali roku auto elektryczne może zużywać nawet o 465 kWh więcej, niż wynika z podstawowych kalkulacji. To zaś oznacza, przekroczenie limitu 2 tys. kWh ustalonego w Tarczy Solidarnościowej. Co więcej, to dodatkowe zużycie energii, biorąc pod uwagę obecną cenę energii elektrycznej, będzie wiązać się z kosztami na poziomie ok. 290-360 zł rocznie.

Elektryki tańsze niż auta spalinowe

O ile koszty eksploatacji aut elektrycznych wzrosną w związku z drożejącym prądem, o tyle nadal będą one tańsze, niż jazda autami spalinowymi. Można też zadbać o to, by zredukować koszty ładowania. Specjaliści Schneider Electric mają kilka porad:

  • warto unikać ładowania samochodu ze zwykłego gniazdka domowego. Przy stosowaniu takiej metody straty sięgają nawet kilkanaście procent;
  • konieczne jest zadbanie o odpowiednią jakość przewodów stosowanych do ładowania;
  • proces ładowania należy rozpocząć bezpośrednio po skończonej jeździe, póki bateria jest ciepła. Pozwoli to uniknąć strat związanych z potrzebą jej ogrzania;
  • warto rozważyć przejście na taryfę dwustrefową, w ramach której ceny prądu są niższe w godzinach nocnych, niż w ciągu dnia.

Stosowanie się do wskazanych zasad ładowania aut elektrycznych może wiązać się z utrzymaniem kosztów pokonania 100 kilometrów na poziomie kilkunastu złotych, co jest wynikiem o co najmniej 50 proc. niższym, niż w przypadku aut spalinowych.

Wybrane dla Ciebie
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Chciał mieć basen, znalazł złoto. Skarb warty ok. 700 tys. euro
Chciał mieć basen, znalazł złoto. Skarb warty ok. 700 tys. euro
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀