Czy samochód elektryczny się opłaca? Prąd coraz droższy

Samochody elektryczne są ekologicznym źródłem transportu. Ale czy w obliczu drożejącego są one opłacalne ekonomiczne? Sprawdzili to specjaliści Schneider Electric.

Ładowanie auta elektrycznegoŁadowanie auta elektrycznego
Źródło zdjęć: © Unsplash
4

Drożejąca energia elektryczna jest problemem polskich rodzin. Rosnące koszty mogą szczególnie mocno odczuć ci, którzy korzystają z elektrycznego ogrzewania budynku lub ciepłej wody użytkowej, ale nie tylko. Wiele energii elektrycznej zużywają także posiadacze aut elektrycznych i hybryd typu plug-in.

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki szacuje, że w 2023 r. energia elektryczna dla gospodarstw domowych może podrożeć o kilkadziesiąt procent. W skali roku oznacza to wzrost kosztów zaopatrzenia budynku w prąd o od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od zużycia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić dysk SSD NVMe Samsung SSD 980?

Średnia arytmetyczna rocznego zużycia prądu w polskich domach i mieszkaniach to 2375 kWh. Wartość ta posłużyła to wyznaczenia limitu 2000 kWh. Zużycie energii nieprzekraczające tej wartości ma być objęte zamrożeniem cen zgodnie z Tarczą Solidarnościową.

Auto elektryczne - ile zużywa prądu?

Właściciele aut elektrycznych raczej nie są zadowoleni z zaproponowanego rozwiązania. Według kalkulacji przeprowadzonych przez Schneider Electric, średniej klasy samochody elektryczne posiadają baterię o pojemności ok. 40-60 kWh, co pozwala na pokonanie ok. 200-350 kilometrów. Oznacza to zużycie na poziomie 18 kWh na 100 kilometrów.

Z danych opracowanych w ramach projektu Odysee-Mure, średni dystans pokonywany przez samochód w Polsce wynosi ok. 8,6 tys. kilometrów. To zaś oznacza, że w skali roku auto elektryczne zużywa ok. 1,55 tys. kWh, czyli o 450 kWh mniej, niż wynosi roczny limit, gwarantujący brak podwyżek cen prądu. To jednak nie do końca prawda.

- W rzeczywistości pod uwagę należy wziąć także skalę strat, które mają miejsce w trakcie procesu ładowania. Zależy ona od wielu czynników, wśród których wyróżnić można: model auta, jego eksploatację, temperaturę akumulatora czy moc ładowarki wraz z jakością oraz przekrojem przewodów elektrycznych wykorzystanych w instalacji. Sumarycznie straty te mogą sięgać nawet 30 proc. zużywanej energii elektrycznej - wyjaśnia Emilia Wysocka, Sustainability Product Manager, Schneider Electric.

Oznacza to, że w skali roku auto elektryczne może zużywać nawet o 465 kWh więcej, niż wynika z podstawowych kalkulacji. To zaś oznacza, przekroczenie limitu 2 tys. kWh ustalonego w Tarczy Solidarnościowej. Co więcej, to dodatkowe zużycie energii, biorąc pod uwagę obecną cenę energii elektrycznej, będzie wiązać się z kosztami na poziomie ok. 290-360 zł rocznie.

Elektryki tańsze niż auta spalinowe

O ile koszty eksploatacji aut elektrycznych wzrosną w związku z drożejącym prądem, o tyle nadal będą one tańsze, niż jazda autami spalinowymi. Można też zadbać o to, by zredukować koszty ładowania. Specjaliści Schneider Electric mają kilka porad:

  • warto unikać ładowania samochodu ze zwykłego gniazdka domowego. Przy stosowaniu takiej metody straty sięgają nawet kilkanaście procent;
  • konieczne jest zadbanie o odpowiednią jakość przewodów stosowanych do ładowania;
  • proces ładowania należy rozpocząć bezpośrednio po skończonej jeździe, póki bateria jest ciepła. Pozwoli to uniknąć strat związanych z potrzebą jej ogrzania;
  • warto rozważyć przejście na taryfę dwustrefową, w ramach której ceny prądu są niższe w godzinach nocnych, niż w ciągu dnia.

Stosowanie się do wskazanych zasad ładowania aut elektrycznych może wiązać się z utrzymaniem kosztów pokonania 100 kilometrów na poziomie kilkunastu złotych, co jest wynikiem o co najmniej 50 proc. niższym, niż w przypadku aut spalinowych.

Wybrane dla Ciebie

Stworzyła je sztuczna inteligencja. Naukowcy nie są pewni jak działąją
Stworzyła je sztuczna inteligencja. Naukowcy nie są pewni jak działąją
Kim są tajemniczy przodkowie? Mamy 20 proc. ich DNA
Kim są tajemniczy przodkowie? Mamy 20 proc. ich DNA
Innowacyjny wynalazek. Urządzenie kwantowe zamiast GPS?
Innowacyjny wynalazek. Urządzenie kwantowe zamiast GPS?
Laserowa broń przyszłości. Działa z prędkością 1 mld km/h
Laserowa broń przyszłości. Działa z prędkością 1 mld km/h
Australijczyk znalazł tajemniczą skałę. Była cenniejsza niż złoto
Australijczyk znalazł tajemniczą skałę. Była cenniejsza niż złoto
Nieudana kradzież iPhone'ów w Los Angeles. Złodzieje zaskoczeni systemem Apple'a
Nieudana kradzież iPhone'ów w Los Angeles. Złodzieje zaskoczeni systemem Apple'a
Naukowcy ostrzegają. Powtórką burzy słonecznej sprzed 9200 lat?
Naukowcy ostrzegają. Powtórką burzy słonecznej sprzed 9200 lat?
Ekologiczne i dalekosiężne podróże. LOT kupi nowe Airbusy A220
Ekologiczne i dalekosiężne podróże. LOT kupi nowe Airbusy A220
OnePlus wprowadza nowe urządzenia: Nord 5, Buds 4 i nowy zegarek
OnePlus wprowadza nowe urządzenia: Nord 5, Buds 4 i nowy zegarek
Tajemnicze struktury. "Postęp AI wyjaśni działanie galaktyk"
Tajemnicze struktury. "Postęp AI wyjaśni działanie galaktyk"
Niezwykłe odkrycie. Badacze trafili na ślady zaginionej cywilizacji
Niezwykłe odkrycie. Badacze trafili na ślady zaginionej cywilizacji
Trująca roślina w Polsce. Łatwo pomylić z pietruszką
Trująca roślina w Polsce. Łatwo pomylić z pietruszką