Elektryczny zmiennopłat Midnight gotowy do testów. Tak wygląda przyszłość lotnictwa

Firma Archer Aviation zaprezentowała prototyp zmiennopłata Midnight. To elektryczna hybryda samolotu i śmigłowca, przeznaczona do komercyjnych lotów w roli powietrznej taksówki. Prototyp jest przeznaczony do firmowych testów, ale trwają już prace nad kolejnym egzemplarzem, który będzie użyty w procesie certyfikacji FAA, wymaganej, by dopuścić maszynę do lotów.

Zmiennopłat Midnight - elektryczna, latająca taksówka
Zmiennopłat Midnight - elektryczna, latająca taksówka
Źródło zdjęć: © Archer Aviation
Łukasz Michalik

Zmiennopłat Midnight to dzieło firmy Archer Aviation, wspieranej przez koncern motoryzacyjny Stellantis (m.in. Alfa Romeo, Citroën, FIAT, Opel czy Peugeot). Maszyna została zbudowana w nietypowym układzie aerodynamicznym – ma 12 wirników umieszczonych na sześciu belkach. Na każde skrzydło przypadają po trzy belki z wirnikami na początku i na końcu.

Skrzydła Midnighta są stałe, podobnie jak sześć wirników znajdujących się z tyłu skrzydeł. Ich zadaniem jest zapewnienie siły nośnej. Kolejne sześć wirników, zlokalizowanych przed skrzydłami, ma za zadanie albo wytwarzać siłę nośną podczas zawisu, albo – po przechyleniu o 90 stopni – zapewniać napęd w locie poziomym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Maszyna ma 14 metrów rozpiętości, waży 2900 kg i może zabierać – poza pilotem – do czterech pasażerów. Udźwig maszyny to około 450 kg, co uniemożliwia przewożenie wraz z ludźmi cięższego bagażu.

Latająca taksówka

Midnight został opracowany z myślą o krótkich, komercyjnych lotach w obrębie jednej aglomeracji lub w roli transportu pomiędzy lotniskiem a centrum miasta. Konstrukcja jest zoptymalizowana do 30-40 kilometrowych przelotów (maksymalnie do 160 km), oddzielonych 10-minutowymi postojami.

Ten czas ma wystarczyć, by wymienić pasażerów i naładować akumulatory wystarczająco, by odzyskać energię, zużytą na ostatni przelot.

Prototyp Midnighta został ujawniony pod koniec 2022 roku, a obecnie trwają prace nad jego drugim egzemplarzem. Model prototypowy ma zostać użyty do testów w locie, które – zgodnie z zapowiedziami – mają rozpocząć się już niebawem, w połowie 2023 roku.

Testy te posłużą do zebrania doświadczeń i wyeliminowania błędów konstrukcyjnych, których będzie pozbawiony drugi, budowany właśnie egzemplarz Midnighta. Ta wersja zmiennopłata ma być dopracowana na tyle, by przejść przez certyfikację FAA (Federalna Administracja Lotnictwa) – instytucji odpowiedzialnej m.in. za dopuszczenie do lotów nowych konstrukcji.

Łukasz Michalik, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (13)