Elektryczny zmiennopłat Midnight gotowy do testów. Tak wygląda przyszłość lotnictwa

Firma Archer Aviation zaprezentowała prototyp zmiennopłata Midnight. To elektryczna hybryda samolotu i śmigłowca, przeznaczona do komercyjnych lotów w roli powietrznej taksówki. Prototyp jest przeznaczony do firmowych testów, ale trwają już prace nad kolejnym egzemplarzem, który będzie użyty w procesie certyfikacji FAA, wymaganej, by dopuścić maszynę do lotów.

Zmiennopłat Midnight - elektryczna, latająca taksówkaZmiennopłat Midnight - elektryczna, latająca taksówka
Źródło zdjęć: © Archer Aviation
Łukasz Michalik

Zmiennopłat Midnight to dzieło firmy Archer Aviation, wspieranej przez koncern motoryzacyjny Stellantis (m.in. Alfa Romeo, Citroën, FIAT, Opel czy Peugeot). Maszyna została zbudowana w nietypowym układzie aerodynamicznym – ma 12 wirników umieszczonych na sześciu belkach. Na każde skrzydło przypadają po trzy belki z wirnikami na początku i na końcu.

Skrzydła Midnighta są stałe, podobnie jak sześć wirników znajdujących się z tyłu skrzydeł. Ich zadaniem jest zapewnienie siły nośnej. Kolejne sześć wirników, zlokalizowanych przed skrzydłami, ma za zadanie albo wytwarzać siłę nośną podczas zawisu, albo – po przechyleniu o 90 stopni – zapewniać napęd w locie poziomym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Maszyna ma 14 metrów rozpiętości, waży 2900 kg i może zabierać – poza pilotem – do czterech pasażerów. Udźwig maszyny to około 450 kg, co uniemożliwia przewożenie wraz z ludźmi cięższego bagażu.

Latająca taksówka

Midnight został opracowany z myślą o krótkich, komercyjnych lotach w obrębie jednej aglomeracji lub w roli transportu pomiędzy lotniskiem a centrum miasta. Konstrukcja jest zoptymalizowana do 30-40 kilometrowych przelotów (maksymalnie do 160 km), oddzielonych 10-minutowymi postojami.

Ten czas ma wystarczyć, by wymienić pasażerów i naładować akumulatory wystarczająco, by odzyskać energię, zużytą na ostatni przelot.

Prototyp Midnighta został ujawniony pod koniec 2022 roku, a obecnie trwają prace nad jego drugim egzemplarzem. Model prototypowy ma zostać użyty do testów w locie, które – zgodnie z zapowiedziami – mają rozpocząć się już niebawem, w połowie 2023 roku.

Testy te posłużą do zebrania doświadczeń i wyeliminowania błędów konstrukcyjnych, których będzie pozbawiony drugi, budowany właśnie egzemplarz Midnighta. Ta wersja zmiennopłata ma być dopracowana na tyle, by przejść przez certyfikację FAA (Federalna Administracja Lotnictwa) – instytucji odpowiedzialnej m.in. za dopuszczenie do lotów nowych konstrukcji.

Wybrane dla Ciebie

Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości