Fast Forward Gita: inteligentny osobisty transporter zaskakuje możliwościami

Spółka córka Piaggio, znanego producenta skuterów, tworzy niewielki autonomiczny pojazd o sporym zasięgu i ładowności. Gita z łatwością radzi sobie z codziennym bagażem i niemal każdą nawierzchnią. W jaki sposób działa?

Fast Forward Gita: inteligentny osobisty transporter zaskakuje możliwościami
Jarosław Balcerzak

Od skuterów po autonomiczny pojazd

Fast Forward to usytuowany w Bostonie oddział wydzielony z firmy Piaggio, która jest znanym producentem skuterów, w tym najpopularniejszego - Vespy. Nowa marka powstała jako centrum rozwojowe nowych technologii i zademonstrowała już pierwszy projekt w fazie prototypu: osobisty transporter Gita (wł. podróż, wyprawa). Urządzenie jest intensywnie rozwijane od czterech miesięcy.

Pojazd ma kulistą formę o wysokości ok. 66 cm i błyszczącą obudowę, na której wyróżniają się spore, ogumowane koła. Nie sposób nie zauważyć także szeregu kamer, czujników i diod, które są wykorzystywane do komunikacji i rozpoznawania otoczenia. Prostokątny schowek o pojemności niespełna 32 litrów i udźwigu 18,14 kg ukryto pod górną pokrywą.

Obraz

Prostota obsługi i 8 godzin na baterii

Gita jest w stanie rozwinąć prędkość do 35,4 km/h w trakcie poruszania się w dwóch trybach. Pierwszy oznacza podążanie za użytkownikiem wyposażonym w dedykowany pas (docelowo smartwatch), który komunikuje się z Wi-Fi wewnątrz pojazdu.

Do rozpoznawania i omijania przeszkód Gita wykorzystuje zarówno kamerę wbudowaną w pas, jak i własne kamery o zakresie 360 st. W trakcie podążania za celem transporter utrzymuje bezpieczny dystans, podjeżdżając blisko dopiero, gdy użytkownik się zatrzyma.

Obraz

Drugim trybem jest autonomiczne podążanie z jednego punktu do drugiego trasą zaplanowaną przez człowieka lub wytyczoną automatycznie. Kilka pojazdów Gita może również utworzyć konwój i poruszać się jeden za drugim, przekazując sobie nawzajem informacje o otoczeniu.

Czas pracy na wbudowanej baterii określono jako maksymalnie 8 h, a komunikacja z użytkownikiem odbywa się z wykorzystaniem dotykowego panelu na pojeździe, systemu diod i aplikacji mobilnej.

Kilo - większa wersja pojazdu.
Kilo - większa wersja pojazdu.

Produkt o ogromnym potencjale

Przed Gitą jeszcze od czterech do sześciu miesięcy rozwoju i testów zanim otrzyma finalną postać i funkcjonalność. Równolegle jest także tworzona jej rozbudowana wersja. Trójkołowy pojazd Kilo będzie ponad dwukrotnie dłuższy i zabierze ładunek o wadze nawet 113 kg. Będzie on skierowany do dostawców i kurierów, uwalniając ich od obciążenia przesyłkami.

Najwięcej zastosowań ma jednak przed sobą właśnie Gita, która z pewnością będzie tańsza, a jej ładowność przekona nie tylko firmy, lecz również osoby prywatne. Perspektywa uwolnienia się od 15 kg toreb z zakupami przekona wiele osób nie mniej skutecznie niż autonomiczne odkurzacze. Pozostaje więc cierpliwie oczekiwać na cennik i datę premiery innowacyjnego pojazdu.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.