Fotowoltaika na budynku? Google podpowie czy warto montować

Nowa funkcja od Google pomoże oszacować zyski z montażu fotowoltaiki
Nowa funkcja od Google pomoże oszacować zyski z montażu fotowoltaiki
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Paweł Maziarz

29.08.2023 13:28, aktual.: 24.10.2023 13:44

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Google coraz mocniej angażuje się w promowanie zasady zrównoważonego rozwoju. Gigant udostępnił programistom interfejs Solar API, który pomoże oszacować czy w danym miejscu warto montować panele słoneczne.

Ułatwienia dotyczące montażu paneli słonecznych pojawiły się na Mapach Google już jakiś czas temu. W 2015 roku Google uruchomiło Project Sunroof, czyli dodatkową warstwę map, która pozwalała określić poziom nasłonecznienia danej lokalizacji oraz szacunkową ilość energii wygenerowaną przez panele słoneczne. Opcja niestety nie jest dostępna w Polsce.

Nie da się ukryć, że ostatnich latach zainteresowanie energią słoneczną mocno wzrosło. Google przytacza tutaj statystyki - w ubiegłym roku zainteresowanie hasłem "panele słoneczne i zasilanie na dachu" wzrosło aż o 60%.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Solar API ułatwi obliczenie zysków z montażu słonecznych

Podczas konferencji Google Cloud Next producent zaprezentował nowy pakiet interfejsów programistycznych, który pozwala jeszcze mocniej angażować się w zasadę zrównoważonego rozwoju. Jednym z nich jest Solar API, który szczególnie powinien zainteresować osoby rozważające montaż fotowoltaiki, ale też firmy zajmujące się jej instalacją.

Nowa funkcja pozwoli sprawdzić czy w danym miejscu opłaca się montować fotowoltaikę
Nowa funkcja pozwoli sprawdzić czy w danym miejscu opłaca się montować fotowoltaikę© Engadget

Nowe rozwiązanie wykorzystuje nowoczesne mapy oraz zaawansowane modele obliczeniowe. Programiści wyszkolili nowy model sztucznej inteligencji, który pozwala określić dokładne kąty nachylenia dachu oraz szacunki zacienienia z pobliskich drzew, a następnie połączyć to z historycznymi danymi pogodowymi i aktualnymi cenami energii elektrycznej.

Opracowany interfejs pozwala określić dokładniejsze dane dotyczące zysku z montażu paneli słonecznych (i to bez wysyłania technika na miejsce). Technologia obejmuje ponad 350 milionów budynków w 40 krajach – w tym w USA, Francji i Japonii (dla porównania Project Sunroof w 2017 roku obejmował "tylko" 60 milionów budynków).

Widzieliśmy tę transformację słoneczną... i dostrzegamy wiele możliwości, by dostarczyć te informacje i technologie firmom na całym świecie - powiedział Yael Maguire, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju geograficznego w Google.

Dostęp do interfejsu jest już dostępny dla programistów. Oczywiście jest to też sposób na zarobek. Jak dowiedział się serwis CNBC, Google planuje sprzedawać dostęp do interfejsu firmom zajmującym się montażem paneli słonecznych. Z nowej technologii mają skorzystać także firmy z branży nieruchomości i hotelarsko-gastronomicznej.

Paweł Maziarz, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)