Historia wirtualnej rzeczywistości. Skąd wzięły się gogle VR?

Oculus Rift nie jest pierwszą próbą wessania nas do Matriksa. Takie urządzenia powstawały, ale się nie przebiły – były ciężkie, drogie, niedopracowane, a grafika komputerowa nie była tak zaawansowana, jak dziś. Kto poniósł porażkę, by utorować Oculusowi drogę do sukcesu?

Historia wirtualnej rzeczywistości. Skąd wzięły się gogle VR? 1
Łukasz Michalik

1962 r.

Sprzęt udostępniający wirtualną rzeczywistość jest starszy, niż grafika komputerowa! W 1962 roku Morton Heilig stworzył Sensoramę - urządzenie dające złudzenie przebywania w innej rzeczywistości dzięki wyświetlanym przed oczami użytkownika, krótkim filmom.

Morton Heilig's Sensorama (Interview).mov

1965 r.

Jeśli nazwisko Sutherland kojarzy ci się tylko z aktorem grającym Jacka Bauera, chłoń tę wiedzę: Ivan Sutheraland, ojciec grafiki komputerowej, w połowie lat 60. ubiegłego wieku zaprezentował Ultimate Display. Pierwszy sprzęt, służący do generowania wirtualnej rzeczywistości za sprawą swoich rozmiarów i wagi był podczepiony do sufitu, dzięki czemu został nazwany… mieczem Damoklesa.

Historia wirtualnej rzeczywistości. Skąd wzięły się gogle VR? 2
Ultimate Display

Lata 70.

Dolina Krzemowa zaczyna pracować na swoją legendę. Rozwijają się nie tylko komputery, ale i wirtualna rzeczywistość. W 1977 Dan Sandin prezentuje epokowy wynalazek - kontroler w postaci rękawicy, pozwalającej na interakcje użytkownika z wirtualnymi przedmiotami.

Historia wirtualnej rzeczywistości. Skąd wzięły się gogle VR? 3
Rękawica Dana Sandindo do manipulowania wirtualnymi obiektami

Ponad ćwierć wieku później ten wynalazek będzie dla Hollywoodu synonimem futurystycznego interfejsu, czego przykładem jest Tom Cruise, machający rękoma w „Raporcie mniejszości”.

Content Agility 2013 - Minority Report UI [Congility]

Myślicie, że Google Street View to współczesny wynalazek? Nic bardziej mylnego! Jeszcze w latach 70. amerykańskie miasteczko Aspen zostało w całości przeniesione do komputera. Stworzono trójwymiarowe modele każdego obiektu, a problem z niedoskonałą wówczas grafiką rozwiązano, fotografując całe miasto z niezliczonych ujęć.

Po nałożeniu zdjęć na trójwymiarowe bryły Aspen trafiło do wirtualnej rzeczywistości jako Aspen Movie Map.

Aspen Movie Map

Lata 80.

Niedługo później powstał protoplasta Kinecta, czyli kamery przenoszącej do wirtualnej rzeczywistości nsze ruchy. Na początku lat 80. Myron Krueger uruchomił laboratorium VR o nazwie Videoplace. Użytkownik mógł wchodzić tam w interakcje z wirtualnymi obiektami bez pośrednictwa dodatkowych kontrolerów - ich rolę pełniło jego ciało.

Videoplace (1985)

Tematem zaczyna interesować się popkultura – w 1982 powstaje film „Tron”, a William Gibson w powieści „Neuromancer” używa po raz pierwszy terminu cyberprzestrzeń. Niedługo później temat twórczo eksploatuje Stephen King. Jak wyobrażano sobie VR? Możemy to zobaczyć w ekranizacji „Kosiarza umysłów”.

The Lawnmower Man,Brett Leonard, 1992

Lata 90.

Wirtualna rzeczywistość budzi coraz większe zainteresowanie. Steve Mann tworzy protoplastę Google Glass, Jaron Lanier zakłada VPL Research, pierwszą firmę, projektującą gogle i rękawice do obsługi VR, a własne środowisko i urządzenia do jego obsługi tworzy również NASA.

1980's Virtual Reality - NASA Video

W 1991 roku Amiga prezentuje dalekiego przodka Oculus Rift. Zamożni gracze mogą kupić jeden z 300 wyprodukowanych zestawów - uruchomione na Amidze 3000 środowisko o nazwie 1000CS jest obsługiwane przez ciało gracza, który ma na głowie hełm VR i znajduje się na specjalnej platformie, otoczony pierścieniem czujników, śledzących jego ruchy. Sprzęt kosztuje krocie - 60 tys. dolarów.

Way Before Oculus Rift, HTC Vive & Sony Playstation VR, Amiga had VR 1000CS

Branża rozrywkowa odkrywa potencjał wirtualnej rzeczywistości. Własne urządzenia próbują wprowadzać na rynek liczący się producenci - powstaje Atari Jaguar VR Headset, Sega VR, a Nintendo przedstawia Virtual Boya. Ograniczony sukces odnoszą urządzenia takie, jak VFX1, CyberMaxx, jednak wirtualna rzeczywistość stanowi efektowny margines przemysłu rozrywkowego.

Sega VR

Historia wirtualnej rzeczywistości. Skąd wzięły się gogle VR? 4
Virtual Boy
Historia wirtualnej rzeczywistości. Skąd wzięły się gogle VR? 5
VFX1

XXI wiek

Wraz z nowym wiekiem pojawiają się kolejne próby: drogę przecierają urządzenia takie, jak SV-6 PC Viewer firmy Microoptical czy okulary VR Laster Technologies.

W 2009 roku Nokia Research Center prezentuje okulary AR z interfejsem sterowanym ruchem gałek ocznych, a dwa lata później pojawia się prototyp Oculus Rift - sprzętu, który na nowo rozbudza powszechne zainteresowanie wirtualną rzeczywistością.

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek