IRL Glasses - okulary z AdBlockiem. Gdy je założysz, nie zobaczysz reklam

Masz dość irytujących reklam? W internecie sposobem na nie bywają dodatki do przeglądarek, jak choćby AdBlock Plus. Co jednak robić po wyjściu na ulicę? Gdy na każdym kroku widzimy walczące o naszą uwagę ekrany, warto sięgnąć po rozwiązanie ostateczne: okulary blokujące reklamy, czyli osobisty AdBlock dla naszych oczu.

IRL Glasses - okulary z AdBlockiem. Gdy je założysz, nie zobaczysz reklam 1IRL Glasses
Łukasz Michalik
SKOMENTUJ

Każdego dnia atakują nas tysiące przekazów reklamowych. Świadomie zwracamy uwagę tylko na niektóre z nich, ale faktom trudno zaprzeczać: otaczają nas reklamy, a miliardy wydawane przez korporacje na działania marketingowe nie są pieniędzmi wyrzucanymi w błoto.

Nic zatem dziwnego, że powstają rozwiązania pozwalające nam na uniknięcie przynajmniej części reklam. W internecie od lat skutecznym antidotum są dodatki do przeglądarek, jak choćby AdBlock Plus. I choć co do zasady jestem ich przeciwnikiem, trudno odmówić im skuteczności – gdy reklam jest za dużo, dobry filtr potrafi na nowo ucywilizować oglądane przez nas strony.

Problem pojawia się, gdy przeniesiemy wzrok z ekranu komputera czy smartfona na otaczający nas świat, gdzie żaden AdBlock już nie działa.

Brand Killer

Brand Killer, czyli sztuczna inteligencja kontra marki

Kilka lat temu sprytny sposób na otaczające nas reklamy przedstawili studenci z University of Pennsylvania. Ich sposobem na reklamy była eksperymentalna aplikacja Brand Killer, która – dzięki wykorzystaniu algorytmu SIFT – w czasie rzeczywistym rozpoznawała reklamy, znaki towarowe czy logo i rozmazywała je tak, by były niewidoczne na ekranie.

Brand Killer – choć wydawał się działać, był jednak raczej ciekawostką i prezentacją technologii, niż gotowym do wdrożenia produktem. Okazuje się jednak, że pomysł uwolnienia nas od reklam odżył na nowo w urządzeniu o nazwie IRL Glasses.

IRL Glasses - okulary z AdBlockiem. Gdy je założysz, nie zobaczysz reklam 2
IRL Glasses

IRL Galsses – polaryzacja kontra ekrany LCD

Zasada działania okularów jest znacznie prostsza, a zarazem bardziej radykalna. Ich twórcy przyjęli założenie, że jeśli na ulicy widzimy obraz wyświetlany na ekranie LCD, będzie to najprawdopodobniej reklama, którą warto usunąć sprzed naszych oczu. W tym celu opracowali okulary polaryzacyjne, blokujące obraz docierający do naszych oczu z ekranów LCD.

Okulary wyglądają dość zwyczajnie – jak zwykłe okulary przeciwsłoneczne. Po założeniu ich nasze oczy chronione są jednak nie tylko przed słońcem i promieniami UV, ale także przed widokiem ekranów LCD, które wyglądają, jakby były wyłączone.

IRL Glasses - Glasses that Block Screens

Blokada w wersji beta

Niestety, rozwiązanie – choć ciekawe – jest dalekie od doskonałości, bo działa tylko na reklamy wyświetlane na ekranach, ignorując zwykłe billboardy czy plakaty, a także ekrany OLED i AMOLED. Do tego okulary „wyłączają” wszystkie ekrany LCD, a zatem zarówno te, które wyświetlają reklamy, jak również te pożyteczne, prezentujące choćby rozkład komunikacji miejskiej.

Sprzęt, określany przez twórców jako wersja beta, jest już dostępny w przedsprzedaży – za okulary zapłacimy na Kickstarterze od 49 dol., czyli około 185 zł. Co istotne, twórcy zapowiadają dalszy rozwój swojego wynalazku, planując wprowadzenie w przyszłości wersji blokującej również ekrany OLED.

IRL Glasses - okulary z AdBlockiem. Gdy je założysz, nie zobaczysz reklam 3
IRL Glasses

Leczenie objawów zamiast choroby

Sam pomysł – choć niewątpliwie ciekawy – wydaje mi się, przynajmniej na obecnym etapie rozwoju, zbyt daleki od doskonałości, by uznać IRL Glasses za sprzęt warty polecenia. Pojawienie się takiego wynalazku to próba odpowiedzi na faktyczny problem i uwolnienia nas od natrętnych przekazów reklamowych.

Warto śledzić rozwój tej technologii, choć – jak sądzę – prawdziwym przełomem będzie nie polaryzacja, ale inteligentna analiza obrazu, pozwalająca na eliminację wszystkich reklam, a nie tylko tych wyświetlanych na ekranach.

Trzeba przy tym pamiętać, że rozwiązania tego typu w gruncie rzeczy usuwają skutki, a nie przyczyny problemu – zamiast karmić nas iluzją świata wolnego od reklam właściwą drogą wydaje się dalsze cywilizowanie rynku reklamowego tak, aby eliminować z naszych ulic agresywne, inwazyjne reklamy. Niezależnie od tego kibicuję IRL Glasses z całego serca - miło by było przejść się kiedyś po centrum miasta i - poza gustownymi szyldami - nie oglądać żadnych reklam.

Wybrane dla Ciebie

Australijczyk znalazł tajemniczą skałę. Była cenniejsza niż złoto
Australijczyk znalazł tajemniczą skałę. Była cenniejsza niż złoto
Nieudana kradzież iPhone'ów w Los Angeles. Złodzieje zaskoczeni systemem Apple'a
Nieudana kradzież iPhone'ów w Los Angeles. Złodzieje zaskoczeni systemem Apple'a
Naukowcy ostrzegają. Powtórką burzy słonecznej sprzed 9200 lat?
Naukowcy ostrzegają. Powtórką burzy słonecznej sprzed 9200 lat?
Ekologiczne i dalekosiężne podróże. LOT kupi nowe Airbusy A220
Ekologiczne i dalekosiężne podróże. LOT kupi nowe Airbusy A220
OnePlus wprowadza nowe urządzenia: Nord 5, Buds 4 i nowy zegarek
OnePlus wprowadza nowe urządzenia: Nord 5, Buds 4 i nowy zegarek
Tajemnicze struktury. "Postęp AI wyjaśni działanie galaktyk"
Tajemnicze struktury. "Postęp AI wyjaśni działanie galaktyk"
Niezwykłe odkrycie. Badacze trafili na ślady zaginionej cywilizacji
Niezwykłe odkrycie. Badacze trafili na ślady zaginionej cywilizacji
Trująca roślina w Polsce. Łatwo pomylić z pietruszką
Trująca roślina w Polsce. Łatwo pomylić z pietruszką
Nowa funkcja w smartwatchach z Wear OS. Ostrzeżenia przed trzęsieniami ziemi
Nowa funkcja w smartwatchach z Wear OS. Ostrzeżenia przed trzęsieniami ziemi
Znajdziesz w aptece. Użyj kilka kropel podczas sprzątania
Znajdziesz w aptece. Użyj kilka kropel podczas sprzątania
Nowa era randkowania? AI łączy w pary na podstawie historii w sieci
Nowa era randkowania? AI łączy w pary na podstawie historii w sieci
Czy erupcja Etny to wynik manipulacji pogodą? Demagog rozwiewa wątpliwości
Czy erupcja Etny to wynik manipulacji pogodą? Demagog rozwiewa wątpliwości