IRL Glasses - okulary z AdBlockiem. Gdy je założysz, nie zobaczysz reklam

Masz dość irytujących reklam? W internecie sposobem na nie bywają dodatki do przeglądarek, jak choćby AdBlock Plus. Co jednak robić po wyjściu na ulicę? Gdy na każdym kroku widzimy walczące o naszą uwagę ekrany, warto sięgnąć po rozwiązanie ostateczne: okulary blokujące reklamy, czyli osobisty AdBlock dla naszych oczu.

IRL Glasses
IRL Glasses
Łukasz Michalik

02.11.2019 | aktual.: 09.03.2022 08:52

Każdego dnia atakują nas tysiące przekazów reklamowych. Świadomie zwracamy uwagę tylko na niektóre z nich, ale faktom trudno zaprzeczać: otaczają nas reklamy, a miliardy wydawane przez korporacje na działania marketingowe nie są pieniędzmi wyrzucanymi w błoto.

Nic zatem dziwnego, że powstają rozwiązania pozwalające nam na uniknięcie przynajmniej części reklam. W internecie od lat skutecznym antidotum są dodatki do przeglądarek, jak choćby AdBlock Plus. I choć co do zasady jestem ich przeciwnikiem, trudno odmówić im skuteczności – gdy reklam jest za dużo, dobry filtr potrafi na nowo ucywilizować oglądane przez nas strony.

Problem pojawia się, gdy przeniesiemy wzrok z ekranu komputera czy smartfona na otaczający nas świat, gdzie żaden AdBlock już nie działa.

Brand Killer

Brand Killer, czyli sztuczna inteligencja kontra marki

Kilka lat temu sprytny sposób na otaczające nas reklamy przedstawili studenci z University of Pennsylvania. Ich sposobem na reklamy była eksperymentalna aplikacja Brand Killer, która – dzięki wykorzystaniu algorytmu SIFT – w czasie rzeczywistym rozpoznawała reklamy, znaki towarowe czy logo i rozmazywała je tak, by były niewidoczne na ekranie.

Brand Killer – choć wydawał się działać, był jednak raczej ciekawostką i prezentacją technologii, niż gotowym do wdrożenia produktem. Okazuje się jednak, że pomysł uwolnienia nas od reklam odżył na nowo w urządzeniu o nazwie IRL Glasses.

IRL Glasses
IRL Glasses

IRL Galsses – polaryzacja kontra ekrany LCD

Zasada działania okularów jest znacznie prostsza, a zarazem bardziej radykalna. Ich twórcy przyjęli założenie, że jeśli na ulicy widzimy obraz wyświetlany na ekranie LCD, będzie to najprawdopodobniej reklama, którą warto usunąć sprzed naszych oczu. W tym celu opracowali okulary polaryzacyjne, blokujące obraz docierający do naszych oczu z ekranów LCD.

Okulary wyglądają dość zwyczajnie – jak zwykłe okulary przeciwsłoneczne. Po założeniu ich nasze oczy chronione są jednak nie tylko przed słońcem i promieniami UV, ale także przed widokiem ekranów LCD, które wyglądają, jakby były wyłączone.

IRL Glasses - Glasses that Block Screens

Blokada w wersji beta

Niestety, rozwiązanie – choć ciekawe – jest dalekie od doskonałości, bo działa tylko na reklamy wyświetlane na ekranach, ignorując zwykłe billboardy czy plakaty, a także ekrany OLED i AMOLED. Do tego okulary „wyłączają” wszystkie ekrany LCD, a zatem zarówno te, które wyświetlają reklamy, jak również te pożyteczne, prezentujące choćby rozkład komunikacji miejskiej.

Sprzęt, określany przez twórców jako wersja beta, jest już dostępny w przedsprzedaży – za okulary zapłacimy na Kickstarterze od 49 dol., czyli około 185 zł. Co istotne, twórcy zapowiadają dalszy rozwój swojego wynalazku, planując wprowadzenie w przyszłości wersji blokującej również ekrany OLED.

IRL Glasses
IRL Glasses

Leczenie objawów zamiast choroby

Sam pomysł – choć niewątpliwie ciekawy – wydaje mi się, przynajmniej na obecnym etapie rozwoju, zbyt daleki od doskonałości, by uznać IRL Glasses za sprzęt warty polecenia. Pojawienie się takiego wynalazku to próba odpowiedzi na faktyczny problem i uwolnienia nas od natrętnych przekazów reklamowych.

Warto śledzić rozwój tej technologii, choć – jak sądzę – prawdziwym przełomem będzie nie polaryzacja, ale inteligentna analiza obrazu, pozwalająca na eliminację wszystkich reklam, a nie tylko tych wyświetlanych na ekranach.

Trzeba przy tym pamiętać, że rozwiązania tego typu w gruncie rzeczy usuwają skutki, a nie przyczyny problemu – zamiast karmić nas iluzją świata wolnego od reklam właściwą drogą wydaje się dalsze cywilizowanie rynku reklamowego tak, aby eliminować z naszych ulic agresywne, inwazyjne reklamy. Niezależnie od tego kibicuję IRL Glasses z całego serca - miło by było przejść się kiedyś po centrum miasta i - poza gustownymi szyldami - nie oglądać żadnych reklam.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.