Mają rozmach! Zobacz największe roboty zbudowane na potrzeby kina

Dziś Hollywood chce nas olśniewać efektami komputerowymi, ale zanim nadszedł ich czas, cała para szła w animatronikę – czyli w roboty. Im były większe, tym większe robiły wrażenie.

Mają rozmach! Zobacz największe roboty zbudowane na potrzeby kina
Źródło zdjęć: © Universal Pictures
Michał Puczyński

Królowa obcych z "Obcy: decydujące starcie"

Obraz
© Stan Winston Studios

Potwór z filmu Jamesa Camerona jest wysoki na ponad 4 metry i stanowi jedną z najbardziej pomysłowych tego typu konstrukcji: jest znacznie mniejszy i mnie zaawansowany technicznie, niż mogłoby się wydawać. To kukła ze zdalnie sterowanymi elementami. W środku upchnięto dwóch lalkarzy, odpowiadających za ruchy czterech łap i ogona. Oprócz tego inni członkowie ekipy za pomocą hydraulicznych kontrolerów poruszali głową, ustami i językiem królowej.

Model nie stał na własnych nogach, lecz był podwieszony na linach. Nogi były zresztą jego największym problemem, gdyż nie ruszały się w zbyt przekonywający sposób. Cameron postanowił ich po prostu nie pokazywać, skupiając się na górnych partiach modelu.

ALIENS - Alien Queen "Garbage Bag Test" - Stan Winston Studio Behind-the-Scenes

Na filmie: wczesny test maszyny.

Efekt zaskakująco dobrze znosi próbę czasu, ale dobra animatronika ma do siebie to, że się nie starzeje. Nieco gorzej wypadają ujęcia królowej, w których wykorzystano marionetkę, ale film jest na tyle dobry, że podczas oglądania mało kto zwraca uwagę na szczegóły.

Rekin ze "Szczęk"

Obraz
© Universal Pictures

Bruce, jak ekipa filmowa pieszczotliwie nazywała animatronicznego rekina ze Szczęk, przeszedł do historii nie tylko ze względu na rolę w genialnym horrorze. Legendarne stały się problemy z jego działaniem. Mierzący ponad 7 metrów rekin w słonej wodzie często odmawiał posłuszeństwa i wymuszał improwizację zamiast kręcenia zaplanowanych scen. Krąży plotka, że Szczęki są tak dobre między innymi z tego powodu.

Spielberg rzekomo chciał pokazywać rekina znacznie częściej, ale wadliwa konstrukcja sprawiła, że musiał ograniczyć jego występy do minimum. Postanowił straszyć nie tym, co widać, a tym, czego nie widać. Przykładowo: w jednej ze scen pozycję rekina pokazują unoszące się na powierzchni beczki – przywiązane do harpuna, którym zwierzę zostało trafione. Wykorzystano je, ponieważ robot nie chciał działać.

Obraz
© Universal Pictures

W nowszych wywiadach twórcy odcinają się od tej wersji wydarzeń, przekonując, że Szczęki wyglądają dokładnie tak, jak miały wyglądać od samego początku. Być może to prawda. Z drugiej strony: głupio byłoby przyznać, że jeden z najbardziej intensywnych horrorów w historii kina udał się przez przypadek.

Spinozaur z "Parku Jurajskiego III"

Przed spinozaurem były ogromne tyranozaury z pierwszych dwóch części „Parku”, jednak nie dorównywały mu rozmiarami. Rekordowej wielkości filmowy dinozaur ważył ponad 11 ton i mierzył niecałe 14 metrów długości. Musiano go także przystosować do pracy w wodzie.

Spinozaurem sterowano dwojako: albo uprzednio programując ruchy w komputerze, co pozwalało dokładnie planować i wielokrotnie odtwarzać takie same zachowania, albo stosując przechwytywanie ruchu. „Rękawy” motion capture, noszone przez operatora, pozwalały w czasie rzeczywistym przenosić ruchy ludzkich rąk na masywnego robota.

Obraz
© Stan Winston Studios

W przeciwieństwie do "Szczęk" mechanizm działał znakomicie, ale to nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że ekipa pracowała z podobnymi gigantami przy dwóch poprzednich filmach serii. Najwięcej problemów przysparzał transport robota na plan. Ciężarówka, na której podróżował, była ogromna i mogła poruszać się tylko późną nocą lub wcześnie rano, aby nie tamować ruchu.

King Kong

Obraz
© Paramount Pictures

Bez dwóch zdań najwyższy robot w historii kina, którego stworzenie było wielką ambicją producenta Dino de Laurentiisa. To człowiek znany z odważnych, choć niezbyt przemyślanych posunięć, takich jak powierzenie realizacji widowiska s-f młodemu reżyserowi dziwnych filmów niezależnych (mowa o Davidzie Lynchu i "Diunie"). Tym razem Dino zażyczył sobie, żeby w kręconym w połowie lat 70. remaku King Konga nie wykorzystywać miniatur, tylko 12-metrowego, poruszającego się robota.

Monstrum zaprojektował Carlo Rambaldi, włoski specjalista od efektów, który odpowiadał za mechanizmy poruszające oryginalnym obcym i E.T. Gigantyczny szkielet z aluminium pokryto lateksem i końską sierścią. Jego wykonanie kosztowało 1,7 mln dolarów. Oprócz tego zbudowano osobno ruchomą dłoń do zbliżeń i ogromną małpę ze styropianu, która okazała się potrzebna tylko w jednej scenie. Łącznie ożywienie Konga kosztowało 2,4 mln dolarów.

Obraz
© Paramount Pictures

Robot okazał się za duży. Wyglądał sztucznie i ruszał się ociężale, co doskonale widać na filmie. Na dodatek usterki były częste, a praca z tak ciężką i skomplikowaną maszynerią stwarzała zagrożenie dla aktorów. Dublerka Jessiki Lange niemal spadła z wysokości, gdy podczas kręcenia sceny, w której małpa podnosi kobietę, mechaniczna dłoń nagle się złamała. Kompromitacją stało się także pierwsze odsłonięcie Konga przed statystami: w wyniku usterki z okolic krocza zaczął wyciekać olej.

Animatroniczny Kong okazał się ambitną porażką. W filmie widać go zaledwie w kilku ujęciach – w większości scen postawiono ostatecznie na aktora w kostiumie. Mimo wszystko King Kong zdobył Oskara za efekty specjalne i choć nie podbił serc publiczności, to zwrócił się z nawiązką.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.