Moskwa testuje "latający radar" A‑100. To będą oczy rosyjskiej armii
13.02.2022 19:27, aktual.: 13.02.2022 22:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rosjanie pracują nad nowym samolotem wczesnego ostrzegania A-100 Premier, który ma docelowo zastąpić maszyny A-50 Szmiel. Prototyp nazywany "latającym radarem" wykonał już pierwszy lot z zakładu Berijewa w Taganrogu. Zdaniem serwisu The War Zone A-100 może znacznie rozszerzyć możliwości Sił Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskiej.
A-100 Premier to samolot naprowadzania dalekiego zasięgu, który powstał na bazie maszyny transportowej Ił-76. Jego napęd stanowią 4 silniki turboodrzutowe PS-90A-76 (mają one o 15 proc. większą moc niż D-30KP stosowane w Iłach). Według producenta A-100 będzie mógł śledzić cele powietrzne z odległości do ok. 600 km oraz cele morskie z odległości ok. 400 km. Rosyjskie media opisują ten samolot jako kompleks nowej generacji.
Oczy rosyjskiej armii
Redakcja The War Zone z serwisu The Drive zwraca uwagę, że maszyna pozwoli znacznie rozszerzyć możliwości rosyjskich sił powietrznych w porównaniu z obecnie stosowanymi AWACS (statkami powietrznymi wczesnego ostrzegania) – A-50 i A-50U. Prototyp maszyny odbył już pierwszy udany lot z działającym radarem.
Rządowy rosyjski dziennik "Rossijskaja Gazieta" opisuje ten samolot następująco: "Dzięki kompleksom radiotechnicznym Premier jest w stanie wykryć położenie wroga, przekazać współrzędne jego samolotów, statków i czołgów. Ten samolot, który można nazwać oczami wojska, jest bardzo wyczekiwany w rosyjskiej armii. Obecnie rozpoznanie radiowe z powietrza prowadzone jest przez systemy lotnicze A-50, ale nie spełniają one już nowoczesnych standardów".
Według rosyjskiego państwowego koncernu zbrojeniowego Rostec A-100 może – oprócz prowadzenia rozpoznania radiowego – uczestniczyć w kontroli samolotów myśliwskich i szturmowych podczas wskazywania celów powietrznych, naziemnych i morskich. "Testy samolotu potwierdziły normalne działanie sprzętu i systemów pokładowych w warunkach wysokiego promieniowania elektromagnetycznego" – czytamy w oficjalnym komunikacie koncernu. Testy państwowe maszyny są planowane jeszcze w tym roku.
A-100 ma być wyposażony w unikatową antenę obrotową oraz najnowszy, specjalistyczny system radiolokacyjny "Premier" opracowany przez koncern Wega. Rosjanie podkreślają, że przy tworzeniu wspomnianego systemu zastosowano rozwiązania techniczne oparte na nowoczesnej bazie komponentów elektronicznych, wysokowydajnych narzędziach obliczeniowych i najnowszych osiągnięciach krajowej radioelektroniki.