Największy statek świata. Pangeos to 500‑metrowe, pływające miasto w kształcie żółwia

Włoskie studio projektowe Lazzarini ujawniło projekt największego statku świata. Jednostka o nazwie Pangeos ma zaoferować luksusowy pobyt dla kilkudziesięciu tysięcy pasażerów. Będzie wyróżniać się nie tylko wielkością, ale także bardzo nietypowym wyglądem.

Pangeos - wizualizacja największego statku świata
Pangeos - wizualizacja największego statku świata
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Łukasz Michalik

19.11.2022 | aktual.: 21.02.2024 11:56

Pangeos to nazwa nawiązująca do superkontynentu o nazwie Pangea, który ponad 180 mln lat temu skupiał w jednym miejscu znane współcześnie ziemskie lądy. Tak właśnie ma się kojarzyć najnowsze dzieło włoskiego studia projektowego Lazzarini.

Największy statek świata

Pangeos – gdy już powstanie – będzie największym statkiem świata. Przy długości 550 metrów będzie miał nietypową szerokość – aż 610 metrów. Dla porównania wcześniejszy największy statek świata, zezłomowany już supertankowiec "Seawise Giant", miał 458 metrów długości i 69 szerokości.

Proporcje Pangeosa są wynikiem zaprojektowania gigantycznego okrętu w kształcie wielkiego żółwia, będącego w gruncie rzeczy pływającym miastem dla 60 tys. mieszkańców.

Niektórzy będą mieszkać w kabinach znanych ze statków wycieczkowych, ale dla bardziej wymagających – i zapewne majętnych – mieszkańców Pangeosa przewidziano wygodne wille otoczone miejską infrastrukturą. W takich warunkach będą mogli przebywać i podróżować bez potrzeby zawijania do portów czy kontaktu ze stałym lądem.

Pangeos: pływające miasto

Na pokładzie znajdzie się też miejsce na ogrody, baseny, lądowiska dla śmigłowców czy wewnętrzny port dla mniejszych łodzi i jachtów. Elektryczny napęd ma zapewnić temu kolosowi możliwość przemieszczania się z prędkością pięciu węzłów. Niezbędna energia będzie pochodzić z paneli słonecznych i generatorów, produkujących elektryczność dzięki wykorzystaniu ruchu morskich fal.

Koszt budowy statku został oszacowany na 8 mld dol. (dla porównania, lotniskowiec USS Gerald R. Ford kosztował ponad 13 mld dol.), a czas budowy na osiem lat.

Problemem, z którym będą musieli się zmierzyć przyszli budowniczowie statku, jest brak odpowiedniej infrastruktury stoczniowej, zdolnej do zmieszczenia tak wielkiej konstrukcji. Odpowiednia stocznia ma dopiero powstać w Arabii Saudyjskiej, gdzie – zdaniem projektantów – budowa Pangeosa ma ruszyć w 2034 r.

Łukasz Michalik, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (134)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.