Northrop YF‑17 Cobra - zapomniany przeciwnik F‑16

F-16 został zaprojektowany jako tani i lekki samolot, będący uzupełnieniem droższych i cięższych F-15. Zanim trafił do produkcji, musiał jednak pokonać groźnego rywala – zaprojektowany przez Northrop Grumman samolot YF-17.

Northrop YF-17 Cobra
Northrop YF-17 Cobra
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

08.09.2021 | aktual.: 11.09.2021 08:38

Dwa silniki, podwójne usterzenie, konserwatywne rozwiązania techniczne i charakterystyczny układ aerodynamiczny, z wielkimi powierzchniami na styku skrzydła i kadłuba (LERX). Zaprojektowany przez koncern Northrop w latach 70. samolot YF-17 Cobra miał uzupełniać bardziej wyrafinowane maszyny przewagi powietrznej.

Zanim jednak trafił do masowej produkcji, musiał zwyciężyć w konkursie, ogłoszonym w ramach programu Lightweight Fighter – LWF.

Lekki myśliwiec przyszłości

Był to program, czerpiący z doświadczeń wojny w Wietnamie. Powietrzne walki w południowo-wschodniej Azji pokazały, że wysoka prędkość samolotu, traktowana dotychczas jako cecha o wysokim priorytecie, nie gwarantuje przewagi.

Northrop YF-17 Cobra
Northrop YF-17 Cobra© Domena publiczna

Wynikało to z faktu, że – mimo użycia pocisków kierowanych, wystrzeliwanych do celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – dystans pomiędzy wrogimi samolotami bardzo szybko ulegał skróceniu, wymuszając podjęcie walki manewrowej.

Właśnie do niej miał zostać zoptymalizowany nowy myśliwiec przyszłości. Nowa maszyna miała uzupełniać ciężkie samoloty przewagi powietrznej (późniejsze F-15), realizując szeroki wachlarz misji – także uderzeniowych.

YF-16 i YF-17 - protoplaści F-16 i F-18
YF-16 i YF-17 - protoplaści F-16 i F-18© Domena publiczna

Northrop YF-17 Cobra - konkurent F-16

Opracowany przez koncern Northrop samolot YF-17 miał kilka ciekawych cech. Jego konstruktorzy wybrali układ z dwoma silnikami, który – mimo wyższych kosztów i oporów aerodynamicznych – miał zapewniać wyższy poziom bezpieczeństwa.

Konserwatywne podejście do kwestii bezpieczeństwa było widoczne także w zastosowanych rozwiązaniach technicznych, gdzie elementy systemu fly-by-wire zostały uzupełnione tradycyjnymi rozwiązaniami, z mechanicznymi połączeniami pomiędzy kabiną pilota a powierzchniami sterującymi.

Samoloty F/A-18E/F Super Hornet
Samoloty F/A-18E/F Super Hornet© Domena publiczna

Od YF-17 Cobra do F/A-18E/F Super Hornet

YF-17 nie wygrał konkursu, pokonany przez YF-16, czyli późniejszy F-16. Mimo tego wysiłek konstruktorów nie poszedł na marne – YF-17 po przeskalowaniu i powiększeniu został przyjęty na wyposażenie amerykańskiej marynarki i korpusu piechoty morskiej jako F-18 Hornet.

Po ponad 40 latach rozwoju i szeregu modyfikacji, jako F/A-18E/F Super Hornet, samolot ten nadal pozostaje w produkcji, dorównując w aktualnej wersji gabarytami i (częściowo) możliwościami samolotom F-15, których – pierwotnie – miał być jedynie uzupełnieniem.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.