Nurkujące drony i łodzie jak statki kosmiczne: osobisty sprzęt do podróży pod wodą

Czym zwiedzać podmorskie atrakcje? Poznajcie najciekawsze, najbardziej niezwykłe osobiste łodzie podwodne na świecie.

Łódź podwodna Dragon
Łódź podwodna Dragon
Łukasz Michalik

25.05.2017 | aktual.: 09.03.2022 11:09

Kto pierwszy zbudował łódź podwodną?

Marzenia o podwodnych podróżach wydają się równie stare, jak te o lataniu. Jednak o ile wielbiciele awiacji mają swojego Ikara (choć – jako skuteczny lotnik – na piedestale powinien przecież stać Dedal), to dla podwodnych podróży trudno znaleźć równie symboliczną postać.

Trudno nawet wskazać, kto był pionierem podwodnej żeglugi, bo można przypuszczać, że przez setki lat próbowało tego wielu śmiałków, ale nie każdemu udało się po zanurzeniu ponownie wydostać na powierzchnię. Szczątkowe źródła wskazują, że podwodne, pływające machiny próbowano zbudować już w czasach Aleksandra Wielkiego, ale poza tym, że próbowano, niewiele wiadomo na ich temat.

XVII-wieczny obraz, przedstawiający test łodzi Korneliusza Drebbela
XVII-wieczny obraz, przedstawiający test łodzi Korneliusza Drebbela

Pierwszą próbą, o której wiadomo, że się powiodła, był rejs pod wodami Tamizy. W 1623 roku dokonała tego 12-osobowa załoga wioślarzy, napędzających łódź, zbudowaną przez Holendra, Korneliusza Drebbela. Ten, jak przystało na wykształconego człowieka tamtej epoki, poza łodzią podwodną wynalazł m.in. termostat i część życia spędził na bezowocnych próbach zamiany ołowiu w złoto.

Od beczki do podwodnych lotniskowców

Pan Drebbel szybko znalazł naśladowców, a pływanie pod wodą przypadło do gustu wojskowym, którzy docenili możliwość skrytego przedostania się w pobliże okrętu wroga i zrobienie mu z zaskoczenia czegoś bardzo złego.

Dość wspomnieć, że już w 1720 roku konstruktor, Jefim Nikonow zaprezentował carowi Piotrowi Wielkiemu prototyp pierwszego rosyjskiego okrętu podwodnego. Pod koniec XVIII wieku Amerykanie wiedzieli, jak detonować pod wodą ładunki wybuchowe, a w 1776 roku okręt podwodny o nazwie Turtle wykonał pierwszy podwodny atak na brytyjski okręt. Atak był nieudany, a okręt przypominał beczkę z napędem, ale to raczej typowe: początki zawsze bywają trudne.

Okręt Jefima Nikonowa z 1720 roku
Okręt Jefima Nikonowa z 1720 roku

Początkowo okręty podwodne uważano za broń niehonorową, bo atakującą z ukrycia, jednak kolejne lata, a zwłaszcza dwie wojny światowe dowiodły ich skuteczności. Z czasem okręty podwodne awansowały do roli gwaranta światowego pokoju: gdy w czasie Zimnej Wojny mocarstwa zapewniały sobie nawzajem całkowite, wzajemne zniszczenie, to właśnie okręty podwodne były gwarancją, że nikomu nie przyjdzie do głowy głupi pomysł, by zaczynać wojnę.

Skryte gdzieś w oceanach, przenoszące rakiety z dziesiątkami głowic nuklearnych były w stanie zadać śmiertelny cios nawet wówczas, gdy ich macierzysty kraj przypominałby wielki krater.

Ta epoka jest już – na szczęście – za nami. Paradoksalnie, choć przenoszące strategiczną broń okręty były pilnie strzeżoną tajemnicą, to o wielu z nich wiemy dzisiaj całkiem dużo – wystarczy wspomnieć choćby japońskie podwodne lotniskowce Sen-Toku, największy na świecie okręt podwodny Tajfun, czy tajną przed laty, sowiecką bazę okrętów podwodnych w Bałakławie.

Okręt podwodny Tajfun. To nie fotomontaż!
Okręt podwodny Tajfun. To nie fotomontaż!

Osobiste łodzie podwodne

Zostawmy jednak narzędzia zagłady na boku, bo podwodne podróże mają również znacznie bardziej pokojowe oblicze.

Poza opisywanym przez Juliusza Verne’a Nautilusem czy jednostkami naukowymi, jak choćby maszyny wykorzystywane przez lata przez słynnego kapitana Cousteau, pod wodą zaczęły pojawiać się również maszyny, przeznaczone dla rozrywki i rekreacji – odpowiednik kabrioletów i motocykli, czyli sprzęt wymyślony po to, by uszczęśliwiać swojego właściciela.

Jak przystało na drogie zabawki, niewielkie łodzie podwodne dają projektantom szerokie pole do popisu. A ci nie żałują ani swojego talentu, ani gotówki potencjalnych klientów, tworząc cieszące oczy niezwykłym kształtem i nietypowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, podwodne wehikuły. Jakimi podwodnymi pojazdami możemy zwiedzać morskie głębiny?

Super Falcon

Super Falcon
Super Falcon

Dwuosobowa łódź podwodna przypomina wyglądem kosmiczny myśliwiec albo żywą torpedę. Super Falcon pływa z prędkością 6 węzłów i może zejść na głębokość nawet 120 metrów.

Scubacraft

Scubacraft
Scubacraft

Podwodne kabriolety istnieją! Ten 3-osobowy wehikuł może być zwykłą, pływającą po powierzchni motorówką, ale pozwala również na zanurzenie i pływanie na głębokości do 50 metrów.

Triton 3300

Triton 3300
Triton 3300

To już nie zabawka! Ta łódź podwodna powstała z myślą o głębokim zanurzeniu - jest w stanie zabrać sternika i dwóch pasażerów na głębokość sięgającą nawet 1000 metrów. Zapas tlenu i pojemność akumulatorów wystarczają na 12 godzin działania pod wodą.

Nautilus VAS

Nautilus VAS[
Nautilus VAS[

To propozycja dla tych, którzy chcą podziwiać podwodne widoki, nie rezygnując z luksusu. 5-osobowa jednostka została wyposażona m.in. w barek i toaletę, a wnętrze zaprojektowano tak, by w czasie podwodnej wyprawy można było swobodnie wstać i wyprostować się.

C-Quester

C-Quester
C-Quester

Dzieło holenderskiej firmy U-Boat Worx to miniaturowa maszyna przeznaczona do podwodnej turystyki. Może zanurzać się na głębokość 50 metrów.

Seabird

Seabird
Seabird

To najszybsza bezsilnikowa łódź podwodna na świecie. Została zaprojektowana nietypowo - napęd zapewnia jej hol, dostarczony przez płynący po powierzchni statek. Seabird może pływać z prędkością do 25 węzłów.

Super Yacht Sub 3

Super Yacht Sub 3
Super Yacht Sub 3

Kolejne dzieło Holendrów z U-Boat Worx to sprzęt przeznaczony dla bardziej wymagających klientów. W zależności od życzenia łódź może być dostarczona w jednej z trzech wersji, pozwalających zabrać 3-osobową załogę na głębokość 100, 200 lub nawet 300 metrów.

Dragon

Dragon
Dragon

Ta dwuosobowa łódź podwodna przypomina nieco quadkopter, albo - patrząc z góry - bolid Formuły 1. Dragon może zanurzać się na głębokość do 120 metrów, a po wyłączeniu napędu automatycznie - dzięki dodatniej wyporności - wraca na powierzchnię.

Alicia

Alicia
Alicia

To największa jednostka w zestawieniu. Ma wyporność 18 ton, kosztuje 2 mln dolarów i może zabrać 6 osób na głębokość 400 metrów, a następnie przebywać tam wraz z załogą nawet do 3 dni.

Seabreacher Y

Seabreacher Y
Seabreacher Y

Zachwycająca, 2-osobowa konstrukcja w kształcie orki (wcześniej firma Innespace zbudowała również łodzie inspirowane delfinem i rekinem). Może zanurzyć się zaledwie na około 1,5 metra, ale zaprojektowano ją tak, by po rozpędzeniu pod wodą można było wyskakiwać nad jej powierzchnię - nawet na 3,5 metra w górę!

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.